احتمال توقف «باغگلی» در ایستگاه مجلس/مهمترینچالشهای گزینه پیشنهادی برای اعتماد
به گزارش خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاست خبرگزاری آنا، نخستین جلسه مجلس شورای اسلامی برای رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم از (شنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۰)، با سخنرانی و دفاعیات حجتالاسلام رئیسی، رئیسجمهور از کابینه پیشنهادی آغاز شد و در ادامه نیز با پایان بررسی صلاحیت و برنامههای گزینه پیشنهادی از جمله وزارت آموزش و پرورش، پرونده اولین روز بسته شد.
در همین راستا، طبق آییننامه داخلی مجلس، بررسی صلاحیت هر یک از وزرای پیشنهادی براساس حروف الفبا انجام میشود و حسین باغگلی، بهعنوان اولین وزیر پیشنهادی در مجلس از خود و برنامهاش دفاع کرد.
دفاعیات باغگلی چندان با اقبال نمایندگان مواجه نشد و گمانهزنیهای فراوانی پیرامون اخذ رأی اعتماد مجلس به وی مطرح است. براساس فهرست تعداد نمایندگان موافق و مخالف وزرای پیشنهادی کابینه سیزدهم که در اختیار خبرنگار حوزه مجلس خبرگزاری آنا قرار گرفته، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با داشتن ۳۵ مخالف و ۳۸ موافق، مسیر ناهمواری را برای اخذ رأی اعتماد از نمایندگان مجلس در پیش دارد.
جلسه چالشی وزیر پیشنهادی با اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس
در فایل صوتی که از سخنان محمد مولوی نمایندۀ آبادان در مجلس شورای اسلامی منتشر شده، خطاب به «حسین باغگلی» وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش نکاتی را مطرح میکند؛ او در بخشی از صحبتهای خود دلسوزانه به باغگلی میگوید که باغگلی در اندازه این وزارتخانه نیست و بهتر است خود، مجلس و آموزش و پرورش را گرفتار نکند.
مخالفت کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با باغگلی
از طرف دیگر، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز از مخالفت این کمیسیون با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش خبر داده است، رضا حاجیپور در جلسه علنی نوبت عصر (شنبه) مجلس شورای اسلامی نظر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره حسین باغگلی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را قرائت کرد.
مهمترین نظرات کمیسیون آموزش مجلس درباره وزیر پیشنهادی
با شیوع کرونا، دانشآموزان بدترین تأثیرات را از تعطیلی مدارس متحمل شدند. محرومیت ۳ میلیون دانشآموز از ابزارهای ارتباطی بار سنگینی بر دوش آموزش و پرورش قرار داده است.
فقدان سوابق اجرایی و مدیریت در آموزش و پرورش و عدم استخدام کاری، توانایی و تخصص لازم را در مدیریت آموزش و پرورش دارا نیست.
باغگلی سابقه تدریس در مقاطع تحصیلی ندارد و فقط ۳ سال مدیرعامل بنیاد فرهنگی رضوی بوده که محدود به مدرسه امام رضا (ع) است. این مدارس خاص بوده و هیئت امنایی اداره میشوند که بسیاری از کارشناسان در این حوزه معتقدند، نمی تواند نمونه جامعی برای پیادهسازی الگوهای تعلیم و تربیت در کل کشور باشد.
همچنین باغگلی انتقاد از وضعیت موجود دارد، اما تعهدات و راهکارهای لازم برای رفع مشکلات را ارائه نکرده است
بیشتر بخوانید:
امروز برنامه پیشنهادی کدام وزیر بیشترین موافق را دارد
انتظار میرفت برنامه او مفصل، دقیق و جامع باشد ولی بسیار مختصر و بدون ورود به جزئیات است.
نقاط ضعف برنامه باغگلی به شرح زیر است:
عدم سنجشپذیری و قابل رصد نبودن برنامههای اجرایی ارائه شده، نگاه بسیار سطحی نسبت به مشکلات آموزش و پرورش، عدم آشنایی با نظام بودجهریزی آموزش و پرورش، عدم انطباق برنامه با اسناد بالادستی، به طوری که گفته میشود، مواردی که او تح عنوان برنامه، ارائه کرده، اهداف سند تحول آموزش و پرورش است.
همچنین باغگلی سابقه معلمی و تدریس در مدارس دولتی را ندارد، او از جامعه معلمان نیست و صرفا مدیرعامل بنیاد فرهنگی رضوی بوده است.
به نظر کمیسیون آموزش مجلس، در برنامه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، پیشنهادهای مناسبی برای حل مشکلات حوزه آموزش در کشور دیده نشده است و کمیسیون با تصدی باغگلی برای پست آموزش و پرورش موافق نبوده و وی را فاقد صلاحیت لازم دانسته است.
اظهارات برخی از موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی
مخالف| رشیدیکوچی: مشکلات آموزش و پرورش مشکلات بزرگی است
جلال رشیدیکوچی، سخنگوی فراکسیون شفافیت مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تأکید کرد: «مشکلات آموزش و پرورش مشکلات بزرگی است، انتظار بود برای رفع این مشکلات فردی بزرگ و با تجربه و با تخصص کافی و لازم در حیطه آموزش و پرورش معرفی شود که متأسفانه این اتفاق رخ نداد».
مخالف| نماینده اردبیل: نباید آموزش و پرورش را به محل آزمون و خطا تبدیل کنیم
صدیف بدری نماینده مردم اردبیل در مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: «سوابق محدود حسین باغگلی با جایگاه حساس تعلیم و تربیت در کشور تناسب ندارد. ایشان سابقه مدیریت خرده دولتی هم ندارند. نباید آموزش و پرورش را به محل آزمون و خطا تبدیل کنیم».
موافق| نوباوه: مخالفان هیچ اعتراضی نسبت به برنامه تحول آفرین باغگلی نداشتند
بیژن نوباوه عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت که بعد از معرفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش عملیات گسترده روانی رسانهای علیه او صورت گرفت که باید به این موضوع توجه شود.
وی ادامه داد: «۵ یا ۶ وزیر جوان در کابینه حضور دارند، اما عمده عملیات روانی علیه باغگلی بوده است. مخالفان او هم در مجلس هیچ اعتراضی نسبت به برنامه تحولآفرین او نداشتند، پس فرصت را به باغگلی بدهید. مجلس انقلابی هم از تحولآفرینی حمایت میکند. به باغگلی اطمینان کنید و در کنارش کمیسیونهای تخصصی مجلس هم حضور دارند. اجازه دهید کار بر زمین مانده به سرانجام برسد».
موافق| ایری: جوانان برومند میتوانند تغییر ایجاد کنند
عبدالجلال ایری عضو مجمع نمایندگان استان گلستان در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: «بعد از گذشت ۴۲ سال در نقطهای هستیم که فرهنگیان، دانشآموزان و خانوادههایشان ناراضی هستند. در این برهه از زمان نمیطلبد که فکر جدید یا رویکرد جدیدی اتخاذ کنیم؟ بحثهای اقتصادی و زیرساختی ما همه به اینجا ختم میشود که ما نیازمند تغییر اساسی هستیم».
این عضو مجمع نمایندگان استان گلستان ادامه داد: «این تغییر به دست کسانی میتواند انجام شود که شاکله این کار در آنها وجود دارد. جوانان برومندی که میتوانند تغییر را ایجاد کنند».
باغگلی: به دنبال تحول در حوزه آموزش و پرورش هستم
حسین باغ گلی در جریان بررسی صلاحیتش جهت تصدی وزارت آموزش و پرورش، در جلسه علنی مجلس گفته است: «با حفظ وضع موجود و محافظه کاری نمیتوان انتظار ایجاد تحول در نظام آموزش و تربیتی کشور داشته باشیم».
«براساس مجموعه گفتوگوهایی که در این چند روز داشتم همه تأکید داشتند شرایط در آموزش و پرورش پیچیده است و باید فردی سر کار آید که جرئت کند روشهای جدید به کار گیرد؛ تکرار تجربههای گذشته بازتولید وضعیت گذشته را خواهد داشت. امروز دولت پای کار آمده و فردی را به عنوان وزیر آموزش و پرورش پیشنهاد داده که فردی جسور و مطالبهگر است، بنده به دنبال تحول در این حوزه هستم».
در ادامه ناکامیهای وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، فراکسیون فرهنگیان مجلس نیز از عدم حمایت خود از حسین باغگلی خبر داد؛ جبار کوچکینژاد، سخنگوی فراکسیون فرهنگیان مجلس با اشاره به رأیگیری که در این فراکسیون گفت: «در نهایت در رأیگیری که با کاغذ انجام شد، از میان ۲۳ نمایندهای که در جلسه حاضر بودند، ۲۰ نفر با وزارت باغگلی بر وزارت آموزش و پرورش مخالفت خود را اعلام کردند و تنها سه نفر با وزرات وی موافق بودند و بدین ترتیب فراکسیون فرهنگیان مجلس مخالفت خود را با وزارت آقای باغگلی اعلام کرد».
پس از اتمام بررسی صلاحیت ۱۹ وزیر پیشنهادی در مجلس، پیشبینی میشود که رأیگیری در روز چهارشنبه انجام شود و براساس شنیدهها و مشاهدات در مجلس، برخی از وزرای پیشنهادی مانند وزیر آموزش و پرورش شانس کمی برای رأیآوری دارند.
انتهای پیام/
انتهای پیام/