دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 مرداد 1400 - 10:29

گزارش لحظه به لحظه از دومین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم

دومین روز جلسه رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم از صبح امروز در مجلس شورای اسلامی آغاز شده که روز گذشته و در اولین روز رسیدگی به صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به اتمام رسیده است.
کد خبر : 602176
جلسه بررسی وزرای پیشنهادی دولت در مجلس



به گزارش خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاست خبرگزاری آنا، سومین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی برای بررسی رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم از صبح امروز آغاز شده و این در حالی است که بهارستان‌نشینان در دو جلسه شوقبلی برای رسیدگی به صلاحیت وزرای پیشنهادی، در روز گذشته(شنبه)، در دو جلسه صبح و عصر، ضمن رسیدگی به کلیات کابینه پیشنهادی و بیان دفاعیات حجت‌الاسلام رئیسی، رئیس‌جمهور از کابینه پیشنهادی، صلاحیت حسین باغگلی، وزیر پیشنهاددی آموزش و پرورش را مورد بررسی قرار دادند.


بر اساس حروف الفبا، وزرای پیشنهادی اطلاعات، امور اقتصادی و دارایی، امورخارجه و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از دیگر وزرایی هستند که پس از پایان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات، صلاحیتشان در دومین روز و سومین جلسات علنی مجلس مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.


غیبت ۸ نماینده مجلس در سومین جلسه رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی (۰۸:۳۰)


اسامی غائبین و متأخرین آغاز جلسه علنی امروز مجلس از سوی هیئت رئیسه اعلام شد که بر این اساس ۸ نفر از نمایندگان در آغاز جلسه امروز غایب بودند. (اینجا بخوانید)


اظهارات موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی ارتباطات (۰۸:۴۰)


مجلس شورای اسلامی پس از بررسی صلاحیت حسین باغگلی به بررسی صلاحیت عیسی زارع‌پور وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری پرداخت که در آن ۳ نماینده به‌عنوان موافق و ۳ نماینده به‌عنوان مخالف وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری صحبت کردند. موافقان حسین باغگلی شناخت او از چالش‌های حوزه فناوری تحسین کردند و برنامه او را جامع و کامل دانستند. مخالفان نیز به نبود سابقه مدیریت اجرایی و جوان بودن وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری ایراداتی را وارد کردند. (اینجا بخوانید)


حضور «خطیب» در تمام سطوح اطلاعاتی طی ۴ دهه اخیر (۰۸:۵۰)


محمود عباس‌زاده مشکینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: حجت‌الاسلام خطیب شاید تنها وزیر اطلاعاتی باشد که پس از انقلاب، کار اطلاعاتی را از کف سیستم اطلاعاتی شروع کرده و در نهایت در سطح ملی هم مسئولیت داشته است.(اینجا بخوانید)


شایستگی و توانمندی «خطیب» برای تصدی وزارت اطلاعات (۰۹:۰۳)


روح‌الله نجابت سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور در مجلس گزارش کمیسیون متبوعش در خصوص برنامه‌های وزیر پیشنهادی اطلاعات دولت سیزدهم را قرائت کرد که حاکی از رضایت کمیسیون از برنامه‌های ارائه شده توسط وی است. (اینجا بخوانید)


اظهارات موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی اطلاعات (۰۹:۱۲)


تاکنون ۲ نماینده مخالف و ۲ نماینده موافق، نظرات خود را در جلسه علنی مجلس درباره گزینه پیشنهادی وزارت اطلاعات بیان کرده‌اند؛ مخالفان ضمن بیان اینکه حجت‌الاسلام خطیب شخصیت سالم، هوشمند و مجاهدی دارد، معتقدند که اقدام مؤثری از وی در حفاظت قوه‌قضائیه مشاهده نشده است. موافقان وزیر پیشنهادی اطلاعات نیز با تأکید بر روی سوابق حجت‌الاسلام خطیب در وزارت اطلاعات، باور دارند که مبارزه با گلوگاه‌های اصلی فساد جزء برنامه‌های وی است. (اینجا بخوانید)


گزارش لحظه به لحظه از دومین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم


تنفس نیم ساعته جلسه رأی اعتماد رای رعایت پروتکل‌های بهداشتی (۱۰:۵۰)


دومین جلسه رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم، به طور موقت و برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی متوقف شد. (اینجا بخوانید)


خطیب: وزارت اطلاعات باید در تراز انقلاب اسلامی ظهور و بروز پیدا کند (۱۱:۳۰)


حجت‌الاسلام خطیب گزینه پیشنهادی وزارت اطلاعات گفت: وزارت اطلاعات یک نهاد بر آمده از انقلاب اسلامی است، بنابراین باید در تراز انقلاب اسلامی ظهور و بروز پیدا کند و تداوم یابد. (اینجا بخوانید)


برنامه‌های مؤثر خاندوزی برای اصلاح سیاست‌های ارزی کشور (۱۱:۵۳)


غلامرضا مرحباء سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: اصلاح سیاست‌های ارزی به‌منظور ارتقای کیفیت و رقابت‌پذیر ساختن کالاهای تولید داخل برای صادرات ازجمله برنامه‌های قابل‌تأمل وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی است. (اینجا بخوانید)


اظهارت موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی «امور اقتصادی و دارایی» (۱۲:۰۳)


نمایندگان موافق و مخالف گزینه پیشنهادی وزارت امور اقتصادی و دارایی دیدگاه‌ها و نظرات‌شان را درباره برنامه‌‎های سیداحسان خاندورزی مطرح کردند. (اینجا بخوانید)


پایان سومین جلسه مجلس برای رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی (۱۲:۲۳)


پس از گذشت حدود ۴ ساعت از برگزاری دومین جلسه مجلس شورای اسلامی برای بررسی رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم، محمدباقر قالیباف، رئیس نهاد قانونگذاری کشور که ریاست جلسه را به عهده داشت، از دقایقی پیش اعلام کرد که جلسه علنی در نوبت صبح پایان یافته و سومین جلسه مجلس برای رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی از ساعت ۱۴ آغاز خواهد شد.


آغاز چهارمین جلسه مجلس برای رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت (۱۴:۰۳)


تنفس ۲ ساعته مجلس شورای اسلامی برای بررسی رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم از دقایقی پیش پایان یافت و همزمان، چهارمین جلسه مجلس به این منظور آغاز شد که در ابتدای این جلسه، مابقی موافقان و مخالفان سیداحسان خاندوزی، گزینه پیشنهادی وزارت امور اقتصادی و دارایی در حال بیان اظهارات‌ و دیدگاه‌های خود هستند.


وزارت اقتصاد خود را در خط مقدم خنثی‌سازی تحریم ببیند (۱۵:۱۰)


سیداحسان خاندوزی وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی گفت: دشمن اتاق جنگ خود را در وزارت خزانه داری ایالات متحده مستقر کرده است، بنابراین وزارت اقتصاد باید خود را در خط مقدم خنثی‌سازی تحریم و آسیب‌ناپذیری در جنگ اقتصادی ببیند. (اینجا بخوانید)


تحقق سیاست آسیامحور در برنامه های امیرعبداللهیان قرار دارد (۱۵:۴۰)


محمود عباس‌زاده مشکینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در ارائه گزارش این کمیسیون درباره برنامه‌های گزینه پیشنهادی وزارت امور خارجه، گفت: تحقق سیاست روان، تسهیل‌گر و هم‌افزا با کشورهای همسایه خصوصاً مسلمان دارای اهمیت است.


وی افزود: تحقق سیاست آسیامحور از دیگر نکاتی است که امیرعبداللهیان بر آن تأکید دارد. در واقع سیاست تک‌قطبی‌گری در دنیا به پایان رسیده و دهه آتی زمان ظهور و بروز قدرت‌های متکثر و مستقل به ویژه در آسیا است. (اینجا بخوانید)


اظهارات موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی «امور خارجه» (۱۶:۰۳)


موافقان گزینه پیشنهادی وزارت خارجه به سوابق درخشان حسین امیرعبداللهیان اشاره کردند و او را گزینه مناسبی برای تصدی وزارت امور خارجه دانستند. مخالفان وزیر پیشنهادی نیز، امیرعبداللهیان را فردی توانمند دانسته به برنامه‌های او ایراداتی وارد دانستند. (اینجا بخوانید)


تنفس نیم ساعته چهارمین جلسه مجلس برای بررسی رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی (۱۶:۲۰)


نمایندگان مجلس شورای اسلامی، پس از برگزاری جلسه علنی در نوبت عصر، برای بررسی برنامه‌های گزینه‌های پیشنهادی، برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی، نیم ساعت تنفس اعلام کردند.


عنابستانی در مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی امور خارجه:


عبداللهیان برنامه‌هایش را برای احیای دیپلماسی اقتصادی تشریح کند


نماینده مردم سبزوار در مجلس گفت: آقای عبداللهیان باید برنامه‌های خودشان را برای احیای دیپلماسی اقتصادی و فعال کردن رایزنی‌های اقتصادی و به خدمت درآوردن دیپلماسی اقتصادی تشریح کند.(اینجا بخوانید)


گزارش لحظه به لحظه از دومین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم


گلرو در موافقت با برنامه های وزیر پیشنهادی امور خارجه:


امیرعبداللهیان تحرک، پویایی در حوزه منطقه را به‌خوبی دارد


رئیس کمیته روابط خارجی مجلس گفت: آنچه که مشاهده کردم از حسین امیرعبداللهیان تحرک، پویایی در حوزه منطقه ای بوده است و در اوج بحرانی که در منطقه ایجاد شد، پای کار بوده اند و در مرحله بحرانی که عهده دار وزارت خارجه بودند باید اولویت خروج از بحران را طراحی می کردند.(اینجا بخوانید)


امیرعبداللهیان در دفاع از برنامه‌های خود برای تصدی وزارت امور خارجه:


وزارت خارجه را به برجام گره نخواهیم زد


در یک منطقه و یک حوزه متوقف نخواهیم شد


امیرعبداللهیان گفت: سیاست خارجی متوازن عبارت است از اینکه در یک منطقه و یک حوزه متوقف نخواهیم شد بلکه در همه قاره‌ها چندین کشور را به عنوان کشورهای اولویت دار تعریف خواهیم کرد و بر اساس برنامه و زمان بندی مشخص برای تعامل گام خواهیم برداشت.(اینجا بخوانید)


عباسی در مخالفت با برنامه های وزیر پیشنهادی بهداشت:


چگونگی مقابله با تعارض منافع در حوزه بهداشت معلوم نیست


نماینده مردم کرج در مجلس از وزیر پیشنهادی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواست تا برنامه های خود را در حوزه اهداف افق ۱۴۰۴، استفاده از طب سنتی و داروهای گیاهی، انتصاب مدیران شایسته در سازمان غذا و دارو، توزیع عادلانه امکانات بهداشتی در کشور تشریح کند.(اینجا بخوانید)


پایان جلسه علنی ۳۱ مردادماه مجلس / نشست بعدی دوشنبه؛ اول شهریور


محمدباقر قالیباف زنگ پایان نشست علنی امروز (یکشنبه، ۳۱ مردادماه) مجلس شورای اسلامی را ساعت ۱۸ و ۲۳ دقیقه به صدا درآورد.


نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: نشست بعدی (دوشنبه، اول شهریورماه) ساعت ۷:۴۵صبح برگزار می شود.


انتهای پیام/۴۱۲۹/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته