دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
از سوی دبیر کل جی یی سی اف انجام شد؛

تشریح ٧ چالش بازارهای گاز در جهان

دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز به هفت چالش بازار گاز اشاره کرد و گفت: عصر طلایی گاز در راه بوده و گاز در حال درخشیدن و ظهور است.
کد خبر : 60255

به گزارش گروه اقتصادی آنا به نقل از شانا، محمدحسین عادلی، در نشست «چشم‌انداز بازار جهانی گاز در پرتو چالش‌های جاری» با بیان اینکه چهار سال پیش آژانس بین‌المللی انرژی در چشم‌انداز خود از عصر طلایی گاز نام برد که اینک به دلیل چالش‌های کنونی برخی نسبت به این عصر طلایی دچار شبهه شده‌اند، تصریح کرد: با وجود چالش‌های کنونی در بخش گاز، پیش‌بینی آژانس بین‌المللی گاز درباره عصر طلایی گاز درست بوده و گاز ستاره‌ای در حال درخشیدن و ظهور است.


وی نخستین چالش انرژی و بخصوص بازار گاز را کند شدن اقتصاد جهانی دانست و با یادآوری اینکه اقتصاد جهان پس از بحران مالی سال ٢٠٠٨-٢٠٠٧ هنوز قد راست نکرده است، اعلام کرد: هنوز اقتصاد جهان روی روال نیافتاده و این موضوع با کند شدن اقتصادهای بزرگ دنیا همزمان شده و مانند چین بجایی رسیده که در حال تغییر ساختار است.


دبیر کل مجمع کشورهای صادرکننده گاز، چالش دیگر بازار گاز را بحث تقاضا عنوان کرد و با بیان اینکه با پیشرفت اقتصاد جهان دو موضوع سبب کاهش تقاضا برای گاز شده است، تصریح کرد: بالارفتن کارایی انرژی و کاهش شدت انرژی که به نوعی مکمل یکدیگر هستند، باعث کاهش تقاضا برای گاز شد.


به گفته وی، با وجود رشد اقتصادی، بالارفتن راندمان در بخش‌های مختلف انرژی در این کشورها سبب شد، مصرف انرژی در آنها کاهش پیدا کند.


عادلی با بیان اینکه ظهور ال ان جی یکی دیگر از چالش‌های بازار گاز است، به تولید آن در آمریکا اشاره کرد و افزود: آمریکا با استفاده از تکنولوژی‌های مدرن موفق به تولید گاز از شیل‌ها شده است و این کشور هم اکنون از وارد کننده گاز به صادرکننده آن تبدیل شده و قرار است نخستین محموله آن ژانویه صادر شود.


وی وجود صادرکنندگان متعدد گاز و کاهش قیمت نفت را به‌عنوان چهارمین و پنجمین چالش گاز عنوان کرد و درباره چالش ششم نیز توضیح داد: بازار صادرات مجدد دیگر چالش بازار گاز است که در آن واردکنندگان گاز بیش از نیازشان اقدام به خریداری گاز کرده و آن را در بورس عرضه می‌کنند که اسپانیا در این زمینه پیشقدم بوده و هم اکنون گاز را خرید و فروش می‌کند.


به گفته وی، هم اکنون رقابت فشرده‌ای میان کشورهای چین، ژاپن و سنگاپور برای تشکیل بورس خرید و فروش گاز شکل گرفته است.


دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز، آخرین چالش بازار گاز را تحولات ژئوپلتیکی عنوان کرد و گفت: واضح‌ترین مثال در این زمینه تحولات مربوط به روسیه، اوکراین و اروپا بود که سبب شد سیاست‌های انرژی در اروپا تغییر کرده و میزان وابستگی به گاز روسیه کاهش پیدا کند.


عادلی با بیان اینکه آمریکا زمانی‌که اقدام به سرمایه‌گذاری در بخش شیل گاز کرد، آسیا را به‌عنوان مقصد خود انتخاب و قراردادهایی را با کشورهای این منطقه امضا کرده بود، تصریح کرد: هم اکنون مقداری از گازهای که هنوز قرارداد آن بسته نشده قرار است از آمریکا به اروپا برود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته