دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مریم کاظمی در گفت‌وگو با آنا:

«شاهزاده خانم بد ترکیب» به زیبایی‌های درونی انسان‌ها اشاره دارد/ نقش حسین محب‌اهری جذاب و غافلگیرکننده است

مریم کاظمی که سابقه درخشانی در اجرای نمایش‌های ویژه کودک و نوجوان داشته است، قصد دارد نمایش جدیدی با عنوان«شاهزاده خانم بد ترکیب» را با همکاری گروه تئاتر «مستقل» اسفند ماه در تالار هنر روی صحنه ببرد.
کد خبر : 60455

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، مریم کاظمی در نمایش «شاهزاده خانم بد ترکیب» نوشته اوراند هریس و ترجمه سید حسین فدایی حسین، با حضور حسین محب اهری به ایفای نقش نیز خواهد پرداخت. وی در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی آنا درباره نوع کار و طراحی این اثر توضیحاتی ارائه کرده است که در متن زیر می‌خوانید:


چه ویژگی‌هایی از این متن باعث شد که تصمیم به اجرای این اثر بگیرید؟


داستان جذابی از دوستی و همکاری در قالب شخصیت‌های برآمده از افسانه‌ها که فانتزی و در عین حال بسیار باورپذیر و واقعی است و همچنین اینکه بیاموزیم در زندگی آماده تغییر باشیم و برای آن چه بهایی باید بپردازیم و ارزش واقعی زندگی چیست از جمله مواردی بود که در این متن نظرم را جلب کند.


با توجه به نمایشنامه اثر که توسط اوراند هریس به نگارش در آمده، آیا در تولید، تغییراتی در متن به منظور ایرانیزه شدن اثر انجام داده‌اید؟


خیر. نمایشنامه متعلق به نمایشنامه‌نویس امریکایی اوراند هریس است که برای اجرا انتخاب شده و اجرایی از یک اثر ترجمه شده روی صحنه خواهد رفت چراکه از نظر من رویدادها، تم و نتیجه گیری مهم است نه ظاهر و شکل ایرانی یا خارجی آن.


شکل اجرایی نمایش به چه صورت است و چه طراحی برای این اثر در نظر گرفته‌اید؟ تمرینات این اثر از چه زمانی آغاز شده و با توجه به متن اثر مدت زمان لازم برای ادامه تمرین تا چه زمانی است؟


تمرینات این نمایش سه هفته پیش آغاز شده است و تمرین‌ها تا آماده‌سازی برای اجرا در زمان تعیین شده ادامه خواهد داشت. شیوه اجرایی مانند بیشتر اجراهای گروه تئاتر مستقل در زمینه کودک و نوجوان، تلفیقی از موسیقی قابل پخش، داستان‌گویی است که با حضور بازیگر زنده و عروسک اجرا می‌شود، البته با توجه به موضوع نمایش، در این اثر از حرکات و فرم‌های نمایشی فانتزی نیز استفاده کرده‌ام.


طراحی‌ صحنه و لباس بازیگران نمایش به چه شکل است؟


طراحی صحنه و لباس این نمایش، ضمن حفظ ماهیت اثر و شرایط پیشنهادی نویسنده با توجه به امکانات گروه اجرایی و نوع کاربردی اجرا انجام شده به طوری که تداعی‌کننده شکوه و سادگی برگرفته از متن نمایش و درعین حال دارای جذابیت‌های بصری طبیعی نیزباشد.


در طراحی این اثر تخیل و واقعیت در کنار هم قرار گرفته است. اگر بتوانم مرز بین این دو عنصر را در اجرا از بین ببرم به طوری که تشخیص آن به آسانی ممکن و قابل لمس نباشد، موفق بوده‌ام.


حضور و نقش حسین محب اهری در این اثر نسبت به آنچه که پیش از این روی صحنه دیده شده، چه تفاوتی‌هایی دارد؟


همچون کارهای دیگر گروه تئاتر مستقل، وقتی نمایشی را برای اجرا انتخاب می‌کنیم از همان ابتدا به حضور و جایگاه ایشان در اجرا فکر می‌شود و توانایی حرفه‌ای وی و امکان حضورش در نمایش، روی انتخاب نمایشنامه و شیوه ارائه شخصیت تاثیر بسیار زیادی دارد، بنابراین در این نمایش هم حضور محب اهری مثل نمایش‌های قبلی با نقشی جذاب و غافلگیرکننده است.


در این اثر در کدام نقش روی صحنه حاضر می‌شوید؟


خود من در نقش خانم گودویت بازی می‌کنم . خانم گودویت یکی از مستخدم‌های قصرپادشاه است. چهار دختر شاد دارد و قصد دارد با کمک دخترهایش و شیوه تربیت آنها تاثیر خوبی در اخلاق شاهزاده خانم قصه داشته باشد.


در اجرای این نمایش چه هدفی را دنبال می‌کنید و یا به عبارتی پیامی که این نمایش به مخاطب منتقل می‌کند چیست؟


شاهزاده خانم اسمرالدا زیبا نیست. احساس زیبایی نسبی، به نوع نگاه و رفتار ما و اثری که روی دیگران می گذاریم بستگی دارد. نازیبا بودن اسمرالدا دلیلی بیش از داشتن معیاری روزمره زیبایی داردو این دلیل را خانم گودویت کشف می‌کند و برای کمک به اسمرالدا دستش را درازمی‌کند. در این نمایش نشان داده می‌شود که زیبایی درونی بسیار مهم‌تر از زیبایی ظاهری است.


با توجه به‌این‌که نمایش برای قشر کودک آماده می‌شود، آیا پیام‌ها پاسخگوی دغدغه و نیاز کودکان امروز است و آیا جنبه آموزشی برای این قشر به دنبال دارد؟


آموزش فقط بخش کوچکی از اهداف اجرای یک نمایش است ولی در کارهایی که برای کودکان اجرا می‌شود این جنبه در ماهیت کار عجین است و اگر بتوانید نکته مشخص آموزش وتربیتی از یک اجرای نمایشی بیرون بکشید به طوری که همه همان نظر را داشته باشند در کارمان موفق نبوده‌ایم.


نمایش‌های کودک ضمن توجه به سرگرمی و لذت بخش بودن، دغدغه‌ها و پیام‌ها و آموزش‌ها را درون خود دارند البته اگر درست ارزیابی، تمرین و اجرا شده باشند.


برای کودکان و موضوعات نمایش‌های کودک هیچ محدودیتی وجود ندارد. وقتی از بچه‌ها صحبت می‌کنید هیچ چیز را نباید با محدودیت‌های ذهن محافظه‌کار بزرگسالی خودمان برای او هم محدود کنیم. همه چیز به کودک ربط دارد و حق اوست که در مورد همه چیز اطلاعات درست داشته باشد. انتخاب گزینه‌ها با خود اوست.


تالار هنر به عنوان تنها تالار فعال نمایشی کودک و نوجوان را چقدر برای اجرای این اثر مناسب می‌دانید؟ وضعیت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟


وقتی می‌گویید تنها تالار فعال نمایش کودک معنی آن این است که باید اجرا را به امکانات سالن نزدیک کرد و چون حق انتخاب نداریم در تخیل به مناسب بودن‌ها فکر می‌کنیم ولی اگر با واقعیت‌ها سروکار داریم یعنی پایمان روی زمین است بنابراین آرزوهایمان در مورد اینکه آیا سالن مناسبی در اختیار داریم را به کناری گذاشته، کارمان را انجام می‌دهیم.


سالن‌های مرکز تئاتر کانون هم گزینه دوم مکان‌های اجرای نمایش کودکان است. سالن به اصطلاح محفظه‌ای کانون، در کنار سالن قاب عکسی تالار هنر فعلا به عنوان تنها مکان‌هایی محسوب می‌شوند که پاسخگوی تخیلات اجرایی ما هستند.


آیا از نظر شما تغییر مدیریت‌ها توانسته بر روی عملکرد کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تاثیرگذار باشد؟


ترافیک اجراهای کانون پرورش فکری این روزها زیاد شده و به نظرمی‌آید جنیه آماری و کمیت اجراها بسیار مهم شده است، به طوری که شاهد هستیم همزمان چند پروژه در حال رخ دادن است ولی محل تمرین و امکانات افزوده نشده است.


بعد از اجرای آخرین کارم در کانون یعنی «کلوچه دارچینی» در دو سال گذشته و با تغییر مدیریتی که در مرکز تئاتر کانون رخ داده، هنوز نمی‌توانم به درستی قضاوت کنم که آیا این شرایط پرمشغله فعلی که جریان فعالی را بوجود آورده است، روی اجراهای متمرکز چه تاثیری خواهد گذاشت.


اجرای نمایش «ماه پیشونی» که در حال تمرین و آماده‌سازی است فرصت ارزیابی را به من خواهد داد پس اجازه دهید در این مورد بعدتر صحبت کنم.



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب