تمرکز حکمت اسلامی تبدیل وضع موجود به مطلوب است
به گزارش خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا از نجفآباد، حجتالاسلام مسعود راعی در آیین افتتاحیه کمیسیون حکمت و تعالی فقه و حقوق، نخستین همایش ملی علوم انسانی و حکمت اسلامی که به میزبانی دانشگاه آزاد نجفآباد برگزار شد، اظهار کرد: بین ۱۳ کمیسیون که در این همایش شرکت دارند، کمیسیون تعالی فقه و حقوق جایگاه ویژهای دارد، ۱۷۳ چکیده دریافت شد که ۱۶۰ مورد آن پذیرفته شد، همچنین ۱۰۴ مقاله دریافت که ۸۰ مورد آن پذیرش و ۲۴ مقاله رد شد.
بیشتر بخوانید:
علم فقه از قرآن، سنت و اجماع عقل به دست میآید
حکمت، تعالیبخش علم دانشمحور به بینشمحور
میزبانی واحد نجفآباد از کمیسیون تخصصی حکمت اسلامی و تعالی فقه و حقوق
وی افزود: از بین مقالات تأییدشده برخی بهصورت پوستر و برخی بهصورت سخنرانی انتخاب شدند. ۴۰ نفر از استادان کشوری در زمینه فقه و حقوق مقالات را داوری کردند.
دبیر کمیسیون حکمت و تعالی فقه و حقوق همایش ملی علوم انسانی و حکمت اسلامی بیان کرد: حکمیسازی در دو معنا به کار رفته است، گاهی در کنار بومیسازی و بهروزرسانی و گاهی نیز در معنای عامتری که شامل بومیسازی و بهروزرسانی علوم است، مورد استفاده قرار گرفته است.
راعی اضافه کرد: با نگاه اول حکمیسازی بستری است که در کنار آن باید بهدنبال بومیسازی و بهروزرسانی علوم انسانی نیز بود، در معنای دوم مسیر تحقق بومیسازی و بهروزرسانی حکمیسازی است. بهنظر میرسد معنای دوم دقیقتر باشد.
وی ادامه داد: تمرکز حکمت اسلامی تبدیل وضع موجود به وضع مطلوب است، برای تحقق این هدف تمرکز بر مبانی و روشها ضروری است. روش دیدهبانی در حکمیسازی برای این کار پیشنهاد شده است، براین اساس محققان باید وضعیت موجود را دیدهبانی کرده و آن را توصیف و تحلیل کنند.
دبیر کمیسیون حکمت و تعالی فقه و حقوق همایش ملی علوم انسانی و حکمت اسلامی بیان کرد: فقهای اهل سنت برای رسیدن به این هدف عبارت فقهالمقاصد را تعریف کردهاند، بر این اساس باید بررسی شود، مقصد شارع از تشریع هر حکم چیست، پیشنهادی که در این رابطه میتوان ارائه کرد، تمرکز بر فقهالمبانی است.
راعی تبیین کرد: هر حکم شرعی سه هدف نزدیک (اطاعت امر مولا)، متوسط و دور دارد، تمام احکام شرعی در هدف نزدیک و هدف دور با یکدیگر یکسان هستند، آنچه به هر حکمی تعلق دارد، هدف متوسط است که مبنا نامیده میشود و آن را از طریق رجوع به منابع میتوان استخراج کرد.
وی توضیح داد: نخستین اصل و مبنا، آزادی اراده است، وضع موجود حقوق بویژه ادبیات حقوق بشری آن بوده که امروز انسان مالک خود است؛ اما حقوق اسلامی باید نشان دهد انسان مالک خود نبوده وعبد خداوند است.
دبیر کمیسیون حکمت و تعالی فقه و حقوق همایش ملی علوم انسانی و حکمت اسلامی یادآور شد: امروز دنیای حقوق بشری تفاوتی بین آزادی بیان، غیبت، تهمت و استهزا قائل نیست؛ اما حقوق اسلامی اینگونه نیست، نمیتوان از سپر آزادی بیان استفاده کرد و بدون رعایت حریم سخن گفت، این موارد باید در حقوق اسلامی تعریف شود.
راعی متذکر شد: حاکمیت اراده در حقوق عمومی، حکمرانی مطلوب است که براساس آن زندگی شرافتمندانه باید ذیل یک نظام سیاسی رقم بخورد، نهادینهسازی این مبانی مأموریت حقوقدانان است.
وی ادامه داد: یکی دیگر از مبانی حقوق اسلامی، تأمین کرامت انسان است، البته کرامت به معنای آزادی مطلق انسان نبوده و به معنای بهرهمندی از قوه عاقله است.
دبیر کمیسیون حکمت و تعالی فقه و حقوق همایش ملی علوم انسانی و حکمت اسلامی تأکید کرد: فقه بین ربا و بیع، محرم و نامحرم، مواسات و عدم مواسات فرق میگذارد.
راعی گفت: تلاش میشود نخستین همایش ملی حکمت اسلامی و تعالی فقه و حقوق در سال آینده برگزار شود.
انتهای پیام/۴۱۰۳/۴۰۶۲/
انتهای پیام/