رفع شکاف بین کارگر و مهندس با تربیت تکنسینهای ماهر/ اهداف نظام آموزش فنی و حرفهای در دانشکدههای مهارت کدامند؟
گروه استانهای خبرگزاری آنا؛ خرداد ۱۴۰۰ «آییننامه نحوه تأسیس و اداره امور دانشکدههای مهارت و کارآفرینی» به رؤسای استانی و واحدهای ویژه دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ و تأکید شد؛ این آییننامه که بهتفصیل در اختیار واحدهای دانشگاهی قرار گرفته، شامل مواردی از جمله مقدمه و تعاریف، تأسیس دانشکدههای مهارت و کارآفرینی، اداره امور دانشکدههای مهارت و کارآفرینی، آموزشهای کوتاه مدت و... است.
واحدهای دانشگاهی براساس بندهای این آییننامه (اینجا بخوانید) و بنا به مقتضیات سند مأموریت و آمایش، برنامهریزی و کارآفرینی دانشگاه و شرایط ناحیهای با تأمین امکانات میتوانند دانشکده مهارت و کارآفرینی تأسیس کنند. در این راستا طبق مصوبه شورای دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکدههای مهارت و کارآفرینی در واحدهای دانشگاهی راهاندازی میشوند و آموزشکدههای فنیحرفهای سما در این دانشکده ادغام و وظایف جدیدی برعهده میگیرند.
بیشتر بخوانید:
«دانشگاه کارآفرین» تکجاده مسیر توسعه و اقتصاد پایدار
اجرای دورههای تولید قارچ، میناکاری و چرمدوزی در مدارس سما
مدرسه عالی مهارت «مکانیک خودرو» راهاندازی میشود
ورود مدرسه عالی مهارت به حوزه اقتصاد دیجیتال
خبرنگار آنا با توجه به نقش مهم مهارت در اشتغال فارغالتحصیلان و اقدام دانشگاه آزاد اسلامی در ایجاد دانشکدههای مهارت و کارآفرینی و آغاز ادغام آموزشکدهها طبق بخشنامه از شهریور ۱۴۰۰ با مسئولان دانشگاه و معاونان آموزشهای عمومی و مهارتی واحدهای دانشگاهی گفتوگو کرده است که در این شماره از پرونده «دانشجو، مهارت، اشتغال» گفتوگو با بابک حسینزاده معاون آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل را میخوانیم.
حسینزاده در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری آنا ایده ادغام آموزشکدههای فنی و حرفهای و تولد دانشکدههای مهارت و کارآفرینی را ایده خوبی دانست و بیان کرد: این طرح برای رسیدن به نتایج مطلوب و اهداف سازمانی نیاز به کار بیشتری دارد. با انجام پروژه ادغام رشتههای موازی واحدهای دانشگاهی و سما نیز ادغام شده که در نتیجه راندمان تدریس و صرفهجویی در برگزاری کلاسهای کم جمعیت بیشتر میشود.
با توجه به امکانات و ساختمانهای موجود مدارس و دانشکده مهارت بهویژه ساختمانهایی که واحد دانشگاهی بابل در اختیار مدارس سما قرار داده است، امکان رشد بیشتر در حوزه دانشکده مهارت و مدارس ازلحاظ کمی و کیفی وجود دارد.وی با بیان اینکه پروژه ادغام در واحد بابل صورت گرفته اظهار کرد که در این راستا رئیس دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل معرفی شد؛ اما در چارتها هنوز تغییراتی صورت نگرفته است. اکنون تعداد ۸۳۸ دانشجو (ورودیهای قبلی ۶۰۹ + ورودی جدید ۲۲۹) در دانشکده مشغول به تحصیل هستند و ورودیهای جدید با کد واحد دانشگاهی جذب شدهاند.
معاون آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل چالشهای طرح ادغام آموزشکدهها را یادآور شد و گفت: مهمترین چالشی که این طرح برای واحد دانشگاهی دارد، این است که اکثر واحدهای دارای ظرفیت حداکثری کارکنان بوده و جذب و بهکارگیری نیروهای مازاد بر چارت دانشکده مهارت، بار مالی برای واحد دانشگاهی دارد.
تحصیل ۸۳۸ دانشجو در دانشکده مهارت و کارآفرینی
حسینزاده با بیان اینکه اکنون حدود ۸۰۰ دانشآموز و ۸۳۸ دانشجو در مدارس سما و دانشکده مهارت و کارآفرینی واحد بابل در حال تحصیل هستند، افزود: با توجه به امکانات و ساختمانهای موجود مدارس و دانشکده مهارت بهویژه ساختمانهایی که واحد دانشگاهی بابل در اختیار مدارس سما قرار داده است، امکان رشد بیشتر در حوزه دانشکده مهارت و مدارس ازلحاظ کمی و کیفی وجود دارد.
این مسئول، آموزش تئوری همراه با مهارتآموزی، ایجاد رشتههای کاربردی و نیاز منطقه و آموزشهای رسمی و غیررسمی کوتاهمدت و بلندمدت را از اهداف نظام آموزشی فنی و حرفهای و مهارتی در دانشکدههای مهارت دانست تا بتوانند تکنسینهای ماهر تربیت کنند و شکاف بین کارگر و مهندس پر شود.
وی با اعلام اینکه برنامه و طرحهای متعددی در حوزه مهارت تدوین شده شده است، گفت: دورههای کوتاهمدت در واقع دورههایی برای افراد شاغل در محیط کار هستند و قصد افزایش مهارتآموزی دارند. این دورهها برای افرادی که قصد دارند خیلی سریع وارد بازار کار شوند، طراحی شده که در قالب آموزشهای غیررسمی آموزش داده میشود. برای این دورهها برنامهها و مواردی مدون شده و منتظر آغاز فعالیت دانشکده مهارت بهصورت رسمی هستیم.
به گفته حسینزاده، فعالیت مدارس در زمینه مهارت و کارآفرینی به همان شکل سابق و بهصورت محدود است که در صورت فعالیت رسمی دانشکده مهارت و کارآفرینی برای تحقق اهداف سازمانی، میتوان در کنار فعالیتهای مهارتی و کارآفرینی مدارس را با همکاری خانوادهها فعالتر و هدفمندتر کرد.
معاون آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل تأکید کرد: باید از موازی کاری دانشکدههای مهارت با سایر حوزهها مانند دانشبنیان جلوگیری کرد. با توجه به اینکه دانشکده مهارت یکی از دانشکدههای واحدهای دانشگاهی بوده باید مدنظر داشت که در عقد قرارداد و تفاهمنامهها میزان و حدود اختیارات رعایت شود.
بیشتر بخوانید:
کشف و پرورش استعداد دانشآموزان در دورههای خلاقیت
مؤلفههایی برای پیشبرد اهداف دانشکدههای مهارت و کارآفرینی
۵ مدرسه عالی مهارت در استان گلستان فعال میشود
برنامهریزی برای فعالیت ۵ مدرسه عالی مهارت در کرج
وی راهاندازی مدارس عالی مهارت در واحدهای دانشگاهی را یادآور شد و به آنا گفت: مأموریت راهاندازی این مدارس در واحد بابل به دانشکده مهارت واگذار شده و در این زمینه طرحهای توجیهی در حال تدوین است و به محض تکمیل به سازمان مرکزی ارسال میشود. جذب استادان با قابلیت و توانمندی لازم هم عملی بوده و در این راستا باید اختیار به دانشکدهها سپرده و امکانات مناسب کارگاهی و آزمایشی برای دانشکدههای مهارت و کارآفرینی فراهم شود.
به گزارش آنا، دوازدهم بهمن ۹۹ با صدور بخشنامهای، نظامنامه «نظام آموزش فنی، حرفهای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی» که به تصویب شورای گسترش دانشگاه رسیده بود، ابلاغ شد و براساس آن، آموزشهای فنی، حرفهای و مهارتی در دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس رویکردهای «تدوین استانداردهای آموزشی مبتنی بر شایستگیهای حرفهای»، «برنامهریزی گسترش انواع آموزشهای فنی و حرفهای و مهارتی بر اساس تقاضای بازار کار»، «توسعه رشتهها در قالب خوشههای حرفهای، متناسب با آمایش ملی و استانی»، «گنجاندن پرورش روحیه کارآفرینی در تمامی شئون برنامههای آموزش» و «آموزش توأمان نظری و عملی برای افزایش توانایی سرمایه انسانی» برنامهریزی و اجرا میشود.
معاونت آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کرده است که برای اجراییکردن مصوبه شورای دانشگاه(نظام آموزش فنی، حرفهای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی) علاوه بر ظرفیتهای سایر بخشهای دانشگاه، آموزشکدههای سما به دانشکده مهارت و کارآفرینی تبدیل میشوند و متولی اصلی اجرای آموزشهای فنیوحرفهای و مهارتی در واحدهای دانشگاهی خواهند بود و مدارس عالی مهارت هم به زیرمجموعه دانشکدههای مهارت و کارآفرینی منتقل میشوند.
به گفته سیدمحمد بطحایی معاون آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی ۱۱۶ دانشکده مهارت و کارآفرینی در سال تحصیلی جدید فعال و آموزشهای مهارتی جایگزین آموزش فنی و حرفهای کلاسیک شدهاند و پیشبینی میشود که ۱۲۰ هزار دانشجو در این دانشکدهها حضور یابند. مدارس عالی مهارتی هم که از دل دانشکدههای مهارت و کارآفرینی شکل میگیرد، تاکنون ۱۰۳ مدرسه پیشنهاد شده است و ۷۰ مدرسه مجوز راهاندازی دریافت کردهاند. (بیشتر بخوانید).
انتهای پیام/۴۱۲۱/
انتهای پیام/