نظام آموزش عالی نیاز به بازسازی دارد/ ایجاد نظام اداری اجتماعی مبتنی بر آموزش فنیوحرفهای
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا؛ آیتالله اعرافی در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشجویان دانشگاه فنیوحرفهای کشور که ظهر امروز شنبه سوم مهرماه در دانشکده فنی انقلاب اسلامی تهران برگزار شد با اشاره به ضرورت ارتباط علم با صنعت، بازار کار، اشتغال و تولید گفت: تمام دانشگاهها باید ضعف اتصال علم و دانش با خدمات و تولید و مسائل فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی را از بین ببرند به طوری که همه بخشهای فردی و اجتماعی دانشگاهیان با مباحث کار و تولید گره بخورد.
نظام دانشگاهی و رشتهها باید داری فرهنگ کاربردی باشند
مدیرحوزههای علمیه کشور با بیان اینکه نظام علمی و رشتههایی که در دانشگاه ارائه میشود باید دارای فرهنگ کاربردی و مهارتی باشد، افزود: این استراتژی بزرگی است و میتوان به طور ویژه بخش فنیو حرفهای را ارتقا داد و در همه بخشهای صنعت، تولید و خدمات به مقوله آموزشها پرداخت.
وی ادامه داد: اکنون که دولت و مجلس به سمت برنامه هفتم حرکت میکنند باید نقش مهارتها و آموزشها در اشتغال دیده شود و همه پای کار بیایند از این رو فنیوحرفهای نیاز به ارتقا و تعالی دارد.
آیت الله اعرافی با تاکید بر ضرورت ترویج فرهنگ علم زندگیساز و سعادتآفرین، اظهار کرد: ارزشگذاریهای نظام اداری و اجتماعی مبتنی بر آموزشهای فنیوحرفهای شود.
ایجاد تحولی عمیق در سایه ارتباط صنعت،حوزه و دانشگاه
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: انسجام کلامی و ساختاری در حوزه دانشگاه و ایجاد اشتغال ضروری است، همچنین اگر ارتباط با حوزه و دانشگاه و تعامل آموزش و پرورش و نهادهای آموزشی با صنعت دنبال شود در این صورت در اسناد و برنامهها شاهد تحولهای عمیق خواهیم بود.
مدیر حوزه های علمیه کشور خاطرنشان کرد: بنده نیز در شورای عالی انقلاب حمایتهای لازم را انجام خواهم داد و از همه اقدامات این دانشگاه و مدیران سراسر کشور در ارتقای مباحث آموزش و علمی قدردانی میکنم.
وی به تحلیلی از نظام آموزش عالی کشور پرداخت و گفت: ۲۰ نقطه تبلور در این آموزشها پیدا کردهایم که شامل اسناد بالادستی، افزایش دانشگاهها، افزایش استادان، عدالت جنسیتی، رشد مجلات و مقالات، آزمایشگاهها و فناوریها، گسترش آموزش عالی در بخش های خصوصی و غیر دولتی، ارتباطات بینالمللی و علوم انسانی و ... است که نشانگر رتبه خوب نظام عالی کشور است.
ضرورت توجه نظام آموزش عالی به مباحث اقتصادی و فرهنگی
آیت الله اعرافی افزود: نظام آموزش عالی نیاز به پویایی، بازسازی و شناسایی نقاط ضعف و قوت دارد. این نظام باید به مسائل مختلف از جمله مباحث فرهنگی، آموزشی، علمی و اقتصادی توجه کند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به نقاط ضعف در حوزه آموزشی اشاره کرد و گفت: در برنامه ششم به پیشبینیها در توسعه آموزشی و اقتصادی کشور دست نیافتهایم و در طراحی فناوری ها و ورود به بازار، رشد مطلوب نداشتهایم.
مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور گفت: در پایهریزی علم اسلامی و بومی، ضعفهای جدی داریم که هم دانشگاه و هم حوزههای علمیه سهیم هستند.
وی ادامه داد: در شورای عالی انقلاب فرهنگی این مباحث را مطرح کردهایم که باید ظرفیتهای مختلف را ایجاد کنیم، در این زمینه کارهایی صورت گرفته است، ولی کافی نیست.
آیت الله اعرافی با اشاره به آسیبهایی که علم و دانش توانمندیهای انسان را متزلزل و آلوده می کند، گفت: کسانی که علم و دارایی خود را از آن خود بدانند و ارتباط با خدا را قطع کنند، در این صورت در مسیر سقوط قرار میگیرند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: در منطق فلسفه اسلامی، معلمان و استادان زمینه سازانی هستند که علم را به بشر ارزانی میکنند؛ اگر کسی ارتباط علم و دانش را از مبدا قدسی قطع کند، علم او آسیب زده خواهد شد از این رو علم منهای ارزشهای الهی آفت زده است.
وی با اشاره به نقش مردم در کار عالمان و متعلمان، گفت: باید بدانیم که در بستر حمایت مردم، به علم و دانش دست یافتهایم و قطع ارتباط با مردم و نشناختن و ندانستن قدر و منزلت مردم آسیبهایی را به همراه خواهد داشت.
علمی که اسلام برای آن ارزش قائل شد، سودمند است
مدیر حوزه های علمیه کشور اظهار کرد: نباید علم خود را نامحدود بدانیم هر قدر علم بیاموزیم در مقابل پهنای علم خداوند قطرهای ناچیز است و نباید آن را دریای بزرگ دانست همچنین علم با خصلتهای ناپسند و با ویژگیهای نامناسب اخلاقی علم غیرنافع است.
وی با بیان اینکه علمی که اسلام به آن ارزش قائل شده، علم سودمند است؛ گفت: بارها در روایت دیدهایم که علمی در پیشگاه خداوند ارزش دارد که برای مردم سودمند باشد از این رو در مکاتب علمی باید نظام اخلاقی تربیتی مورد توجه قرار گیرد.
آیت الله اعرافی افزود: عالمان رسالت سنگینتری از دیگران دارند، عالیترین مدالها به اندیشمندان و عالمان و تندترین توبیخها برای آنان به کار گرفته شده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه از پیامهای هفته دفاع مقدس باید درس گرفت؛ گفت: این دفاع دو گونه دستاورد سختافزاری و ظاهری، نرم افزای و باطنی داشت، این دفاع یک اعجاز بزرگی را در تاریخ رقم زد.
مدیرحوزه های علمیه سراسر کشور خاطرنشان کرد: کشورمان وارد یک کارزار نابرابر شد جنگی در ابعاد جنگ تحمیلی کمتر میتوان پیدا کرد. در جنگ هشت ساله بیش از ۳۰ کشور دنیا به ایران هجوم آوردند، ۱۰ کشور هم غیر مستقیم با ایران میجنگیدند و بقیه کشورها در مقابل این جنگ ساکت بودند.
وی تاکید کرد:همه دنیا در برابر ظلم آشکار یا ساکت و یا همراه با صدام بودند، تمام ظرفیتهای نظامی به جز، تجهیزات اتمی علیه ایران استفاده شد و دستگاههای تبلیغاتی دنیا در اختیار صدام و همراه آنان بودند.
آیت الله اعرافی با اشاره به مظلومیت ایران در جنگ تحمیلی گفت: در اسنادی که به دست آمد بعضی کشورها که میلیاردها تومان به صدام کمک کرده بودند دستانشان رو شد و خوی درندگی و تهاجمی صدام و مظلومیت ایران آشکار شد.
وی گفت: در ۲۰۰ سال گذشته هر گاه وارد جنگی شدیم سرزمین ها را از دست دادیم. دردناکترین تصاویر همان مناطق از دسترفته کشورمان در قراردادها ترکمنچای و سایر قراردادها در رژیمهای شاهنشاهی است در حالی که اولین بار بود که در این تهاجم نابرابر هشت سال مقاومت شد و جوانان ملت ایران وجبی از خاکمان را به دست بیگانگان ندادند.
مدیرحوزه های علمیه سراسر کشور افزود: امام در بیان پذیرش قطعنامه دستاوردهای معنوی، فرهنگی، روحی و اخلاقی را بیان کردند و ما در جای جای جبههها میدیدیم که دانشگاههایی با درس ایثار، شجاعت همبستگی، نترسیدن و دلدادگی برای خدا و جلوهگری اخلاقی برپا شده و این دستها روح دفاع مقدس است.
به گفته وی، این روح معنوی و اخلاقی و اجتماعی دفاع مقدس است که هر جا بیاید معجزه میکند که اگر از آن در عرصه کار و صنعت، تولید و فناوری باید استفاده کرد و مرزهای دانش را درنوردید.
انتهای پیام/
انتهای پیام/