استفاده از خبرگان و استادان فن برای انتقال مهارت به دانشجویان
گروه استانهای خبرگزاری آنا؛ دوازدهم بهمن ۹۹ با صدور بخشنامهای، نظامنامه «نظام آموزش فنی، حرفهای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی» که به تصویب شورای گسترش دانشگاه رسیده بود، ابلاغ شد و بر اساس آن، آموزشهای فنی، حرفهای و مهارتی در دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس رویکردهای «تدوین استانداردهای آموزشی مبتنی بر شایستگیهای حرفهای»، «برنامهریزی گسترش انواع آموزشهای فنی و حرفهای و مهارتی بر اساس تقاضای بازار کار»، «توسعه رشتهها در قالب خوشههای حرفهای، متناسب با آمایش ملی و استانی»، «گنجاندن پرورش روحیه کارآفرینی در تمامی شئون برنامههای آموزش» و «آموزش توأمان نظری و عملی برای افزایش توانایی سرمایه انسانی» برنامهریزی و اجرا میشود.
خرداد ۱۴۰۰ «آییننامه نحوه تأسیس و اداره امور دانشکدههای مهارت و کارآفرینی» به رؤسای استانی و واحدهای ویژه دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ و تأکید شد؛ این آییننامه که بهتفصیل در اختیار واحدهای دانشگاهی قرار گرفته، شامل مواردی از جمله مقدمه و تعاریف، تأسیس دانشکدههای مهارت و کارآفرینی، اداره امور دانشکدههای مهارت و کارآفرینی، آموزشهای کوتاه مدت و... است.
بیشتر بخوانید:
دانشکدههای مهارت و کارآفرینی فرصتی برای تربیت نیروی کار ماهر
آموزش ۱۴۰ نوع مهارت به دانشآموزان از پیشدبستانی تا هنرستان
خبرنگار آنا با توجه به نقش مهم مهارت در اشتغال فارغالتحصیلان و اقدام دانشگاه آزاد اسلامی در ایجاد دانشکدههای مهارت و کارآفرینی و آغاز ادغام آموزشکدهها طبق بخشنامه از شهریور ۱۴۰۰ با مسئولان دانشگاه و معاونان آموزشهای عمومی و مهارتی واحدهای دانشگاهی گفتوگو کرده است که در این شماره از پرونده «دانشجو، مهارت، اشتغال» گفتوگو با قدرتالله شاکرمی معاون آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرمآباد و دبیر شورای نظارت و هماهنگی سمای دانشگاه آزاد اسلامی استان لرستان را میخوانیم.
آنا: ایده بازنگری در ساختارهای قبلی نظام مهارتآموزی دانشگاه آزاد اسلامی (ادغام آموزشکدههای فنی و حرفهای) و تولد دانشکدههای مهارت و کارآفرینی را چگونه ارزیابی میکنید؟
شاکرمی: تعلیم و تربیت نیروهای انسانی که بتوانند به نیازهای کشور در بخشهای مختلف صنعت، کشاورزی، معدن و ... پاسخ داده و بر اساس دانش و مهارت خود چرخ تولید را به حرکت درآورند، یکی از ضروریات محسوب میشود. با توجه به سطح کیفی و مهارتی فارغالتحصیلان فعلی، ایجاد تغییر در ساختار مهارتآموزی دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان بزرگترین مرکز آموزشی کشور بهنحویکه دانشآموختگان دانشگاهی را آماده ورود به بازار کار کند، میتواند پاسخی مناسب به این نیاز باشد.
اهداف نظامنامه آموزش فنی، حرفهای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی را میتوان تربیت دانشجویان ماهر و کارآمد متناسب با نیازهای بازار کار فعلی و آتی، ترویج و تقویت فرهنگ کار و تولید و ارتقای توان کارآفرینی با مسئولیت نظام آموزشی کشور دانست.در همین راستا دانشکدههای مهارت و کارآفرینی با رویکردی مهارتمحور و مبتنی بر سند توسعه دانشگاه با ترسیم چشمانداز و تنظیم برنامههای کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت راهاندازی شدهاند و امید است که این حرکت بتواند گام مؤثری برای تحقق کارآفرینی و مهارتافزایی دانشجویان کشور در حوزههای مختلف فنی و مهارتی باشد.
آنا: آیا در واحد خرمآباد پروژه ادغام صورت گرفته و دانشکده مهارت و کارآفرینی از مهر ۱۴۰۰ دانشجو جذب کرده و اینکه اکنون چه تعداد دانشجو در آموزشکدههای سما مشغول به تحصیل هستند؟
شاکرمی: در استان لرستان موضوع ادغام دانشکدههای مهارت و کارآفرینی در واحدهای دانشگاه آزاد در خرمآباد و بروجرد انجام شده و در واحدهایی که در گذشته آموزشکده سما فعال نداشتهاند نیز اقدامات لازم برای راهاندازی دانشکده مهارت فراهم آمده است.
با همکاری کارکنان مجموعه دانشگاهی و تبلیغات گسترده در این زمینه توانستیم مهر ۱۴۰۰ تعداد ۷۰۰ دانشجوی جدید را در رشتههای مختلف جذب کنیم، سال گذشته آموزشکده سمای دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرمآباد تعداد هزار و ۵۵۰ دانشجو داشت که با توجه به ثبت نام اخیر شاهد رشد خوبی در آمار دانشجو در این دانشکده هستیم.
آنا: طرح ادغام آموزشکدهها و تولد دانشکده مهارت و کارآفرینی چه چالشهایی را برای واحدهای دانشگاهی دارد؟ چه ملاحظاتی باید در اجرای طرح لحاظ کرد تا این طرح موفق شود.؟
شاکرمی: با توجه به انتظارات و وظایف تعریف شده برای دانشکدههای مهارت به نظر میرسد که اجرای موفق آن به پشتیبانی تمام عیار رؤسای واحدهای دانشگاهی، برقراری ارتباطات گسترده و مستمر با سازمانهای دولتی مرتبط با مهارتآموزی مانند فنی و حرفهای، صنعت و معدن، شهرکهای صنعتی، اداره کار و عقد قرارداد با دیگر ادارات مربوط خواهد داشت.
معرفی و شناساندن برند دانشکدههای جدید به عموم مردم به عنوان دانشکدههای مهارتمحور و کارآفرین یکی از مهمترین چالشهای پیش روی مجموعه دانشگاه آزاد است. اکنون دانشگاه آزاد اسلامی پشتوانه قانونی و راهبردی لازم برای پیادهسازی و استقرار نظام جامع آموزش فنیحرفهای و مهارتی را دارد و میتواند رویکرد جدیدی را برای توسعه آموزشهای مهارتی در دستور کار قرار دهد و براساس ساختارسازی مناسب، یکپارچهسازی و انسجامبخشی آموزشهای مهارتی را در پیش بگیرد، با این اوصاف در صورتی که این دانشکدهها بتوانند به نیازهای کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت جامعه در زمینه ارائه مشاورههای مناسب شغلی، مهارتآموزی بر اساس نیاز مخاطبان و ایجاد پل ارتباطی میان خود و مراجعان موفق عمل کنند، میتوانند شاهد اقبال جامعه به سمت خود و نیز رشد و توسعه پایدار باشد.
بیشتر بخوانید:
تحصیل ۵۱۰ دانشآموز در ۶ واحد آموزشی سمای زابل
۲ مدرسه عالی مهارتی شبستر در انتظار اخذ مجوز
آنا: اکنون از چه تعداد دانشآموز و دانشجو در سما برخوردارید و در مورد ظرفیتها و امکانات دانشکده مهارت و کارآفرینی و دیگر بخشهای سمای واحد متبوعتان توضیح دهید.
شاکرمی: اکنون تعداد ۶۰۰ دانشآموز و ۲ هزار و ۳۰۰ دانشجو در مجموعه سمای دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرمآباد در حال تحصیل هستند و خوشبختانه با تلاشها و تدابیری که در سالهای گذشته تا به حال صورت پذیرفته است، اکنون شاهد وضعیت مناسبی در بخشهای کارگاهی و آزمایشگاهی و فضاهای آموزشی هستیم. استفاده مطلوب از این ظرفیتها موجب شده که هرساله تعداد زیادی از دانشآموزان مجموعه سما در ردههای مختلف تحصیلی موفق به کسب عنوانهای برتر شهرستانی، استانی و حتی کشوری در زمینههای ورزشی، هنری، فرهنگی و آموزشی شوند که این خود به معرفی هرچه بیشتر برند مدارس سما در استان لرستان شده است.
آنا: اهداف نظامنامه نظام آموزش فنی، حرفهای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی چیست؟
شاکرمی: اهداف نظامنامه آموزش فنی، حرفهای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی را میتوان تربیت دانشجویان ماهر و کارآمد متناسب با نیازهای بازار کار فعلی و آتی، ترویج و تقویت فرهنگ کار و تولید و ارتقای توان کارآفرینی با مسئولیت نظام آموزشی کشور دانست.
آنا: آیا تفاهمنامهای در حوزه مهارت و کارآفرینی با دیگر ادارارت منعقد شده است، این تفاهمنامهها در چه راستایی است؟
شاکرمی: سال جاری تفاهمنامههای جداگانهای با سازمانهای متعددی ازجمله فنی و حرفهای، صنعت معدن و تجارت، شهرکهای صنعتی، اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی، اصناف و سازمان نظام مهندسی ساختمان استان لرستان منعقد شده که غالب آنها در زمینه همکاریهای دوجانبه در زمینههای آموزشی و مهارتی، پژوهشهای سازمانیافته، استفاده از کارگاهها و امکانات و ظرفیتهای طرفین برای توسعه فعالیتهای مرتبط است.
ارائه آموزشهای تخصصی و کاربردی
آنا: در محورهای فعالیت دانشکده مهارت و کارآفرینی دورههای کوتاهمدت نیز دیده شده است، منظور از این دورهها چیست و آیا اقدامی کردهاید؟
شاکرمی: در دورههای کوتاهمدت سعی بر آن است تا با ارائه آموزشهای تخصصی و کاربردی افراد را در پاسخ به نیازهای فعلی و ارتقای عملی و شغلی در مدت زمانی معین یاری رساند که این آموزشها با توجه به اینکه سطحی بالاتر از متوسط دارند، میتوانند در راستای تغییر در وضعیت موجود و شروع برای حرکت در یک مسیر جدید باشد.
دانشکده مهارت و کارآفرینی با تعریف دورههای کوتاه مدت در زمینه صنعت ساخت مانند اجرای حرفهای ساختمانهای فولادی و بتنی، گودبرداری و اجرای سازههای نگهبان، اجرای سقفهای نوین و ... صنعت پوشاک و مهارتهای فردی توانسته شروع بسیار مناسبی در این رابطه داشته باشد که به دانشآموختگان این دورهها گواهی گذراندن دوره با رعایت مفاد آییننامه مربوط اعطا میشود.
آنا: فعالیت مدارس سما در زمینه مهارت و کارآفرینی به چه شکلی است و آن را چگونه ارزیابی میکنید؟
شاکرمی: مدارس سمای استان لرستان با جذب و بهکارگیری استادان و معلمانی که اکنون به عنوان افراد کارآفرین موفق در جامعه شناخته میشوند، توانستهاند بسترهای مناسبی برای انتقال دانش و مهارت آنان به دانشآموزان را فراهم آورند که این موضوع ضمن علاقهمند کردن دانشآموزان به فعالیتهای مهارتمحور شرایط برگزاری نمایشگاهها و فروش محصولات ساخت دانشآموزان با مشارکت والدین را فراهم آورده که این مهم مدرسه را به محیطی پویاتر از گذشته تبدیل کرده است.
آنا: بایدها و نبایدهای حوزه مهارت، کارآفرینی و اشتغال سما را چه چیزهایی می دانید؟
شاکرمی: در حوزه مهارت و اشتغال باید از خبرگان و استادان فن که توانایی انتقال مناسب مهارت به دانشآموزان و دانشجویان را دارند، استفاده و با پرداخت حقالتدرسهای مناسب شرایط ادامه همکاری استادکاران را فراهم و با ارزیابی و سنجش مستمر مهارتآموزان تأثیر اقدامات صورت گرفته را مشخص کرد و در دورههای زمانی مشخص شرایط و کیفیت برگزاری دورهها را مورد بازنگری قرار داد.
مدارس عالی مهارتی و دانشکدههای مهارت میتوانند به هم کمک کرده تا به درخواست جامعه و صنعت مبنی بر تربیت نیروهای ماهر پاسخ دهند، در واقع این دو مکمل یکدیگر هستند.لزوم انعقاد قرارداد در سطح کلان میان سازمانهای متولی امر مهارتآموزی و مانعزدایی برای استفاده از ظرفیتهای طرفین میتواند به توسعه این اقدامات کمک کند. آموزش دورهای و پیوسته کارکنان و ایجاد نگرش مناسب در زمینههای کارآفرینی و اشتغال علاوه بر بهبود عملکرد میتواند باعث توانمندسازی و مهارتافزایی آنان نیز بشود.
نیروی انسانی آموزش دیده به عنوان مهمترین سرمایه سازمانها معرفی میشود، بر این اساس نبود وجود ساختار مناسب و استفاده از نیروهای بیانگیزه و آموزشندیده طبیعتاً باعث میشود برنامههای پیش رو در زمینههای اشتغال بدون نتیجه باقی بماند.
2 مدرسه صنعت ساختمان و پوشاک مجوز فعالیت گرفتند
آنا: دانشگاه مدتی است به راهاندازی مدارس عالی مهارت هم اقدام کرده است. مأموریت این مدارس با مأموریت دانشکدههای مهارت و کارآفرینی تداخلی ندارد؟ و آیا استان لرستان مدرسه عالی مهارتی راهاندازی کرده است؟
شاکرمی: میتوان گفت مدارس عالی مهارتی و دانشکدههای مهارت میتوانند به هم کمک کرده تا به درخواست جامعه و صنعت مبنی بر تربیت نیروهای ماهر پاسخ دهند، در واقع این دو مکمل یکدیگر هستند تا با برگزاری دورههای مختلف در بازههای زمانی کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت بتوانند طیف وسیعی از نیازها را شناسایی و اقدامات لازم را انجام دهند.
در مجموعه دانشکدههای مهارت و کارآفرینی استان لرستان برای راهاندازی هشت مدرسه عالی مهارت در شهرهای خرمآباد، بروجرد، دورود و الیگودرز اقدام شد که تاکنون مجوز برای چهار مدرسه اخذ شده است. در خرمآباد دو مدرسه صنعت ساختمان و صنعت پوشاک مجوز فعالیت را از معاونت آموزشهای فنی و حرفهای و کاربنیان سمای دانشگاه آزاد اسلامی را دریافت کرد و اکنون نخستین بخش آموزشهای این مدارس آغاز شده است. این دو مدرسه در پاسخ به نیازهای جامعه تأسیس شدهاند و مأموریت آنها در راستای تربیت نیروی ماهر، متخصص و کارآمد در کمترین زمان در بخش صنعت ساختمان و صنعت پوشاک است که متقاضیان متعددی نیز در جامعه دارند.
آنا: و کلام آخر....
شاکرمی: به نظر میرسد که توجه به دانشکده مهارت و کارآفرینی را باید به عنوان یک ضرورت ملی قلمداد کرد؛ زیرا که یکی از مشکلات فراروی جوانان کشور و فارغالتحصیلان دانشگاهها این است که اکنون دانشآموختگان آمادگی لازم پس از تحصیل برای ورود به بازار کار ندارند. دانشکدههای مهارت و کارآفرینی با آموزش مهارتمحور خود به صورت آموزشهای رسمی و غیررسمی و به صوت کوتاهمدت و بلندمدت میتوانند این مشکل را برطرف کنند و این مهم میطلبد که رؤسای واحدهای دانشگاهی در استانها توجه به این دانشکده را به عنوان اولویت نخست خود و مجموعه دانشگاه منظور کنند؛ البته به نظر میرسد فعلاً این موضوع تبدیل به دغدغه آنان نشده است؛ زیرا بهدلیل مشکلات مالی که تعداد زیادی از واحدهای دانشگاهی در هر استان با آن مواجه هستند، ذهن آنها بیشتر متوجه راهکارهای لازم برای برونرفت از این شرایط است که اگر درست توجه شود خود این دانشکدهها میتوانند در حل مشکل مالی واحدها هم مؤثر واقع شوند و در عین حال به رفع بیکاری جوانان و تربیت نیروی کارآفرین در جامعه کمک کنند.
بیشتر بخوانید:
مدرسه عالی مهارتی خدمات گردشگری چه مأموریتهایی دارد؟
راهاندازی آموزشگاه علمی در دستور کار سمای بهبهان
دانشکدههای مهارت و کارآفرینی چه اهدافی را دنبال میکنند
به گزارش آنا، واحدهای دانشگاهی براساس بندهای این آییننامه و بنا به مقتضیات سند مأموریت و آمایش، برنامهریزی و کارآفرینی دانشگاه و شرایط ناحیهای با تأمین امکانات میتوانند دانشکده مهارت و کارآفرینی تأسیس کنند. در این راستا طبق مصوبه شورای دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکدههای مهارت و کارآفرینی در واحدهای دانشگاهی راهاندازی میشوند و آموزشکدههای فنیحرفهای سما در این دانشکده ادغام و وظایف جدیدی برعهده میگیرند.
معاونت آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کرده است که برای اجراییکردن مصوبه شورای دانشگاه علاوهبر ظرفیتهای سایر بخشهای دانشگاه، آموزشکدههای سما به دانشکده مهارت و کارآفرینی تبدیل میشوند و متولی اصلی اجرای آموزشهای فنیوحرفهای و مهارتی در واحدهای دانشگاهی خواهند بود و مدارس عالی مهارت هم به زیرمجموعه دانشکدههای مهارت و کارآفرینی منتقل میشوند.
به گفته سیدمحمد بطحایی معاون آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی ۱۱۶ دانشکده مهارت و کارآفرینی در سال تحصیلی جدید فعال و آموزشهای مهارتی جایگزین آموزش فنی و حرفهای کلاسیک شدهاند و پیشبینی میشود که ۱۲۰ هزار دانشجو در این دانشکدهها حضور یابند. مدارس عالی مهارتی هم که از دل دانشکدههای مهارت و کارآفرینی شکل میگیرد، تاکنون ۱۰۳ مدرسه پیشنهاد شده است و ۷۰ مدرسه مجوز راهاندازی دریافت کردهاند.(بیشتر بخوانید)
انتهای پیام/۴۱۱۷/۴۰۶۲/
انتهای پیام/