حکمت اسلامی برای جامعه امروز کامل و مفید است
به گزارش خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا از شیراز، مریم زیبایینژاد در پنل تخصصی کمیسیون حکمت اسلامی و تعالی علوم سیاسی نخستین همایش ملی علوم انسانی و حکمت اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز برگزار شد، گفت: این نخستین همایش ملی علوم انسانی و حکمت اسلامی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز است.
وی با تشریح واژه حکمت بیان کرد: اگر بخواهیم تعریفی از واژه حکمت بگوییم، میدانیم که این واژه از حکم گرفته شده است.
بیشتر بخوانید:
میزبانی واحد شیراز از کمیسیون حکمت اسلامی و تعالی علوم سیاسی
دلیل رواج یافتن علم غرب در کشورهای اسلامی چیست؟
معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز اظهار کرد: در قرآن واژه حکم را به معانیِ مختلف قضاوت کردن؛ داوری کردن، فرمان دادن، حکم صادرکردن و یا جداکردن حق از باطل میبینیم، اگر واژه حکمت را در قرآن مورد بررسی قرار دهیم، میبینیم که حکمت هم در قرآن معانی متفاوتی مانند نبوت، سنت، علم و عقل و عمل، علم و فهم و دین دارد که خودِ ماده حکم به معنیِ استواری، استحکام و نفوذناپذیری است بهگونهای که فساد نمیتواند در آن رخنه کند.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد بیان کرد: وقتی که ما واژه حکمت را بررسی میکنیم، متوجه میشویم که هم از نظر عملی و هم از نظر نظری، گستردگی بسیار زیادی دارد؛ زیرا حکمت عملی و نظری داریم که حتی در علوم انسانی هم به شیوههای مختلف به آن پرداخته شده است.
زیبایینژاد افزود: به گفته علامه طباطبایی، کلمه حکمت نوعی از امر محکم است یعنی در حقیقت امری که در آن هیچ فسادی وجود ندارد و حتی در ادبیات فارسی هم از حکمت صحبت شده است بهطوریکه ناصرخسرو، سنایی و فردوسی شعرایی هستند که به عنوان حکمای ادبیات فارسی نیز شناخته میشوند.
وی مطرح کرد: حکمت در ادبیات فارسی به معنیِ پند و اندرز است که همان مفهوم محکمبودن و استوار بودن را میدهد؛ زیرا پند و اندرز بر اساس اخلاقیات در آن نکاتی وجود دارد که انسان را راهنمایی میکند که بدون فساد آن کار را انجام دهد.
معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز با بیان اینکه ناصرخسرو، سنایی و فردوسی با اینکه شیعه هستند؛ اما نگاه متفاوتی درمورد حکمت اسلامی دارند، بیان کرد: سنایی از شاعرانی است که به حکمت از دیدِ عقل و عشق نگاه میکند؛ اما ناصرخسرو چون اشعری است بیشتر با دیدگاه اشعریها به حکمت نگاه میکند و فردوسی هم معتزلی است با دیدگاه معتزلیها به حکمت نگاه میکند.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز افزود: در همایش ملی علوم انسانی و حکمت اسلامی میخواهیم بگوییم که حکمت اسلامی حرف برای گفتن دارد و در جهان اسلام متفکران زیادی هستند که در مورد حکمت اسلامی نظر دارند مانند علامه طباطبایی که در تفسیر قرآن خود از این موضوع استفاده کرده است.
زیبایینژاد اظهار کرد: حکمت اسلامی برای نسل، جامعه و برای روشنفکران امروز حرف، مطلب و بحث دارد و در حقیقت میتواند برای جامعه امروز کامل، جامع و مفید باشد.
انتهای پیام/۴۱۱۷/۴۰۶۲/
انتهای پیام/