قول میدهم مطالبهگری را رها نکنم
به گزارش گروه سیاست خبرگزاری آنا، حسین باغگلی، وزیر پیشنهادی آموزشوپرورش در نشست علنی نوبت عصر امروز (شنبه، ۳۰ مردادماه) مجلس شورای اسلامی از اعتماد رئیسجمهور به دلیل معرفی خود بهعنوان وزیر پیشنهادی آموزشوپرورش تشکر و عنوان کرد: انتخاب آقای رئیسجمهور نشان داد که ایشان بهصورت جدی و به معنای واقعی کلمه به دنبال تحول هستند و من برای شما توضیح خواهم داد که مسیری که آموزشوپرورش را نجات میدهد، مشخصاً یک مسیر تحولی بوده و نیازمند جرئتمندی بالایی است که آقای رئیسجمهور این را نشان داده بود.
باغگلی همچنین از مجلس شورای اسلامی به دلیل فراهم کردن زمینه گفتوگوی کارشناسی پیرامون برنامه ارائهشده خود تشکر و از همه نمایندگانی که بهعنوان موافق و مخالف اظهارنظر کردند، تقدیر کرد.
وی عنوان کرد: پیشفرض قلبی و ذهنی من این است که تمام اظهاراتی که در کمیسیونها و صحن پیرامون برنامه ارائهشده بیان شد برای کمک به ارتقاء نظام آموزشی کشور است لذا به همه دوستانی که اظهارنظر کردهاند بهویژه مخالفان تشکر میکنم.
کمیسیون آموزش در این مدت کوتاه چطور گزارشی تفصیلی و مستحکم آماده کرده است
وزیر پیشنهادی آموزشوپرورش همچنین از کمیسیون آموزش برای قرائت گزارش مربوط به ارزیابی برنامه خود بهعنوان وزیر پیشنهادی آموزشوپرورش تشکر کرد و گفت: اجازه دهید یک شوخی با دوستان کمیسیون داشته باشم که چطور در این مدت زمانی که به بحث و گفتوگو نشستیم اینچنین گزارشی آن هم با این استحکام برای من عجیب بود، این موضوع را از منظر پژوهشی عرض میکنم اما درعینحال به جمعبندی کمیسیون احترام میگذارم.
پاسخ باغگلی به دلخوش درباره فعالیتش در مهدکودک
باغگلی خطاب به دلخوش نماینده مردم صومعهسرا در مجلس گفت: خواهش من این است به صحبتهای رئیسجمهور اطمینان کنید، آقای رئیسجمهور در مورد من عنوان کرد که مربی و مدیر پیشدبستان، مدرسه و دانشگاه بودم، هرچند اگر بخواهید میتوانم در مشهد به شما آدرس دهم که چندین پیشدبستانی پسرانه با کادری تماماً آقا اداره میشود.
وی ادامه داد: من در حوزه پیشدبستانی مدلی طراحی کردهام که در رابطه با این مدل ادعا دارم؛ در پیشدبستانی امام رضا (ع) مدلی پیشبینی کردهام که والدین را هم درگیر میکند و میتواند بهصورت پایلوت در کشور اجرا شود.
وزیر پیشنهادی آموزشوپرورش با اشاره به اینکه در حال حاضر بسیاری از والدین بیننده مذاکرات ما از طریق رسانهها هستند، گفت: باید به والدین، دانشآموزان و معلمان این اطمینان را دهم که من اینجا هستم تا کمک کنم نظام آموزشوپرورش ما جنس تعلیم و تربیت پیدا کند.
باغگلی تأکید کرد: انقلاب اسلامی ایران حاصل پرورشیافتگان نهضت امام خمینی (ره) بود و گام دوم نیز محقق نمیشود مگر اینکه یک سرمایهگذاری ویژهای روی نسل کودک و نوجوان داشته باشیم.
وی با بیان اینکه ما در گام دوم کار مهمی باید انجام دهیم و این کار مهم را باید به انسانهای توانمند بسپاریم، افزود: اگر قرار است این کار مهم را به سرانجام برسانیم باید تمام ظرفیتهای نظام از دولت تا نظام پای کار بیایند.
وزیر پیشنهادی آموزشوپرورش با بیان اینکه از مجموعه بحثهایی که در مورد نظام آموزشوپرورش انجام دادم به این نتیجه رسیدم که در حال حاضر با پیچیدگیهایی مواجه هستیم، گفت: برای حل این پیچیدگیها باید بهصورت جرئتمندانه وارد روشهای جدید شویم، تکرار تجربههای گذشته باز تولید روشهای گذشته است لذا باید اقدام جدید انجام دهیم.
باغگلی با تأکید بر اینکه دولت این آمادگی را دارد پای کار بیاید و مشکلات آموزشوپرورش را حل کند، گفت: من نیز بهعنوان فردی انتخاب شدم که جرئت مندی لازم برای مطالبه گری در این حوزه را دارم. هنوز من کار خود را آغاز نکردهام ولی در جلسهای که روز گذشته با آقای زاکانی شهردار تهران داشتم عنوان کردم که در قانون سهمی وجود دارد که شهرداریها باید به آموزشوپرورش عوارضی پرداخت کنند همانجا از آقای زاکانی قولی گرفتم که این عوارض را به آموزشوپرورش پرداخت کند.
وی با بیان اینکه ما نیازمند افرادی هستیم که اینچنین پیگیر مسائل باشند و موضوعات را در بخشهای مختلف به نتیجه برسانند، ادامه داد: اصلیترین کار من این است که سند تحول را اجرایی کنیم.
وزیر پیشنهادی آموزشوپرورش افزود: برداشت من از صحبتهای شما این است که آقای باغگلی جوان و کمتجربه است پس در اجرای تحول ناتوان است اما وزیر قرار است یک مدیریت تیمی برای انجام مأموریتهای خود داشته باشد.
وی افزود: اولین کار وزیر باید این باشد که حلقه بسته مدیریتی در آموزشوپرورش را بشکند تا نیروهای تازهنفس اجازه نفس کشیدن در آموزشوپرورش را داشته باشند. متأسفانه سیستم محافظهکار آموزشوپرورش اجازه تنفس به بسیاری از این معلمان را نمیدهد.
باغگلی گفت: ما در آموزشوپرورش با دوگانههایی مواجه هستیم که یک جایی باید در برابر آنها بایستیم و جانب یک گروه را بگیریم ما باید آموزشوپرورش را با نگاه تربیتی پیش ببریم.
با توسعه مدارس غیردولتی موافق نیستم
باغگلی در ادامه با بیان اینکه هر چه به مدیریت سطوح بالا میرویم، مدیریت ادراکی حرف اول را میزند، عنوان کرد: آموزشوپرورش، سیستم تربیتی است و باید وزیر آن را بفهمد و صرفاً درباره تجهیزات، حقوق و چاپ کتاب صحبت نکند.
وزیر پیشنهادی آموزشوپرورش در ادامه با اشاره به اینکه وضع جدید با محافظهکاری متحول نمیشود و فرصت آزمونوخطا نداریم، اظهار داشت: باید بعد از ۴۰ سال وارد تجربه جدیدی شویم و بدانیم مسئله امروز ما مافیای حفظ وضع موجود است و همینکه میگویند کسی باغگلی را نمیشناسد و با او همراهی نمیکنند و از همه استانها برای عدم رأی اعتماد به او پیامک زده میشود خود حاکی از این است که گروهی نگران بوده و نمایندگان را تحریک میکنند.
باغگلی اضافه کرد: امیدوارم بتوانم با گرفتن رأی اعتماد نمایندگان آموزشوپرورش متفاوتی را ایجاد کنم و از معلمان خواهش میکنم که به نمایندگان پیامک مثبت هم ارسال کنند.
وزیر پیشنهادی آموزشوپرورش در ادامه با بیان اینکه با توسعه مدارس غیردولتی موافق نیستم چرا که زمینهساز عدول از اجرای قانون اساسی است، یادآور شد: باید علت تمایل به ثبتنام دانشآموزان در مدارس غیردولتی را جستجو کرد که البته کم بودن کیفیت مدارس دولتی است و راه علاج آن تقویت این مدارس بوده که ما نیز قصد داریم به این نوع از آموزشها کیفیت ببخشیم.
وی در ادامه با اشاره به این مطلب که مافیای کنکور داریم اما مشکل ما تنبلی و کار نکردن و صرفاً ارائه گزارش است.
عقبماندگی در اجرای سند تحول مبناییترین چالش آموزشوپرورش است
باغگلی بیان داشت: باید قاعده را تغییر دهیم و بدانیم مبناییترین مسئله و چالش امروز، عقبماندگی در اجرای سند تحول آموزشوپرورش است، گفت: مقام معظم رهبری درباره اجرای برخی از بندهای این سند دستور مستقیم صادر کردهاند اما ما نتوانستهایم اهداف ۱۳۱ گانه آن را اجرا کنیم.
وزیر پیشنهادی آموزشوپرورش در ادامه با تأکید بر اینکه آموزشوپرورش نیازمند عمل جراحی است، اظهار کرد: باید فعالیتها را گامبهگام پیش برده و همه آنها را بر اساس سند راهبردی اجرا کنیم؛ در دولت قبل باید برای ایجاد تحول ریلگذاری میشد که من قول میدهم این ریلگذاری را به مجلس ارائه کنم، همچنین لوایح اصلاح قوانین مربوط به اهداف آموزشوپرورش، بازگشایی مدارس و تقویم آموزشی، جذب و بهکارگیری فرهنگیان و اصلاح اساسنامه صندوق ذخیره فرهنگیان را طی چند ماه آتی به مجلس ارائه کنم.
تربیت اسلامی و معنوی را سرلوحه وزارت آموزشوپرورش قرار میدهم
وی در ادامه با بیان اینکه سند ۲۰۳۰ به دلیل خلأ ایجاد سند تحول ایجاد شد، عنوان کرد: این سند باید بهگونهای اجرا شود که کارایی آن به همگان اثبات شده لذا متعهد میشوم موارد مربوط به سند ۲۰۳۰ را از بین برده و تربیت اسلامی و معنوی را سرلوحه قرار دهم و بزرگترین آرزوی من اجرای آن است.
باغگلی افزود: هنوز جرئت نکردهایم حرفهای خود را بهصورت جذاب به دنیا تحویل دهیم که به کمک معلمان این فرصت را برای ایران فراهم میکنیم.
وزیر پیشنهادی آموزشوپرورش در ادامه با اشاره به ارتباط خود با نیروهای جوان آموزشوپرورش عنوان کرد: شرایط لازم برای توانمندسازی جهت زیست مؤمنانه کافی نیست و علاوه بر جریان آموزش، تربیت هم نادیده گرفته شده که بنده به این موضوع و در کنار آن هنر، ورزش و دانشهای کاربردی که درجه ۲ و ۳ شدهاند، توجه خواهم کرد.
انتهای پیام/۴۱۲۹/پ
انتهای پیام/