دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
اژدری:

سهم نظام توزیع در قیمت تمام شده کالا ۲ برابر استاندار است

نظام توزیع تاب‌آوری لازم در بحران را نداردکارشناس مسائل اقتصادی گفت: سهم نظام توزیع در قیمت تمام شده کالاهای مصرفی و نهایی حدود ۱۲ درصد است درحالی‌که سهم جهانی در حدود شش درصد است و این نشان می‌دهد که نظام توزیع در اقتصاد ایران برای روزهای سخت و مواقع بحرانی کاربردی ندارد.
کد خبر : 604250
کالا بازار

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری آنا، علی اژدری، کارشناس اقتصاد از نظام توزیع به‌عنوان حلقه واسط بین تولید و مصرف تعبیر کرد و گفت: مداخلات قیمتی مانند تخصیص ارز ترجیحی به نهاده‌ها قیمت‌ها و نظام توزیع را دچار اختلال می‌کند.


وی با اشاره به اینکه نظام توزیع متناسب با عرضه و تقاضا شکل می‌گیرد افزود: نظام توزیع در حالت عادی با مشکل خاصی روبرو نیست اما علت‌های کلان مانند مداخلات قیمتی دولت و حاکمیت این نظام را به‌شدت دچار مشکل می‌کند.


کارشناس مسائل اقتصادی اظهار کرد: سهم نظام توزیع در قیمت تمام شده کالاهای مصرفی و نهایی حدود ۱۲ درصد است درحالی‌که سهم جهانی در حدود شش درصد است و این نشان می‌دهد که نظام توزیع در اقتصاد ایران برای روزهای سخت و مواقع بحرانی کاربردی ندارد.


اژدری با اذعان به رانتی بودن نظام توزیع در اقتصاد کشورمان گفت: ما در بخش کالاها و خدمات و مواد اولیه نیازمند یک نظام توزیع جامع در داخل کشورمان هستیم که در مواقع خاص تاب‌آوری لازم را داشته باشد.


کارشناس مسائل اقتصادی اظهار کرد: در شرایطی که کنترل نظام توزیع خرده‌فروشی و اصناف دشوار است اظهارات برخی مسئولان و کارشناسان هم به این قضیه دامن زده و موجب هیجانات کاذب و احساسی در بازار و افزایش تقاضای غیرواقعی می‌شود.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته