مدیرعامل فدراسیون حملونقل ایران: راهآهن در برنامه ششم مغفول ماند
ابوالفضل بهرهدار در گفتوگو با خبرنگار گروه اقتصادی آنا با بیان اینکه در بخش راهآهن باید توسعه شبکه ریلی به عنوان اولویت دیده شود، افزود: در قانون این امر به خوبی دیده نشده است. از طرفی دستیابی به اهداف کمی برنامهها مستلزم تخصیص منابع اعتباری است.
وی با تاکید بر اینکه راهآهن تامین اعتبار نشده است، تصریح کرد: بالا بودن حجم بدهیهای دولت به پیمانکاران موجب زیان بخش تولید میشود و در حوزه ریلی هم راهآهن بدهکار اصلی به پیمانکاران بخش است.
رئیس انجمن مهندسی حملونقل ریلی ایران با بیان اینکه عدم مدیریت صحیح و تامین اعتبار موجب عقبماندگی حملونقل ریلی در کشور شده است، اظهار کرد: واگنسازی پارس در سالهای گذشته یکی از بهترین کارخانجات تولیدی این حوزه بود اما باید دید که اکنون در چه شرایطی قرار دارد و با چه میزان ظرفیت فعالیت خود را ادامه میدهد.
بهرهدار با تاکید بر اینکه گره وضع فعلی بخش حملونقل ریلی کشور در مدیریت است، بیان کرد: باید دولتمردان و مجلسیها برای حل مشکلات بخش راهآهن دست به کار شوند چرا که در وضع کنونی هیچ کاری از دست مسئولان حملنقل هم بر نمیآید. اکنون وضعیت کارخانههای واگنپارس، ایریکو و پلور سبز چندان مناسب نیست.
وی تاکید کرد: بر اساس اسناد بالادستی فعلی ما نمیتوانیم هیچگاه به اهداف خود در بخش راهآهن دست یابیم مگر اینکه در بخش خصوصی، دولتی و تولید ناوگان سرمایهگذاری صورت گیرد.
رئیس شورای انجمنهای علمی ریلی ادامه داد: در بند ق این لایحه هیچ اعتباری از افزایش درآمدهای ناشی از فروش نفت به راهآهن نرسیده است بنابراین چگونه میتوان انتظار بهبود خدمات را از بخش خصوصی داشت؟
وی عنوان کرد: چند درصد اعتبارات وزارت راه و شهرسازی در سال 94 تخصیص داده شده است؟ از طرفی دولت حجم بالایی بدهی تکلیف دارد بنابراین باید تمهیدی برای خلق پول اندیشیده شود.
انتهای پیام/