دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 آبان 1400 - 16:46
حجت‌الاسلام خسروپناه:

علم فقه از قرآن، سنت و اجماع عقل به دست می‌آید

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی گفت: فقه در لغت به معنای فهم عمیق است، علم فقه دانش احکام شرعی است که از قرآن، سنت و اجماع عقل به دست می‌آید.
کد خبر : 619602
حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی



به گزارش خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا از نجف‌آباد، حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه در آیین افتتاحیه کمیسیون حکمت و تعالی فقه و حقوق همایش ملی علوم انسانی و حکمت اسلامی که به میزبانی دانشگاه آزاد نجف‌آباد برگزار شد، اظهار کرد: حدود یکسال است همایش علوم انسانی و حکمت اسلامی تدبیر و برنامه‌ریزی شده و واحد نجف‌آباد کمیسیون حکمت اسلامی و تعالی فقه و حقوق را تدوین و راه‌اندازی کرده که مقالات ارزنده‌ای در آن جمع‌آوری شد.




بیشتر بخوانید:


حکمت، تعالی‌بخش علم دانش‌محور به بینش‌محور


میزبانی واحد نجف‌آباد از کمیسیون تخصصی حکمت اسلامی و تعالی فقه و حقوق




وی افزود: فقه در لغت به معنای فهم عمیق است، علم فقه دانش احکام شرعی است که از قرآن، سنت و اجماع عقل به دست می‌آید.


معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: علم حقوق مجموعه قوانین و مقرارت حاکم بر روابط است، حق در علم حقوق، حق و تکلیف است، اهل دانش حقوق آن را به خصوصی و عمومی تقسیم کرده‌اند، روابط دولت با جامعه از جمله حقوق عامی است. حقوق اساسی، اداری و جزا از این جمله است.


خسروپناه اضافه کرد: زمانی که از علم حقوق صحبت می‌شود، براساس مبانی و مکاتب مختلف گرایش‌های مختلفی خواهد داشت؛ اما در حقوق اسلامی، فقه اسلامی حاکم است.


وی ادامه داد: مقصود از حکمت اسلامی نیز مبانی سایر علوم اسلامی از جمله عرفان و فلسفه است، حتی کلام که از مبدأ و معاد سخن می‌گوید ازجمله مباحث حکمی است.


معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی توضیح داد: در حکمت اسلامی ثابت شده که جهان اعم از دنیا و آخرت و دنیا مقدمه آخرت است، دنیا و آخرت پیوند محکمی با یکدیگر دارند، بنابراین سکولاریزم در حکمت اسلامی پذیرفته نیست. احکام فقهی و قوانین حقوقی باید به‌گونه‌ای باشد که علاوه‌بر آبادانی دنیا به آبادانی آخرت نیز بپردازد.


خسروپناه یادآور شد: نمی‌توان انسان‌ها را به زور بهشتی کرد؛ اما علم حقوق ساختارساز است، میتوان حقوق مالی را به گونه‌ای تدوین کرد که آخرت‌ساز باشد و به جای ربا، ساختار مالی اشتغال‌زا تدوین شود؛ اما اکنون وضعیت ایران این‌گونه نبوده و هر روز شاهد افزایش تورم هستیم.


وی بیان کرد: مقاصد حکمت از حکمت عملی به دست آمده و شامل عدالت عقلانیت و معنویت است. احکام فقهی و حقوقی باید در راستای مقاصد حکمت باشد؛ بنابراین علاوه‌بر اینکه حکمت برای فقه و حقوق مبناساز است برای آن مقصد نیز می‌سازد.


معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: حاکمیت فقه بر حقوق و روش‌شناسی آن به معرفت‌شناسی حکمی نیازمند بوده که سمع، بصر، سر، قلب و عقل از جمله ابزار آن است.


خسروپناه متذکر شد: انسان‌شناسی بر روش‌شناسی تأثیرگذار است، حتی این مسئله که گفته می‌شود فقه بر حقوق تقدم دارد، مبنایی از فلسفه فقه و حقوق است.


وی تأکید کرد: پیشنهاد می‌شود همایش ملی حکمت اسلامی و تعالی فقه و حقوق در سال آینده برگزار شده و مسائل موجود به‌صورت کاربردی‌تر و بومی‌سازی شده در آن عملیاتی شود.


انتهای پیام/۴۱۰۳/۴۰۶۲/



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب