دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

مدیرعامل آب‌منطقه‌ای تهران خبر داد؛ بررسی تاثیر انتقال پساب بر دشت‌های تهران

مدیرعامل شرکت آب‌ منطقه‌ای تهران از پیگیری طرح مطالعاتی بررسی تاثیر انتقال پساب بر دشت‌های تهران خبر داد.
کد خبر : 61704

خسرو ارتقایی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی آنا با بیان اینکه 9 دشت در تهران وجود دارد، افزود: موقعیت سفره‌های آب زیرزمینی با دشت‌بندی‌ها مشخص می‌شوند. به عنوان مثال از دامنه‌های البزر تا فرودگاه امام خمینی (ره) و فشافویه و از طرفی هم از اسلامشهر و رباط کریم و شهریار یک دشت هستند که برای بررسی وضع دشت باید آبخوان‌ها دسته‌بندی شوند.


وی با تاکید بر اینکه ممکن است در بخشی از دشت سطح آب بالا و در بخش دیگر کم‌تر باشد، تصریح کرد: محدوده کرج-تهران-شهریار یک دشت محسوب می‌شوند اما به علت هدایت منابع آبی از سراسر مناطق به تهران، سطح آب در این کلانشهر بالاتر است و در شهریار آب در سطح پایین‌تری قرار دارد کهدر چنین مواردی طرح‌های انتقال آب را در دستور کار قرار می‌دهیم.


ارتقایی ادامه داد: طرح انتقال آب جنوب تهران را در دستور کار داریم که بر اساس آن برای متوازن شدن سطح آب، از جنوب تهران به دشت رباط‌کریم آب را انتقال می‌دهیم.


مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای تهران اضافه کرد: اکنون طرح مطالعاتی را در دست داریم که بر اساس آن آثار انتقال پساب در درازمدت برای دشتی مانند ورامین و همچنین تاثیر آن بر آب و خاک کشاورزی مورد بررسی قرار می‌گیرد.


وی درباره زمان پایان این طرح مطالعاتی اضافه کرد: کار مطالعات با یک سال به نتیجه نمی‌رسد چرا که برای برخی از بخش‌ها باید آمارگیری صورت گیرد و یا حتی چاهی برای برداشت کیفی آب حفر شود.


این مقام مسئول تاکید کرد: به عبارت دیگر همه داده‌ها در دسترس نیست. برخی مطالعات حداقل به سه سال داده آماری نیازمند هستند و در دسترس نبودن این داده‌های آماری در کار جدید نخستین مشکل ماست.


ارتقایی خاطر نشان کرد: البته صرف نظر از در دسترس نبودن همه داده‌های آماری برای اجرای طرح‌های مطالعاتی محدودیت های اعتباراتی هم وجود دارد که با همه این تفاسیر شاید در ابتدای سال آینده به یک ارزیابی و جمع‌بندی در زمینه تاثیر انتقال پساب بر دشت‌ها برسیم.


انتهای پیام/

برچسب ها: آب
ارسال نظر
هلدینگ شایسته