ضرورت ازسرگیری آموزش حضوری با تداوم آموزشهای الکترونیکی/ پیشنهادهای دانشگاهها در تنظیم لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ بررسی شد
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، نشست برنامهریزی و هماهنگی ازسرگیری آموزش حضوری در دانشگاهها با حضور روسای دانشگاههای معین و مادر کشور؛ معاونان اداری، مالی و مدیریت منابع؛ آموزشی؛ پژوهشی و فناوری؛ فرهنگی، اجتماعی و حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، رئیس سازمان امور دانشجویان، رئیس صندوق رفاه دانشجویان، نایبرئیس کمیسیون برنامهوبودجه مجلس شورای اسلامی و رئیس امور آموزش عالی، تحقیقات و فناوری سازمان برنامهوبودجه برگزار شد.
اهتمام وزارت علوم برای ازسرگیری آموزش حضوری
معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم اهداف تشکیل این جلسه را برنامهریزی و هماهنگی برای آمادگی کامل ازسرگیری آموزش حضوری دانشگاهها؛ برنامهریزی برای اداره امور جاری دانشگاهها تا پایان سال ۱۴۰۰؛ پیشنهادهای تدوین لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ و همچنین بررسی مسائل مربوط به همسانسازی حقوق اعضای هیئتعلمی و غیر هیئتعلمی اعلام کرد.
وی همچنین در این جلسه با اشاره به موافقت ستاد ملی مقابله با کرونا با ازسرگیری آموزش حضوری در دانشگاهها گفت: تصمیم وزارت علوم برای اجرای این سیاست جدی و با تکیه بر رعایت پروتکلهای بهداشتی است.
علی خطیبی گفت: بسیاری از بخشهای جامعه به روال عادی قبل از کرونا برگشتهاند و وزارت علوم نیز تلاش میکند با توجه به واکسیناسیونی که انجام شده، با هم فکری با روسای دانشگاهها، این اتفاق در دانشگاهها نیز رخ دهد.
معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم یادآور شد: البته محیط دانشگاهها با سایر بخشهای جامعه متفاوت است و ضرورت حضور دانشجویان در کلاسهای درس، حضور در محیط خوابگاهی و سلف سرویس و … را نیز دارد.
آموزش الکترونیکی بهعنوان یک دستاورد ارزشمند باید در کنار آموزش حضوری تداوم داشته باشد
خاکی صدیق در این نشست اظهار کرد: دستاورد بزرگ ما در طول قریب به ۲ سال شیوع بیماری کرونا، فراهم کردن زیرساختهای سختافزاری آموزش الکترونیکی است؛ لذا یکی از سیاستهای کلی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری این است که این دستاورد را حفظ کند و فناوریهای نوین در آموزش را حتماً به کار گیریم و آموزش الکترونیکی بهعنوان یک دستاورد مهم ادامه داشته باشد.
وی با بیان اینکه بحث از سر آموزش حضوری به این معنا نیست که قصد داریم از لحاظ نوع آموزش به بهمنماه سال ۱۳۹۸ برگردیم، تصریح کرد: باید تلاش کنیم دستاوردهای آموزش الکترونیکی را با حضور فیزیکی دانشجویان در کلاسهای درس که فواید واضح و آشکاری دارد و ضرورت قطعی است، ترکیب کنیم.
معاون آموزشی وزیر علوم افزود: مصوبه ستاد ملی کرونا بهصورت کاملاً واضح و روشن بر آموزش حضوری و حضور فیزیکی دانشجویان در کلاسهای درس تأکید دارد.
وی خاطرنشان کرد: راهبرد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ستاد ازسرگیری آموزش حضوری که طی چند بخشنامه به دانشگاهها ارسال شده آن است که ازسرگیری یکباره در تمام مقاطع تحصیلی امکانپذیر نیست؛ در نتیجه یک راهبرد برای این پیشنهاد داریم و آن، راهبرد تدریجی مبنی بر حضور حداکثری و در حداقل زمان ممکن است.
خاکی صدیق بیان کرد: سیاست دیگر آن است که با توجه به شرایط مختلف دانشگاهها نمیتوان یک فرمول واحد برای همه کشور ارائه داد. لذا دانشگاهها با توجه به تصمیمات ستاد کرونای استان خود تصمیمات متفاوتی اتخاذ خواهند کرد.
وی همچنین در ادامه سخنان خود گام اول ازسرگیری آموزش حضوری در دانشگاهها را حضور فیزیکی اعضای هیئتعلمی در کلاسها بیان کرد و گفت: بیش از ۹۰ درصد استادان هر ۲ دوز واکسن کرونا را دریافت کردهاند.
معاون آموزشی وزارت علوم همچنین خاطرنشان کرد: جلسات دفاع از پایاننامهها، تشکیل جلسات دانشگاهها، گروههای آموزشی و نشستهای اجرایی باید به سمت حضوری شدن رود.
مسئولیت دانشجویان در زمان حضور در محیط دانشگاه بر عهده دانشگاهها است
در ادامه این نشست مرتضی فرخی معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، به مبحث بار حقوقی مسئله بیماری کرونا اشاره کرد و گفت: مسئولیت دانشجویان در زمان حضور در محیط دانشگاه بر عهده دانشگاهها است و روسای دانشگاهها باید تدابیر لازم را برای حضور دانشجویان در دانشگاهها با در نظر گرفتن شرایط و موقعیت خاص هر دانشگاه در نظر داشته باشند.
به گفته وی، مسئولیت حفظ سلامت دانشجویان در محیط آموزشی یک اصل است و دانشگاهها باید بار حقوقی آن نیز بر عهده داشته باشند.
فرخی با بیان سؤالی مبنی بر آنکه «آیا دانشگاه میتواند دانشجویان را ملزم به واکسیناسیون کند؟»، تصریح کرد: عدم حضور دانشجویانی که واکسینه نشدهاند جای بحث و بررسی دارد. پیشنهاد میشود که نهادهای بالادستی و وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری این امر مهم را از هیئت دولت مطالبه کنند.
معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم در پایان سخنان خود از ترکیب آموزش مجازی و حضوری استقبال و پیشنهاد کرد که این مدل از آموزش در دستور کار قرار گیرد.
افزایش ۲ برابری وام تحصیلی دانشجویان متأهل
رئیس صندوق رفاه دانشجویان گفت: در نیمسال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ دانشگاهها پس از ۳۰ درصد رشد اعتبارات، وامهای دانشجویی، وام تحصیلی دانشجویان متأهل را نیز به ۲ برابر وام تحصیلی مجردان افزایش دادهایم.
گنجی در نشست برنامهریزی و هماهنگی ازسرگیری آموزش حضوری دانشگاهها، اظهار کرد: در نیمسال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ دانشگاهها، وامهای دانشجویی ۳۰ درصد افزایش یافته است.
وی افزود: وام ودیعه مسکن دانشجویان نیز ۱۰۰ درصد افزایش یافته است و اگر این وام بهصورت گروهی درخواست شود، خیلی راحت میتوانیم از خارج خوابگاههای ملکی بگیریم.
رئیس صندوق رفاه دانشجویان تصریح کرد: پس از ۳۰ درصد رشد وامهای دانشجویی، وام تحصیلی دانشجویان متأهل را نیز به ۲ برابر وام تحصیلی مجردان افزایش دادهایم. وام ودیعه مسکن در تهران ۳۲ میلیون و در کلانشهرها نیز ۲۶ میلیون تومان است.
وی خاطرنشان کرد: ثبتنام وام دانشجویان از تاریخ ۱۲ آبان ماه آغازشده و تا اول دیماه ۱۴۰۰ ادامه دارد و تاکنون ۶۰ هزار دانشجو نسبت به ثبتنام خود اقدام کردهاند و برآورد میکنیم که ۱۰۰ هزار نفر تقاضا خواهیم داشت.
گنجی با بیان اینکه صندوق رفاه دانشجویان در سه بخش اعطای وام و تسهیلات، ارتقای خوابگاهها و ارتقای آشپزخانه و سالنهای غذاخوری فعالیت دارد، افزود: دانشگاههایی که مشکل خوابگاه یا ارتقای خوابگاه و یا سالن غذاخوری دارند اگر تاکنون اقدامی نکردهاند میتوانند تقاضاهایشان را ارسال کنند تا بر اساس بودجهای که در اختیار داریم کمک کنیم مشکلاتشان مرتفع شود.
وی خاطرنشان کرد: از بابت یارانه غذای دانشجویان، اعتباری در اختیار نداریم ولی دانشگاهها از سازمان برنامهوبودجه اعتباری دریافت میکنند و نباید کوچکترین مشکلی در این زمینه داشته باشند. لذا خواهشمندم دانشگاهها بدون کوچکترین مشکلی سالنهای غذاخوری خود را بازگشایی کنند.
در این نشست تعدادی از روسای دانشگاههای مادر هر استان، نظرات و پیشنهادهای خود را در این خصوص مطرح کرده و بر موارد زیر تأکید کردند.
- بازگشایی دانشگاهها و برگزاری کلاسهای حضوری در دانشگاهها تدریجی، پلکانی و بهصورت گامبهگام باشد. (ابتدا دانشجویان مقطع دکتری بعد دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و در ادامه کلاسهای عملی دانشجویان مقطع کارشناسی)
- چگونگی اطلاع از انجام واکسیناسیون کامل دانشگاهیان و نحوه برخورد با دانشجویانی که واکسن دریافت نکردهاند، مشخصاً اعلام شود.
- ایجاد وحدت رویه در نحوه تعطیلی کلاسهای دانشگاهها با توجه به رنگبندی کرونایی شهرها و موقعیت جغرافیایی هر دانشگاه
- تأکید تداوم آموزش الکترونیکی در کنار آموزش حضوری
- فعال بودن کارگاههای دروس عملی و آزمایشگاهها
- توجه به ساختار متفاوت هر دانشگاه قبل از هر تصمیمگیری
- در نظر گرفتن مشکلات مالی و هزینه بالای تجهیز و تعمیر و مناسبسازی خوابگاههای دانشگاهی
- توجه به تغذیه و مشکل چند برابر شدن قیمت غذای دانشجویی
- هزینه بالای رعایت کردن پروتکلهای بهداشتی در شرایط برگزاری کلاسهای حضوری (رعایت فضای موردنیاز برای هر دانشجو، مواد ضدعفونیکننده و ماسک و تجهیزات موردنیاز برای پیشگیری از بیماری و …)
- فراهم آوردن شرایطی برای حمایتهای مادی دولت علاوه بر کمکهای وزارت علوم
- توافق در ایجاد وحدت رویه در نظام پرداختهای درون دانشگاهی (هزینههای پرداخت حقوق و مزایای شاغلین دانشگاهها که بخش اعظمی از بودجه دانشگاهها را شامل میشود)
- جدی گرفتن بحث برمیگزینی در شرایط کرونا چراکه دانشجویان بومی نیازی به استفاده از خوابگاه ندارند
- در نظر گرفتن ابعاد حقوقی در بحث حضوری شدن دانشگاهها و عواقب احتمالی آن
انتهای پیام/۴۰۴۰/
انتهای پیام/