دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 مرداد 1400 - 11:19

درباره 2 دهه زندگی مردم کاتالان با فوق ستاره آرژانتینی

احتمالا در 21 سال گذشته، لیونل مسی بیش از آن‌که در وطنش آرژانتین بوده باشد، اوقاتش را در اسپانیا گذرانده است. کشوری که حدود 300 سال آرژانتین را مستعمره‌ خودش قرار داده بود و در نتیجه فرهنگ و زبان و قومیت بسیار نزدیک به هم دارند.
کد خبر : 599791
لیونل مسی



به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، آیا می‌توان بارسا را بدون مسی و مسی را جدای از بارسا تصور کرد؟ در سال کرونایی 2021 به سر می‌بریم و باورش سخت است که بعد از 21 سال حالا باید این دو را بی‌هم تصور کنیم. اما واقعیت دارد و مسی با چشمان اشکبار در آخرین نشست خبری‌اش در بارسا ظاهر شد و در حالی‌که چند دقیقه مداوم توسط دوستان و هم‌باشگاهی‌هایش در یک جمع محدود تشویق می‌شد و البته خبری از یک ورزشگاه بزرگ پر از هوادار نبود با کاتالان‌ها وداع کرد. وداعی غریب و تلخ.


قد کشیدن در کاتالونیا


احتمالا در 21 سال گذشته، لیونل مسی بیش از آن‌که در وطنش آرژانتین بوده باشد، اوقاتش را در اسپانیا گذرانده است. کشوری که حدود 300 سال آرژانتین را مستعمره‌ خودش قرار داده بود و در نتیجه فرهنگ و زبان و قومیت بسیار نزدیک به هم دارند.


پس مسی شاید خیلی هم کار سختی برای انس گرفتن با مردم اسپانیا نداشته است. پسر یک متر و 48 سانتی متولد شده در شهر روزاریو در نوجوانی وارد آکادمی باشگاه بارسا شد و با نبوغ شخصی اش به سرعت همه توجهات را به سوی خودش جلب کرد تا به نابغه این روزهای فوتبال تبدیل شود و یک اتاق پر از جام (نزدیک به 35 جام مختلف) همراه بارسا کسب کرده باشد.


روشی برای بهتر فوتبال بازی کردن


حضور بازیکنان از دیگر ملل در یک کشور میزبان باعث نزدیک‌تر شدن فرهنگ مردم آن دو کشور می‌شود و در این بین، تاثیرات و تاثرات مختلفی اتفاق می‌افتد. حضور بیش از دو دهه‌ای ستاره آرژانتینی در اسپانیا تا آن‌جا بوده که امروز لغتی در فرهنگ لغات اسپانیا وجود دارد با عنوان: «inmessionante». این لغت را به «روشی برای بهتر بازی کردن در فوتبال» معنی کرده‌اند.


در همین فرهنگ لغت ذکر شده که این کلمه از لیونل مسی الهام گرفته شده است. فوق ستاره‌ای که نبوغ ذاتی در بهتر فوتبال بازی کردن دارد و تاریخ باشگاه بارسلونا را به پیش و پس از خودش تقسیم کرده است.


تاثیر مسی بر نام گذاری نوزادان اسپانیایی


آمار رسمی دولت اسپانیا می‌گوید قبل از دوران درخشش مسی در بارسلونا، تنها چهار نفر از خانواده‌های کاتالان نام لئو را برای فرزندان‌شان انتخاب کرده بودند اما حالا نام ستاره آرژانتینی باشگاه بارسلونا، یکی از محبوب‌ترین نام‌ها در منطقه کاتالونیای اسپانیاست. در سال 2004 و زمانی که مسی اولین بازی رسمی‌اش را برای تیم اصلی بارسلونا انجام داد، 11 نوزاد با نام لئو در کاتالونیا متولد شدند.


از آن‌موقع بود که سال به سال، نام «لئو» بین مردم کاتالونیا محبوب‌تر شد و حالا باید گفت محبوبیت نام لئو در بین مردم کاتالونیا با شکوفا شدن فوتبال لیونل مسی در ارتباط مستقیم بوده است.


امروز نام لئو محبوب‌تر از نام جوردی (که یکی از اسامی محبوب ایالت کاتالونیاست) برای نوزادهای کاتالان است. 15سال بعد ازشروع لیونل مسی در ترکیب تیم بارسلونا، حالا نام لئو دوازدهمین نام محبوب در فهرست نام‌هایی است که والدین کاتالونیایی برای نوزادهایشان انتخاب می‌کنند. به‌طوری که در سال 2017میلادی، 443 نوزاد، لئو نام گذاری شدند.


خدمت‌های خیّرانه نابغه به مردم اسپانیا


مسی نه تنها درون زمین یک قهرمان تمام‌عیار بوده که خارج از زمین هم همواره رد پایش در کمک به بیماران و نیازمندان سراسر جهان دیده می‌شود. بنیاد خیریه مسی که سال 2007 تاسیس شد، در سال‌های اخیر همواره پیشگام بوده است. ساخت بیمارستان «سنت ژان دیو» در بارسلونا که مربوط به کودکان سرطانی است، تنها یک نمونه از فعالیت‌های بنیاد مسی است.


مسی اول موسسه‌ای را بنیان گذاشت که وظیفه‌اش شناسایی کودکان با مشکل هورمون رشد در اسپانیا و سپس آرژانتین بود تا بلکه دیگر کودکی از این بیماری به سبب فقر رنج نبرد. یکی دیگر از کارهای مؤسسه خیریه مسی راه‌اندازی مسابقات ورزشی برای کودکان معلول است. به‌همین دلیل از سال ۲۰۱۴ به این طرف بازی‌های المپیک کودکان خاص در کاتالونیا با کمک مالی مستقیم این مؤسسه برگزار می‌شود. به نظر مسی، انجام فعالیت‌های ورزشی، ورود به زندگی اجتماعی و بهبود کیفیت زندگی برای کودکان معلول اهمیت بسیار زیادی دارد.


منبع: روزنامه خراسان


انتهای پیام/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته