دانشکدههای مهارت و کارآفرینی فرصتی برای تربیت نیروی کار ماهر
گروه استانهای خبرگزاری آنا؛ خرداد ۱۴۰۰ «آییننامه نحوه تأسیس و اداره امور دانشکدههای مهارت و کارآفرینی» به رؤسای استانی و واحدهای ویژه دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ و تأکید شد؛ این آییننامه که بهتفصیل در اختیار واحدهای دانشگاهی قرار گرفته، شامل مواردی از جمله مقدمه و تعاریف، تأسیس دانشکدههای مهارت و کارآفرینی، اداره امور دانشکدههای مهارت و کارآفرینی، آموزشهای کوتاه مدت و... است.
واحدهای دانشگاهی براساس بندهای این آییننامه و بنا به مقتضیات سند مأموریت و آمایش، برنامهریزی و کارآفرینی دانشگاه و شرایط ناحیهای با تأمین امکانات میتوانند دانشکده مهارت و کارآفرینی تأسیس کنند. در این راستا طبق مصوبه شورای دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکدههای مهارت و کارآفرینی در واحدهای دانشگاهی راهاندازی میشوند و آموزشکدههای فنیحرفهای سما در این دانشکده ادغام و وظایف جدیدی برعهده میگیرند.
بیشتر بخوانید:
آموزش ۱۴۰ نوع مهارت به دانشآموزان از پیشدبستانی تا هنرستان
تحصیل ۵۱۰ دانشآموز در ۶ واحد آموزشی سمای زابل
۲ مدرسه عالی مهارتی شبستر در انتظار اخذ مجوز
خبرنگار آنا با توجه به نقش مهم مهارت در اشتغال فارغالتحصیلان و اقدام دانشگاه آزاد اسلامی در ایجاد دانشکدههای مهارت و کارآفرینی و آغاز ادغام آموزشکدهها طبق بخشنامه از شهریور ۱۴۰۰ با مسئولان دانشگاه و معاونان آموزشهای عمومی و مهارتی واحدهای دانشگاهی گفتوگو کرده است که در این شماره از پرونده «دانشجو، مهارت، اشتغال» گفتوگو با عبدالرضا بابایی معاون آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری و دبیرشورای نظارت و هماهنگی سمای استان مازندران را میخوانیم.
آنا: ایده بازنگری در ساختارهای قبلی نظام مهارتآموزی دانشگاه آزاد اسلامی (ادغام آموزشکدههای فنی و حرفهای) و تولد دانشکدههای مهارت و کارآفرینی را چگونه ارزیابی میکنید؟
بابایی: ارتقای آموزشکده به دانشکده فرصتی مغتنم برای بهرهوری هرچه بیشتر از ظرفیتهای ایجادشده اعم از اخذ مجوز برای جذب دانشجویان مقاطع بالاتر از کاردانی آن هم در رشتههای مهارتی، ارتباط بیشازپیش با واحد دانشگاهی، استفاده از کارگاهها، آزمایشگاهها، امکانات، تربیت نیروی کار ماهر و هدایت به بازار کار در نتیجه حل مشکل اشتغال فارغالتحصیلان دانشگاه و حل معضل بیکاری و در نهایت کمک به تولید داخلی و ملی است.
آنا: آیا در واحد ساری و استان مازندران پروژه ادغام صورت گرفته و دانشکده مهارت و کارآفرینی از مهر ۱۴۰۰ دانشجو جذب کرده و اینکه اکنون چه تعداد دانشجو در آموزشکدههای سما مشغول به تحصیل هستند؟
بابایی: بله. دانشکده مهارت و کارآفرینی در واحدهای استان مازندران راهاندازی شده و اکنون با کد آموزشی واحد دانشگاهی در رشتههای مربوط جذب دانشجو انجام میپذیرد. تعداد کل دانشجویان استان حدود ۵ هزار نفر هستند.
ساماندهی نیروی انسانی چالشی در ادغام آموزشکدههای فنی و حرفهای
آنا: طرح ادغام آموزشکدهها چه چالشهایی را برای واحدهای دانشگاهی خواهد داشت؟ چه ملاحظاتی باید در اجرای طرح لحاظ تا این طرح موفق شود.؟
بابایی: نخست آنکه دانشکدههای مهارت و کارآفرینی از استقلال مالی خارج شده و در صورتی که واحد دانشگاهی زیانده باشد این دانشکدهها نیز تحتالشعاع قرار خواهند گرفت. دوم؛ نیروی انسانی مشغول در این دانشکدهها بنا به شرایط موجود آموزشکده سما جذب شده و آموزش دیدهاند و با توجه به اینکه جذب نیرو در آموزشکدههای سما بهصورت تخصصی و برای پستهای خاصی صورت پذیرفته است؛ بنابراین در ساماندهی نیروی انسانی با شرایط جدید پستها، چالشهایی ایجاد خواهد شد.
پرداختن به حوزه مهارتآموزی و کار و تولید، نباید دانشجویان را از کسب معلومات و شرکت در دورههای آموزشی و کسب علم غافل کند. آموزش نظری و عملی دو بال برای پیشرفت و کسب موفقیت خواهد بود.آموزشکدههای سما معمولاً داخل محدوده شهری بوده؛ بنابراین در جذب دانشجو نیز بسیار موفق عمل کردند و با توجه به آنکه بسیاری از واحدهای دانشگاهی در بیرون شهر واقع شدهاند. چنانچه این دانشکده به واحد دانشگاهی منتقل شود، یقیناً موجب ریزش دانشجو میشود.
آنا: اکنون از چه تعداد دانشآموز و دانشجو در سما برخوردارید و در مورد ظرفیتها و امکانات دانشکده مهارت و کارآفرینی و دیگر بخشهای سمای مازندران توضیح دهید.
بابایی: اکنون مدارس سمای استان مازندران دارای ۵ هزار دانشآموز و در دانشکدههای مهارت و کارآفرینی استان نیز حدود ۵ هزار دانشجو مشغول به تحصیل هستند. دانشکدههای مهارت و کارآفرینی دو رسالت دارند، نخست برگزاری دورههای رسمی بلندمدت با دانشجویان عادی در مقاطع مختلف و غیررسمی و دیگری برگزاری دورههای کوتاهمدت در سه حوزه امور کاربنیان، مدارس عالی مهارتی و مرکز مهارتآموزی و مشاوره شغلی که در این راستا همه ظرفیتهای واحد دانشگاهی اعم از استادان هیئت علمی مجرب، نیروی انسانی متخصص، امکانات و تجهیزات کارگاهی در اختیار دانشآموزان و دانشجویان قرار خواهد گرفت.
آنا: اهداف نظامنامه نظام آموزش فنی، حرفهای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی چیست؟
بابایی: تدوین استانداردهای آموزشی بر پایه شایستگیهای حرفهای، توسعه رشتهها متناسب با آمایش استانی و ملی و آموزش نظری و عملی بهمنظور توانمندسازی نیروی انسانی از اهداف نظامنامه نظام آموزش فنی، حرفهای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی است.
آنا: آیا تفاهمنامهای در حوزه مهارت و کارآفرینی با دیگر ادارارت منعقد شده است، این تفاهمنامهها در چه راستایی است؟
بابایی: ایجاد تفاهمنامه با سازمان آموزش فنی و حرفهای بهمنظور بهرهمندی از ظرفیتها و توانمندیهای علمی و آموزشی طرفین، رفع نیازهای متقابل با تشکیل کارگروه مشترک با حضور نمایندگان دو طرف، همکاری در چاپ مقالات و نشریات مرتبط، برگزاری همایشها و دورههای تخصصی، تهیه فیلم و سایر منابع آموزشی و کمکآموزشی و... ازجمله مواردی بوده که برای اجرای آنها با دیگر ادارات تفاهمنامه منعقد شده است.
حمایت از فعالیتهای کاربنیان با انعقاد تفاهمنامه
آنا: فعالیت مدارس سما در زمینه مهارت و کارآفرینی به چه شکلی است و آن را چگونه ارزیابی میکنید.
بابایی: برای دانشآموزان این امکان فراهم شده تا با استفاده از همه امکانات و ... واحد دانشگاهی و زیر نظر استادان و مشاوران متخصص به فعالیتهای کاربنیان بپردازند و در صورت تولید محصول قابل عرضه در تفاهمنامهای با مراکز تولیدی آن محصولات را به تولید انبوه برسانند.
آنا: بایدها و نبایدهای حوزه مهارت، کارآفرینی و اشتغال سما را چه چیزهایی میدانید؟
بابایی: پرداختن به حوزه مهارتآموزی و کار و تولید، نباید دانشجویان را از کسب معلومات و شرکت در دورههای آموزشی و کسب علم غافل کند. آموزش نظری و عملی دو بال برای پیشرفت و کسب موفقیت خواهد بود.
بیشتر بخوانید:
مدرسه عالی مهارتی خدمات گردشگری چه مأموریتهایی دارد؟
راهاندازی آموزشگاه علمی در دستور کار سمای بهبهان
دانشکدههای مهارت و کارآفرینی چه اهدافی را دنبال میکنند
آنا: دانشگاه مدتی است به راهاندازی مدارس عالی مهارت هم اقدام کرده است. مأموریت این مدارس با مأموریت دانشکدههای مهارت و کارآفرینی تداخلی ندارد؟
بابایی: مدارس عالی مهارت با رسالت برگزاری دورههای کوتاهمدت تخصصی برای افراد بالای دیپلم که مهارت لازم برای ورود به بازار کار را ندارند ذیل دانشکده مهارت و کارآفرینی دیدهشده و یکی از ارکان این دانشکده به شمار میآید.
آنا: و سخن آخر....
بابایی: همانطور که تأکید مقام معظم رهبری تکیه بر تولید داخلی و متکی بودن به داشتههای خودمان دارد و نیز دغدغههای همه دولتها اشتغالزایی برای جوانان بوده است؛ بنابراین دانشگاه آزاد اسلامی با طرحی جامع در راستای تربیت نیروی کار ماهر و ایجاد زمینه مشارکت بسیاری از دستگاههای مرتبط گامی بزرگ در این مسیر برداشته است.
به گزارش آنا، دوازدهم بهمن ۹۹ با صدور بخشنامهای، نظامنامه «نظام آموزش فنی، حرفهای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی» که به تصویب شورای گسترش دانشگاه رسیده بود، ابلاغ شد و بر اساس آن، آموزشهای فنی، حرفهای و مهارتی در دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس رویکردهای «تدوین استانداردهای آموزشی مبتنی بر شایستگیهای حرفهای»، «برنامهریزی گسترش انواع آموزشهای فنی و حرفهای و مهارتی بر اساس تقاضای بازار کار»، «توسعه رشتهها در قالب خوشههای حرفهای، متناسب با آمایش ملی و استانی»، «گنجاندن پرورش روحیه کارآفرینی در تمامی شئون برنامههای آموزش» و «آموزش توأمان نظری و عملی برای افزایش توانایی سرمایه انسانی» برنامهریزی و اجرا میشود.
معاونت آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کرده است که برای اجراییکردن مصوبه شورای دانشگاه علاوهبر ظرفیتهای سایر بخشهای دانشگاه، آموزشکدههای سما به دانشکده مهارت و کارآفرینی تبدیل میشوند و متولی اصلی اجرای آموزشهای فنیوحرفهای و مهارتی در واحدهای دانشگاهی خواهند بود و مدارس عالی مهارت هم به زیرمجموعه دانشکدههای مهارت و کارآفرینی منتقل میشوند.
به گفته سیدمحمد بطحایی معاون آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی ۱۱۶ دانشکده مهارت و کارآفرینی در سال تحصیلی جدید فعال و آموزشهای مهارتی جایگزین آموزش فنی و حرفهای کلاسیک شدهاند و پیشبینی میشود که ۱۲۰ هزار دانشجو در این دانشکدهها حضور یابند. مدارس عالی مهارتی هم که از دل دانشکدههای مهارت و کارآفرینی شکل میگیرد، تاکنون ۱۰۳ مدرسه پیشنهاد شده است و ۷۰ مدرسه مجوز راهاندازی دریافت کردهاند.(بیشتر بخوانید)
انتهای پیام/۴۱۲۱/۴۰۶۲/
انتهای پیام/