دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 دی 1394 - 12:19

توضیح دانشگاه آزاد اسلامی درباره گفته‌های یک نماینده مجلس: اظهارات نماینده بدون اطلاع از قوانین بالادستی است

مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی در پی انتشار گفت‌وگویی از عبدالوحید فیاضی، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با عنوان «تلاش غیرقانونی هاشمی رفسنجانی برای انحراف در طرح سنجش و پذیرش» در خبرگزاری مهر، توضیحاتی ارائه کرد.
کد خبر : 61342

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، این مرکز نوشته «جهت تنویر افکارعمومی و مخاطبین محترم خبرگزاری مهر و عبدالوحید فیاضی، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی این نکات درباره مطالب عنوان شده در مصاحبه مذکور قابل ملاحظه است:


رویکردها،چشم انداز و سیاست‌های بالادستی و کلی نظام در حوزه‌های مختلف توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام به مقام معظم رهبری پیشنهاد می‌شود و در صورت تایید و ابلاغ معظم له، کلیه ارکان نظام از جمله دولت، مجلس شورای اسلامی، قوه قضاییه و نیروهای مسلح موظف به تنظیم کلیه فعالیت‌های خود منطبق برسیاست‌های کلی نظام ابلاغی رهبر معظم انقلاب هستند، برهمین اساس طرح‌های پیشنهادی نمایندگان مجلس شورای اسلامی و یا لوایح ارسالی هیات دولت باید با توجه به سیاست‌های کلی نظام تنظیم شود و براساس تفویض اختیار مقام معظم رهبری بر استناد اصل 110 قانون اساسی، مسئولیت انطباق و عدم مغایرت مصوبات مجلس شورای اسلامی با سیاست‌های کلی نظام بر عهده مجمع تشخیص نظام است که در این زمینه کمیسیون نظارتی با عضویت 22 نفر از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام تشکیل می‌شود.


این کمیسیون موظف است مصوبات مجلس را به صورت مستمر با سیاست‌های کلی نظام مانند سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی، سیاست‌های کلی علم و فناوری، سیاست‌های کلی نظام اداری کشور، سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و ... تطبیق داده شود و چنانچه مغایرت یا عدم انطباق با سیاست‌های کلی نظام را تشخیص داد، موارد را به شورای نگهبان اعلام کند.


طرح سنجش و پذیرش دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی هم براساس روند قانونی فوق در جلسه کمیسیون نظارتی مجمع و کمیته منتخب نظارت دبیرخانه مجمع با حضوری تعدادی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، نمایندگان کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، مسئولین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و روسای دانشگاهی مطرح کشور، نمایندگان دانشگاه آزاد اسلامی و کارشناسان خبره مورد بررسی قرار گرفته است که نتیجه بررسی کارشناسی و کاملا تخصصی از حیث مغایرت یا عدم انطباق با سیاست‌های کلی در صورت تصویب نهایی کمیسیون نظارت مجمع به شورای نگهبان اعلام خواهد شد.


بنابراین این امر یک روال معمول و از وظایف قانونی محوله مقام معظم رهبری به مجمع تشخیص مصلحت نظام و باعث تحقق اهداف سیاست‌های کلی نظام، ابلاغی مقام معظم رهبری است و از وضع قوانین مغایر با سیاست‌های کلی نظام جلوگیری می‌شود.


بدیهی است که با توجه به اسناد بالادستی و سیاست‌های کلی نظام لازمه موفقیت نظام جمهوری اسلامی و دست‌یابی به اهداف ترسیمی مقام معظم است که در سیاست‌های کلی ابلاغی معظم له مورد تاکید قرار گرفته و هرگونه انحراف از سیاست‌های کلی در وضع قوانین توسط مجلس شورای اسلامی، نظام را از دست یابی به اهداف سیاست‌های کلی نظام باز می‌دارد.


جای تاسف دارد که نماینده محترم مجلس شورای اسلامی بدون اطلاع از اصلی‌ترین ضوابط و مقررات بالا دستی کشور، اقدام به اظهار نظر نادرست و غیرکارشناسی کرده است.


امید است که خبرگزاری مهر در انتشار اخبار نهادهای رسمی با دقت و حساسیت بیشتری، مقررات ساختاری و سیاسی کشور را مورد توجه قرار دهد تا بازیچه سیاسی و حتی خدای نکرده اقتصادی عده‌ای نشود.»


کمیسیون نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام 19 دی ماه به ریاست آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و با حضور اعضای کمیسیون نظارت، وزیر علوم، نماینده قوه قضائیه، رئیس دیوان عدالت اداری کشور، رئیس سازمان بازرسی، رئیس دیوان محاسبات، رئیس‌های دانشگاه‌های آزاد اسلامی، صنعتی شریف، شهید بهشتی، تهران و پیام نور، معاون قوانین و نائب‌رئیس و دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی طرح سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور را از نظر انطباق یا مغایرت با سیاست‌های کلی نظام بررسی کرد. نتیجه این جلسه تشکیل کمیته‌ای خاص زیر نظر کمیسیون نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام بود که وظیفه دارد از کارشناسان دعوت و پیشنهادات اصلاحی خود را ارائه کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته