دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
فتح‌الهی در گفت‌وگو با آنا مطرح کرد؛

تحقق دانشگاه اسلامی چگونه امکان‌پذیر می‌شود؟

سرپرست دفتر همکاری‌های علمی، بین‌المللی دانشگاه تربیت مدرس گفت: تحقق دانشگاه اسلامی با تحول در برنامه‌های آموزشی، پژوهشی، تربیتی و فرهنگی کشور امکان‌پذیر است.
کد خبر : 617658
دکتر فتح الهی



یعقوب فتح‌الهی ننه‌کران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا با بیان اینکه در بیانیه گام دوم انقلاب ۳ محور شامل خودسازی، جامعه پردازی و تمدن‌سازی را داریم، عنوان کرد: برای رخ دادن این محورها به دانشمند پاک‌سیرت نیاز است؛ یعنی دانشمندانی که دیگران را از اندوخته علمی خود کاملاً بهره‌مند کرده و جامعه را از راه تعلیم و تربیت به این هدف رسانده باشند، خود را وقف تحول جامعه نماید (برای تحقق یک جامعه اسلامی با محوریت حیات طیبه) نیاز داریم.


وی با بیان اینکه با نگاه انقلابی، جدی و صادقانه‌ای که در حوزه‌های علمی و فرهنگی در دولت جدید وجود دارد و شخصیت‌های سرآمدی که رهبری و راهبری وزارت علوم؛ بهداشت و آموزش‌وپرورش، در دستان توانای آن‌ها در این مقطع از حیات جمهوری اسلامی قرار گرفته، خاطرنشان کرد: باید به سمتی برویم که برنامه‌های آموزش، تربیت؛ علمی، پژوهشی و فرهنگی کشور چنان انسجام یابند که به‌سوی تحقق دانشگاه اسلامی، حرکت کنیم.


سرپرست دفتر همکاری‌های علمی، بین‌المللی دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به اینکه منابع هدف در برنامه درسی آموزش عالی به ۳ محور یادگیرنده، دانش و جامعه تقسیم می‌شوند، خاطرنشان کرد: در حوزه یادگیرنده باید به نیازهای یادگیرنده‌ها در حوزه رشد ارزش‌های انسانی و معنوی، تنوع مهارت و اشتغال پذیری توجه داشته باشیم یعنی دانشجو که وارد یک رشته تحصیلی خاص شده برای او برنامه درسی تدوین کنیم که خود این موضوع منبع هدف است.


وی ادامه داد: در این محور به نیازهای روحی، روانی و عقلی و توانایی‌ها وی به‌موازات رشد ارزش‌ها و تنوع فرهنگی، مسائلی که در تدوین برنامه‌های درسی فراموش‌شده شامل رشد اندیشه‌های معنوی و انسانی، تنوع فرهنگی، مهارت و اشتغال پذیری بوده و فقط به توانایی‌های ذهنی و عقلی یادگیرنده توجه شده است.


معاون پژوهشی دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه در حوزه دانش به‌عنوان یکی از منابع هدف و محتوا، باید بر مرزهای دانش تکیه شود، اظهار کرد: با توجه به اینکه هر رشته تحصیلی فرهنگ علمی، روش‌ها و ابزارهای پژوهشی مربوط به خود را دارا بوده بنابراین باید به نیازهای مربوط به آن رشته در تدوین و محتوا توجه داشته باشیم، نکته مهم آموزش بین‌رشته‌ای برای دانشجویان قرن بیست و یکم نیز برای بالا بردن توانایی تلفیقی آن‌ها حائز اهمیت است.


فتح‌الهی با اشاره به اینکه محور بعدی در تدوین برنامه درسی دانشجویان، جامعه است که باید این محور را به مردم، اقتصاد و فرهنگ خلاصه کرد، افزود: باید به نیازهای اقتصادی و نیز به نیازهای فردی و اجتماعی مردم و به فرهنگ باید توجه شود و البته نکته مهم این است که نباید مغلوب جریان جهانی آموزش شده و هنجارهای آن‌ها را بی‌کم و کاست بپذیریم و از سوی دیگر به بین‌المللی شدن نیز نباید بی‌توجه باشیم.


انتهای پیام/۴۱۶۷/



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب