روند افزایش مدارس سما در استان خوزستان رضایتبخش است
به گزارش خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا از اهواز، دلاور اسمعیلوندی در بازدید از مدارس سمای اهواز، شادگان و دزفول گفت: یکی از مهمترین و اساسیترین حقوق هر انسان حق تعلیم، تربیت و آموزش است و مدیران مدارس مهمترین نقش را در ارکان مهم نظام آموزشی و در راستای سیاستهای آموزشی برعهده دارند و از آنجا که مدیریت از ویژگیهای بارز و مشخص نظام آموزشی به شمار میرود و هدف اصلی آن بهبود عملکرد مدرسه و ارتقای کیفیت آموزشی است، باید یک مدیر در تسهیل و پیشبرد امور آموزش و یادگیری به وظایف عمومی از جمله برنامهریزی، سازماندهی، هدایت، رهبری، نظارت و کنترل و برقراری ارتباط مناسب با افراد در مدرسه و وظایف خاص مانند برنامه آموزشی و تدریس، توجه به امور دانشآموزان و کارکنان، توانایی برقراری ارتباط موثر میان مدرسه و اجتماع، تهیه و تدارک امکانات و تجهیزات و فعالیتهای مرتبط با امور مالی و اداری توانایی لازم را داشته باشد.
بیشتر بخوانید:
ثبت توسعه مدارس کارآفرین سما در رزومه کاری واحد لنجان
وی اضافه کرد: مدارس سمای استان خوزستان در شهرهای اهواز، دزفول، ماهشهر، امیدیه، بهبهان، شوشتر، مسجدسلیمان، ایذه، شوش و شادگان فعال هستند و تعداد دانشآموزان این مدارس در مجموع ۵ هزار و ۱۲۷ نفر است.
تمشیت امور دبیرخانه شورای نظارت و هماهنگی سمای استان خوزستان افزود: با توجه به سیاستهای سازمان سما، استان خوزستان تمام عزم خود را برای توسعه مدارس جدید به کار گرفته و توسعه مدارس وضعیت رو به رشدی داشته است، به گونهای که سال ۱۳۹۴ تعداد مدارس سما در خوزستان ۱۷ مدرسه بود و این تعداد در سال ۱۳۹۵ به ۲۰ مدرسه، سال ۱۳۹۶ به ۲۲، سال ۱۳۹۷ به ۲۹، سال ۱۳۹۸ به ۳۲، سال ۱۳۹۹ به ۳۴ و در سال ۱۴۰۰ به ۳۷ مدرسه افزایش پیدا کرد.
رئیس امور گسترش و استقرار واحدهای آموزشی سازمان سما هم با اشاره به اینکه تعداد ۷۷۴ مدرسه سما در دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد، توضیح داد: سیاست جدید سازمان سما علاوه بر توسعه کمّی، توسعه کیفی است و با توجه به اینکه افزایش بهرهوری و توسعه روزافزون یک نهاد، مستلزم رشد و بهرهوری کارکنان و تقویت نیروی انگیزشی آنان بوده و کارایی و اثربخشی یک سازمان (مدرسه) با کارایی و اثربخشی نیروهای انسانی آن سازمان وابستگی مستقیم دارد، بنابراین واحدها باید در راستای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به شاخصهای کمّی، کیفی، آموزشی، محیطی، فضای فیزیکی و ... توجه کنند.
غلامرضا یمینی تشریح کرد: راهاندازی مدارس نیازمند مطالعات محیطی، زیرساختهای فیزیکی، هوشمندسازی و نیروی انسانی است که این موارد باید با کیفیت و توجه ویژهای انجام شود و در موضوع جذب نیروی انسانی نیز توصیه میشود به شایستگی و توانایی شخصی افراد که شامل توانمندیهای حرفهای تخصص و تعهد به کار، داشتن رزومه آموزشی، پژوهشی و کاری عالی، روحیه کار تیمی، خلّاقیت و همچنین مسایل اعتقادی و اخلاقی دینی توجه شود.
وی مطرح کرد: سازمان سما برای ارتقای شایستگی برای مدیران و معلمان، دورههای مجازی را مدنظر قرار داده و و برگزاری این دورهها آغاز شده است.
رئیس امور گسترش و استقرار واحدهای آموزشی سازمان سما بر لزوم پایش و کنترل کیفیت در مدارس تأکید کرد و گفت: در این پایش، کیفیت مدارس مورد ارزیابی قرار میگیرند و هدف از این امر، بهبود عملکرد و ارتقای مدارس است.
انتهای پیام/۴۰۷۸/
انتهای پیام/