گذر از آموزش حافظهمحور چگونه ممکن است؟ | مشارکت دانشجویان در اداره امور علمی و مهارتی دانشگاه
سیامک بهاروند در گفتوگو با خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا با توجه به طرح شعار سال تحصیلی جدید دانشگاه آزاد اسلامی توسط دکتر طهرانچی با عنوان «تحول در آموزش حافظهمحور به آموزش بسترساز اشتغال دانشبنیان» ملزومات تحقق این شعار را تشریح و بیان کرد: امروزه بسیاری از کشورهای جهان در زمینه اشتغال دانشجویان و فارغالتحصیلان دانشگاهی با مشکلات و چالشهای متعددی روبهرو هستند. بهمنظور افزایش فرصتها و ایجاد بسترهای مورد نیاز برای اشتغال فارغالتحصیلان دانشگاهی، باید چالشها و راهکارهای موجود در جامعه هدف و بازار کار را شناسایی کرد.
چالشهای موجود در جامعه هدف دانشگاه و بازار کار
وی چالشهای موجود در جامعه هدف دانشگاه و بازار کار را نبود تناسب ظرفیت پذیرش دانشجو براساس نیاز فعلی و آتی بازار کار، محتوا و مفاهیم آموزشی غیرکارآفرینانه و نبود آموزشها در راستای مهارتهای شغلی، نداشتن شناخت دقیق اعضای هیئت علمی و مدرسان دانشگاه از بازار کار و صنعت، نبود تناسب بین آموزشهای دانشگاه با محتوای عملی-کاربردی و کمی امکانات برای اجرای آموزشهای بازارمحور و نبود سرمایهگذاری و حمایت ناچیز در امور زیربنایی و دانشبنیان کشور دانست.
بیشتر بخوانید:
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی آغاز سال تحصیلی جدید را تبریک گفت
ساخت دستگاه تست فرسایش قطعات نسوز در دانشگاه آزاد اسلامی دورود
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان لرستان، استفاده از شیوههای تدریس مبتنی بر فناوری و کارآفرینی دانشبنیان، ارائه آموزشها براساس مهارتهای شغلی و کارآفرینانه، تعیین استانداردهای لازم و قابلیتهای مناسب برای فارغالتحصیلی دانشجویان، ایجاد بسترهای مناسب برای افزایش تعامل و ارتباط همهجانبه بین دانشگاه و صنعت (بازار) و برگزاری دورههای کارآفرینانه و شناخت صنعت و بازار برای اعضای هیئت علمی و مدرسان دانشگاه را ازجمله راهبردها برای اشتغال فارغالتحصیلان دانشگاهی عنوان کرد.
بهاروند، ایجاد رشتههای دانشگاهی میانرشتهای، ارائه آموزشهای حرفهای مسئلهمحور براساس نیازهای بازار کار، ترویج روحیه کارآفرینانه در دانشجویان با آموزشهای جدید عملی، برگزاری استارتآپها، سمینارها، اردوها و جلسات مشاوره شغلی و کارآفرینی، آموزش و راهنمایی دانشجویان در مراحل مختلف تحصیل برای افزایش آمادگی ورود به بازار کار و شناسایی و حمایت از طرحها و ایدههای کارآفرینانه و دانشبنیان دانشجویان را از دیگر راهبردها برای حل چالشهای اشتغال در مسیر فارغالتحصیلان دانشگاهی برشمرد.
گذر از آموزش حافظهمحور با تغییر بنیادی در نحوه آموزش دانشآموزان
وی در پاسخ به این سؤال که گذر از آموزش حافظهمحور چگونه ممکن است و در این راستا دانشگاه بهویژه استادان باید چه عملکردی داشته باشند تا این امر محقق شود.؟ به آنا گفت: مدلهای مختلف آموزش در دانشگاهها سبب شده که دانشگاه به جای ایجاد فضایی برای خلاقیت و نوآوری به ایجاد مکانی برای ارائه آموزشهای مبتنی بر حافظه و ارائه مدارک غیر کاربردی تبدیل شود.
مدلهای مختلف آموزش در دانشگاهها سبب شده که دانشگاه به جای ایجاد فضایی برای خلاقیت و نوآوری به ایجاد مکانی برای ارائه آموزشهای مبتنی بر حافظه و ارائه مدارک غیر کاربردی تبدیل شود.دبیر هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان لرستان با بیان اینکه حافظهمحوری به عنوان یکی از چالشهای اساسی، موجب حذف خلاقیت و پویایی در دانشگاه شده است بر بررسی تغییر بنیادی در نحوه آموزش دانشآموزان قبل از ورود به دانشگاه (که نیازمند همکاری بین آموزش عالی و آموزش و پرورش است)، جایگزینی آموزشها و تغییر سرفصلها برای جایگزینی آموزش حافظهمحور با آموزش مهارتی و تربیت دانشجویان برای عبور از تفکر همگرا و بهکارگیری مهارتهای واگرا بهمنظور گذر از آموزش حافظهمحور تأکید کرد.
بهاروند، تغییر سیستم ارزیابی دانشجویان برای تعیین بسندگی علمی بر مبنای آموختههای مهارتی و عملی، افزایش دورههای کارآموزی و کارورزی متصل به بازار و پیگیری دقیق استادان در بازخورد دورههای گذرانده شده توسط دانشجویان و تغییر دورههای حرفهای و مهارتمحور به جای دورههای آموزشی محض بهمنظور گذر از آموزش حافظهمحور شایسته و بایسته بررسی است.
تدوین دورههای مهارتی برای استادان و دانشجویان
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرمآباد بر آموزش و یاددهی مهارت به دانشجویان تأکید کرد و افزود: به همین منظور تدوین دورههای مهارتی برای استادان و دانشجویان، ارائه تدریس در محیط مبتنی بر مهارت و ابزار مورد نیاز برای رشتههای مختلف دانشگاهی، ایجاد بستر مناسب برای یادگیری ترکیبی برای افزایش انگیزش مهارتپذیری دانشجویان و برگزاری دورههای مختلف عملی برای یادگیری مهارتهای لازم توسط دانشجویان را در دستور کار داریم.
وی برای تبدیل محیط دانشگاه به فضایی جذاب برای دانشجویان بر توسعه مشارکت و افزایش گروههای فعال دانشجویی، استفاده از استادان مجرب با فن بیان و اخلاق حسنه، تکریم ارباب رجوع توسط کارکنان و استادان، ایجاد فضای فیزیکی و مجازی جذاب برای دانشجویان، مشارکت دانشجویان در اداره امور علمی و مهارتی دانشگاه، افزایش حس امیدواری دانشجویان به کسب علم، ارتقای جایگاه دانشجویان و حفظ کرامت آنان، افزایش تعامل و ارتباط دوستانه استاد و دانشجو و افزایش دورهها و برنامههای علمی، فرهنگی، هنری و ... در موازات آموزشهای علمی تأکید کرد.
فعالیت ۱۲ واحد و هسته فناور در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی خرمآباد
بهاروند در تشریح ارزیابی فعالیتهای دانشبنیان واحد خرمآباد بهمنظور اثربخشی در تحقق شعار سال تحصیلی جدید دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد: فعالیتهای دانشبنیان در کشور اهمیت زیادی دارند. ایدههای فناورانه باید بر اساس نیاز جامعه، خلاقانه و ابتکاری باشند تا بتوانند گرهی از موانع و مشکلات کشور را برطرف کنند؛ بنابراین هر ایدهای را نمیتوان دانشبنیان تلقی کرد.
دبیر هیئت امنا و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان لرستان با تأکید بر اینکه برای به ثمرنشستن ایدهها، لازم است حمایتهای کافی از صاحبان ایده توسط بخشهای دانشگاهی، پارکهای علم و فناوری و بخش خصوصی انجام گیرد تا این ایدهها به محصول تولید شده و در راستای رفع نیازهای جامع مفید واقع شوند، اظهار کرد: در مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرمآباد، ۱۲ واحد و هسته فناور وجود دارد و حمایتهای لازم مطابق بخشنامههای سازمانی از آنها انجام شده است؛ گرچه در برخی موارد به علت محدودیت بخشنامهای، این حمایتها به اندازه کافی نیستند؛ اما امیدواریم در سال جاری یک یا دو محصول از محصولات واحدهای فناور مجوز دانشبنیان را اخذ کنند تا بتوانیم آنها را در سطح تجاری تولید کنیم.
انتهای پیام/۴۰۶۲/
انتهای پیام/