مختصات دانشگاههای سرآمد کشور با نگاه به بیانیه گام دوم انقلاب چیست؟
گروه دانشگاه خبرگزاری آنا؛ لاله قلیپور- بیانیه گام دوم انقلاب سال ۱۳۹۹ توسط مقام معظم رهبری خطاب به جوانها منتشر شد در این بیانیه از یک سو نقش ویژهای برای دانشگاهیان تعریف شد و از سوی دیگر تأکید خاصی بر علم و دانش از نوع علم و دانش کاربردی شده است؛ یعنی علمی که بتواند مشکلات کشور را رفع کند و مکمل آن، تقویت معنویت و اخلاق و مبانی و آموزههای دینی در سطح دانشگاهها و مراکز آموزش عالی باشد.
دانشگاهها همواره نقش مهمی در تحولات جامعه دارد البته با مطرح شدن بیانیه گام دوم انقلاب این نقش بارزتر و حساستر میشود لذا بررسی جایگاه فعلی موسسات آموزش عالی کشور برای دستیابی به دانشگاههای سرآمد با تأکید بر این بیانیه حائز اهمیت است.
رخ دادن محورهای بیانیه گام دوم انقلاب، دانشمند پاکسیرت میخواهد
بیانیه گام دوم انقلاب شامل۳ محور خودسازی، جامعهپردازی و تمدنسازی است اما اینکه چه لوازمی برای دستیابی به این محورها مورد نیاز است مهم ارزیابی میشود در این راستا یعقوب فتحالهی ننهکران، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تربیت مدرس میگوید: «دانشمند پاکسیرت برای حصول محورهای فوق مورد نیاز است؛ یعنی دانشمندانی که دیگران را از اندوخته علمی خود کاملا بهرهمند کرده و جامعه را از راه تعلیم و تربیت به این هدف رسانده باشند، خود را وقف تحول جامعه نماید (برای تحقق یک جامعه اسلامی با محوریت حیات طیبه) نیاز داریم.»
وی ادامه میدهد: « همزمان با ورود به گام دوم انقلاب در حال نهادسازی و ظرفیتسازی علمی کشور در حوزه های اقتصادی و اجتماعی هستیم، صندوق حمایت از پژوهشگران و صندوق شکوفایی و نوآوری و غیره را داریم که این نهادها در چله دوم انقلاب، سرآمدی کشور در عرصه علم و فناوری در بین کشورهای مدعی را ممکن میکند.»
موسسات آموزش عالی و دانشگاههای کشور مشابه دانشگاه آزاد اسلامی نظام موضوعاتی (طرح پایش آزاد) را برای برون رفت از چالشهای اساسی کشور و صنایع و دستیابی به اهداف گام دوم انقلاب، طراحی و اجرا کنند
سیده فوزیه قطبی، استاد دانشگاه فنیوحرفهای نیز در این باره خاطر نشان میکند: «ایجاد زمینهای برای ارزشمند شدن فعالیت نخبگان داخلی، حصول منزلت اجتماعی، در اختیار داشتن ابزارهای لازم فعالیت و برخورداری از حقوق و امکانات لازم برای زندگی، امید به حفظ و به کارگیری نخبگان موجود را افزایش میدهد و موجب رشد و اعتلای فضا علمی کشور و نهایتا تحقق گام دوم انقلاب میشود.»
وظایف دانشگاه سرآمد رفع نیازهای جامعه و دستیابی به مرجعیت علمی است
چیستی وظایف دانشگاه سرآمد مقولهای است که نیاز به بررسی دارد. وزیر علوم در این باره میگوید: «دانشگاه سرآمد دو وظیفه کلیدی دارد که مقام معظم رهبری به خوبی آن را تبیین کردند یک رفع نیازهای جامعه و دوم دستیابی به مرجعیت علمی است. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی دانشگاههای ما در راستای مرجعیت علمی گامهای وسیعی برداشتند.»
فتحالهی نیز در این باره میگوید: «وظیفه اصلی دانشگاهها امیدآفرینی، ایجاد نشاط و خودباوری، گفتمانسازی و محور قراردادن همه امور علمی، فرهنگی و پژوهشی خود در راستای محقق کردن بیانیه گام دوم انقلاب است.»
در بیانیه گام دوم، رهبر انقلاب با نگاه مثبت و امیدوارانه به آینده مینگرند
در بیانیه گام دوم، مقام معظم رهبری نگاهی به گذشته، حال و آینده داشتهاند و در ۷ محوری که برای آینده ذکر کردهاند با نگاه مثبت و امیدوارانه به شرایط پیش رو مینگرند. سعید رضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در این باره میگوید: «در روششناسی بیانیه گام دوم انقلاب، مدلهای مختلفی برای آیندهشناسی مطرح شده است که مهمترین آن آیندهنگری مطلوب گرا با بهرهگیری از روش پسانگرا است.»
بیشتر بخوانید:
حرکت دانشگاه آزاد اسلامی برای تبدیل شدن به دانشگاه اشتغالآفرین و نوآور
آموزش عالی مهارتی باید مبتنی بر نیاز صنایع مختلف باشد
در روششناسی بیانیه گام دوم انقلاب، مدلهای مختلفی برای آیندهشناسی مطرح شده که مهمترین آن، آیندهنگری مطلوبگرا با بهرهگیری از روش پسانگرا استوی ادامه میدهد: «جهان بعد از ظهور فضای مجازی و اینترنت از نظر فرصتها، ظرفیتها و چالشها با جهان قبل از فضای مجازی و اینترنت متفاوت است. قبل از ظهور فضای مجازی؛ پیشبینی آینده چه با روشهای روندشناسی، و چه رویکردهای سناریوسازی و یا حتی با بهرهگیری از محاسبات ریاضی امکانپذیر نبود با این نگاه آیندهنگری لزوما از این مسیرها امکانپذیر نیست. ما باید در این جهان پیچیده آینده مطلوب را که بدنبال استقرار جامعه و تمدن نوین اسلامی را ترسیم و طراحی کنیم و با روش پسانگرا و مهندسی معکوس؛ وظایف امروز خود را تدوین کنیم.»
وظیفه دانشگاهها ارائه نقشه راه برای تحقق اهداف بیانیه گام دوم انقلاب است
وظیفه دانشگاه بهعنوان نهاد علم و حوزه به عنوان نهاد علم این است که نقشه راه اجرایی، پیاده سازی و تحقق حقوق بیانیه را ارائه کنند. در این راستا راستا محمدعلی برزنونی عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین (ع) میگوید: «در نقشه راه باید ساختارسازی مناسب نیز صورت گیرد و نباید مثل نقشه جامع علمی کشور تهیه شود زیرا در آن نقشه به آمایش سرزمینی و طراحی ساختار مناسب پرداخته نشده بود و بایسته و شایسته روی زمین ننشست و این اتفاق نباید در بیانیه بیفتد.»
وی ادامه میدهد: «دانشگاه نقش پیشبرنده و هدایتگر دارد. اصلا قوه عاقله و خردمند است. مجمع اندیشمندان و خردمندان اثرگذار است بنابراین باید نگاشت نهادی و تقسیمکار ملی دستگاهی انجام دهد تا نسبت هر دستگاه با بیانیه روشن شود.»
به گزارش آنا؛ بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی هم براساس مبانی دینی است و ما باید در مسیر رسیدن به پیشرفت حرکت کنیم؛ یعنی هم از مادی و هم از نظر معنوی و انسانسازی دینی، بتوانیم یک تمدن نوین اسلامی در جهان امروز برپا کنیم. براساس این بیانیه باید اهمیت خاصی به پژوهش و تحقیقات داده شود و پژوهشها در نظام دانشگاهی باید مسئلهمحور و نیازمحور باشند در این راستا ضرورت دارد تمامی موسسات آموزش عالی و دانشگاههای کشور مشابه دانشگاه آزاد اسلامی نظام موضوعاتی( طرح پایش آزاد) را برای برونرفت از چالشهای اساسی کشور و صنایع و دستیابی به اهداف بیانیه طراحی و اجرا کنند.
انتهای پیام/۴۱۶۷/پ
انتهای پیام/