دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 آبان 1400 - 09:41
در نشست کمیسیون «حکمت اسلامی و جامعه‌شناسی» عنوان شد؛

دلیل رواج یافتن علم غرب در کشورهای اسلامی چیست؟

ارسال ۳۰ مقاله به کمیسیون «حکمت اسلامی و جامعه‌شناسی» مسئولان در کمیسیون تخصصی «حکمت اسلامی و تعالی جامعه‌شناسی» همایش ملی علوم انسانی و حکمت اسلامی دلایل رواج یافتن علم غرب در کشورهای اسلامی را بررسی و تبیین کردند.
کد خبر : 618628
کمیسیون حکمت اسلامی و تعالی جامعه‌شناسی



به گزارش خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا از قم، کمیسیون تخصصی «حکمت اسلامی و تعالی جامعه‌شناسی» نخستین همایش ملی علوم انسانی و حکمت اسلامی با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی، حجت‌الاسلام حسن خیری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قم، مجید کافی عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، حجت‌الاسلام حسین سوزن‌چی عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم و غلامرضا اورعی عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد در واحد قم برگزار شد.


صاحبنظران و اندیشمندان حوزه و دانشگاه در این کمیسیون مقالات تخصصی خود را با موضوع «منطق حاکم بر ارتباط نفس،شاکله و امت»، «مبانی معرفت‌شناختی اندیشه‌های اجتماعی متفکران مسلمان»، «درآمدی بر نظریه‌های جامعه‌شناسی اسلامی»، «تببین مفاهیم انسان دوستی و از خود بیگانگی در اندیشه‌های مولانا» و «بررسی مقایسه‌ای آرا و اندیشه‌های ابن خلدون و امیل دورکیم با تأکید بر کارکرد نقش همبستگی اجتماعی در تکوین و تدارم نظام سیاسی» مطرح و بررسی کردند.




بیشتر بخوانید:


لزوم توجه به حکمی‌سازی علوم تربیتی


خردپروری از ویژگی‌های تعلیم و تربیت اسلامی است




رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم در این نشست با بیان اینکه این دانشگاه در راستای اعتلای علوم انسانی و هنر اقدامات شایسته‌ای انجام داده است، اظهار کرد: حرکت در مسیر اعتلای علوم انسانی و هنر در دانشگاه آزاد اسلامی با حضور حجت‌الاسلام خسروپناه آغاز و نخستین همایش حکمت اسلامی و هنر به ابتکار وی برگزار می‌شود.


محورهای نخستین همایش علوم انسانی و حکمت اسلامی


خیری با اشاره به محورهای متعدد نخستین همایش علوم انسانی و حکمت اسلامی افزود: این همایش با محور حکمت اسلامی و تعالی روانشناسی، حکمت اسلامی و تعالی جامعه‌شناسی، حکمت اسلامی و تعالی تعلیم و تربیت، حکمت اسلامی و تعالی علوم سیاسی، حکمت اسلامی و تعالی علوم اقتصادی، حکمت اسلامی و تعالی مدیریت، حکمت اسلامی و تعالی فقه و حقوق، حکمت اسلامی و تعالی ادبیات و زبان‌شناسی، حکمت اسلامی و تعالی هنر، حکمت اسلامی و تعالی شهرشناسی و معماری، حکمت در تعالی فرهنگ و تمدن اسلامی، حکمت اسلامی و تعالی خانواده و حکمت اسلامی و تعالی فضای مجازی برگزار می‌شود.


وی با اعلام اینکه بیش از ۳۰ مقاله به کمیسیون تخصصی «حکمت اسلامی و تعالی جامعه‌شناسی» در دانشگاه آزاد اسلامی قم ارسال شده است، ادامه داد: از این تعداد چهار مقاله برگزیده و دو سخنرانی ارائه شد.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم درباره مقاله خود که با عنوان «منطق حاکم بر ارتباط نفس، شاکله و امت» در کمیسیون تخصصی حکمت اسلامی و جامعه‌شناسی ارائه شده است، توضیح داد: در این مقاله از واژه شاکله به عنوان واژه ابداعی و اعجازی قرآن کریم یاد شده و فطرت را از معانی شاکله بیان کرده که استعداد انسان شدن بوده و وجه متمایز علوم انسانی و اسلامی و مکتب اومانیستی را تحلیل کرده است.


خیری با بیان اینکه براساس روایات قدر وسع و قدر عقل دو عنصر اساسی حاکم بر شاکله است به تفاوت بین علوم انسانی اسلامی و سکولار اشاره و تبیین کرد: منطق حاکم بر نفس همان «عقل و تزکیه نفس» بوده، بنابراین منطق حاکم بر امت برخلاف جامعه مبتنی بر وحدت سلوکی و باور است.


معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی هم از برگزاری ۱۳ کمیسیون تخصصی در استان‌ها و واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی با محور نخستین همایش علوم انسانی و حکمت اسلامی خبر داد و تشریح کرد: مقالات بسیاری به کمیسیون حکمت اسلامی و جامعه‌شناسی ارسال شده است.


تأکید خسروپناه بر اهمیت علمی‌سازی جامعه‌شناسی


خسروپناه افزود: هر نظریه جامعه‌شناختی باید مبتنی بر مبنای فلسفی و نظری باشد و دین‌شناسی در فلسفه می‌تواند در جامعه‌شناسی هم تأثیرگذار باشد.


وی با تأکید بر اهمیت علمی‌سازی جامعه‌شناسی بر لزوم تبدیل شدن کمیسیون تخصصی به همایش ملی تأکید کرد و افزود: دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم همایش ملی با عنوان «حکمت اسلامی و جامعه‌شناسی» را برگزار و یک کار گسترده تحقیقاتی، پژوهشی را مدیریت کرده است.


عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه هم با اشاره به اینکه علوم انسانی را ناظر بر جامعه‌شناسی و حکمت اسلامی را ناظر بر فلسفه اسلامی می‌دانیم، خاطرنشان کرد: فلسفه می‌تواند ریل‌گذاری کند تا انسان‌شناسی تحت تأثیر فلسفه شکل بگیرد، چراکه علم به‌طور مستقیم تحت تأثیر فلسفه مبتنی بر محتوا، روش‌ها و آیات علم است


کافی متذکر شد: نظریه مراحل معرفتی به طور فلسفی تدوین و با واقعیت اجتماعی جمع شده است، بنابراین علم جدا از نگاه فلسفی نیست، چراکه اگر نظریه علم را قابل فهم واقعیت در نظر بگیریم بخش زیادی از آن جهان‌بینی و نگرش انسان به واقعیت تعریف شده است.


عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم هم با اشاره به دلیل رواج یافتن علم غرب در کشورهای اسلامی به آیه شریفه قرآن کریم مبنی بر( یحق الحق بکلماته) اشاره و اظهار کرد: قرآن کلام خداست و لفظ آن برای خداوند است، اما هنوز نتوانسته‌ایم به درستی این موضوع را تفسیر کنیم و کلمات غربی آنقدر در جامعه احاطه کرده که مفاهیم کلمات را غربی معنا می‌کنیم.


سوزن‌چی با بیان اینکه علم از مسئله آغاز می‌شود، افزود: مادامی که روی کلمات خودمان فکر نمی‌کنیم مسئله‌ها برای خودمان نیست و مسئله‌های ما غربی است.


وی تشریح کرد: به کلمات با نگاه خودمان بیندیشیم و تا زمانی که کلمات را غربی معنا کنیم نمی‌توانیم اسلامی بیندیشیم، چراکه لفظ قرآن کریم برای خداوند متعال است.


در ادامه این نشست حجت‌الاسلام اژدری‌زاده مقاله خود را با عنوان «مبانی معرفت‌شناختی اندیشه‌های اجتماعی متفکران مسلمان»، احمد جهانی‌نسب مقاله خود را با عنوان «بررسی مقایسه‌ای آرا و اندیشه‌های ابن خلدون و امیل دورکیم با تأکید بر نقش کارکرد همبستگی اجتماعی در تکوین و تداوم نظام سیاسی»، امیر رحیمی دادمرزی مقاله خود را با عنوان «تبیین مفاهیم انسان دوستی و از خود بیگانگی در اندیشه‌های مولانا» و فرزاد نقی‌زاده مقاله خود را با عنوان «درآمدی بر نظریه‌های جامعه‌شناسی» ارائه کرد و غلامرضا اورعی عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد به صورت مجازی به تحلیل و نقد آثار ارائه شده پرداخت.


به گزارش آنا، پنل‌های تخصصی همایش ملی علوم انسانی و حکمت اسلامی(۱۳ کمیسیون تخصصی) از ۹ تا ۲۳ آبان برگزار می‌شود و اختتامیه همایش از ساعت ۹ صبح تا ۱۲ ظهر ۲۶ آبان در محورهای؛ حکمت اسلامی و تعالی روانشناسی، حکمت اسلامی و تعالی جامعه شناسی، حکمت اسلامی و تعالی تعلیم و تربیت، حکمت اسلامی و تعالی علوم سیاسی، حکمت اسلامی و تعالی علوم اقتصادی، حکمت اسلامی و تعالی مدیریت، حکمت اسلامی و تعالی فقه و حقوق، حکمت اسلامی و تعالی ادبیات و زبانشناسی، حکمت اسلامی و تعالی هنر، حکمت اسلامی و تعالی شهرسازی و معماری، حکمت در تعالی فرهنگ و تمدن اسلامی، حکمت اسلامی و تعالی خانواده، حکمت اسلامی و تعالی فضای مجازی برگزار خواهد شد.


انتهای پیام/۴۰۷۸/۴۰۶۲/



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب