دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 مرداد 1400 - 09:36
آنا گزارش می‌دهد؛

اظهارات قاضی‌زاده هاشمی نقد مدیریت نمکی یا بازی با افکارعمومی است؟/ پیشنهاد راه‌کارهای سطحی راه به جایی نمی‌برد// سناریوی خبر ایراد دارد صحبت می‌کنیم!

برخی از کارشناسان معتقد هستند که هیچ دولتی در شرایط کنونی کرونا و کشور نمی‌تواند کار شایسته‌ای در حمایت از بنگاه‌های اقتصادی آسیب‌دیده انجام دهد، آن‌ها می‌پرسند که دولت چگونه می‌تواند بنگاه‌های اقتصادی را بدون صرف بودجه هنگفتی که در اختیار ندارد حمایت کند؟
کد خبر : 599756
مدیریت کروئنا

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان گروه جامعه خبرگزاری آنا، بیش از یک و نیم سال است که از ورود کرونا به ایران و بسیاری از کشورهای دیگر جهان گذشته است و همچنان ویروس کرونا زوایای ناشناخته‌ای دارد که مدیریت ان را دشوار می‌کند. تمام دولتمردان در جهان سعی می‌کنند مشکلات را حل و فصل کنند اما هیچ کس نمی‌تواند پیش‌بینی کند یک سویه جدید از کدام جهت و با چه قدرتی نازل خواهد شد. حتی بسیاری از کشورهایی که موفقیت آن‌ها مثال‌زدنی بود، علارغم تلاش‌های مجدانه  باز به بحران برگردانده شدند. این یعنی بسیاری از مشکلاتی که کرونا ایجاد می‌کرد، هیچ ارتباطی با اقدامات دولتمردان نداشت و باید به سادگی اعتراف کرد که در این یک و نیم سال کرونا از انسان قوی‌تر بوده است. 


منتقدین اقدامات دولت روحانی در سلامت چه کسانی بودند؟


در ایران نیز دولتمردان،علارغم مدیریت پرحاشیه کرونا کاری را که می‌توانستند انجام دادند اما همچنان انتقادها بر علیه آن‌ها وجود دارد. انتقادهایی که دلایل مختلفی دارند. برخی از انتقادات اساسا با انگیزه سیاسی انجام می‌شود و مخالفین دولت سعی در تضعیف چهره رجل سیاسی دارند و به هر دلیلی از جمله کرونا در نقد قلم‌فرسایی می‌کنند. برخی از انتقادات ریشه در دشمنی‌های خارجی دارد و فرقی نمی‌کند دولت چه اقدامی انجام دهد، آن‌هایی که قصد دشمنی دارند دشمنی می‌کنند و سعی می‌کنند جریان فکری مخالف را در جامعه شایع کنند. برخی افراد جامعه نیز کاملا از دولتمردان ناامید هستند و اگر سخنی در رابطه با اقدامات دولت گفته شود، از ابراز موافقت پرهیز می‌کنند.


و اما، چهارمین گروه که البته تنها کسانی هستند که نقد آن‌ها می‌تواند ارزشمند تلقی شود، کارشناسان حوزه سلامت هستند که با بررسی شرایط و مقایسه آن با کشورهای دیگر و ضمن درنظر گرفتن شرایط کشور و پتانسیل‌های موجود، مدیریت را نقد می‌کنند و سعی می‌کنند با تشریح اوضاع و ارائه راهکار مدیریت را در کشور ارتقا دهند.


اظهارات قاضی هاشمی نقض ادعای مدیریتی نمکی


اما  وقتی امیرحسین قاضی زاده هاشمی، عضو ستاد ملی مقابله با کرونا در بحبوحه تغییر دولت، پس از یک و نیم سال تلاش پرادعای وزارت بهداشت و ستاد مقابله با کرونا، می‌گوید « مدیریت ستاد مقابله با کرونا باید بازبینی و کارآمدسازی شود و مصوبات آن باید واقعی، دقیق و متناسب با امکانات و الزامات باشد و ... » قضیه فرق می‌کند. آیا مدیریت کرونا غیر کارآمد بود و به سرعت این سوال به ذهن متبادر می‌شود که مردم چه قدر به خاطر مدیریت ناکارامد در یک و نیم سال گذشته خسارت مالی و جانی دیده‌اند؟




بیشتر بخوانید؛ 


تا انتهای پاییز میزان فوتی‌های ناشی از کرونا به کمتر از ۵۰ نفر می‌رسد


جزییات طرح تحول مقابله با کرونا




آیا تمام دعاوی وزیر بهداشت و تیم او که مدیریت کرونا در ایران را نمونه برجسته و قابل ارائه در جهان می‌دانستند، همین مدیریت ناکارامد بود؟ این شیوه مدیریت از نگاه دست‌اندرکاران دولت جدید چقدر نامطلوب است که باید به صورت انقلابی تغییر کند و چرا قاضی‌زاده هاشمی می‌گوید « بلافاصله در اولین جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا هر بخشی از این اقدامات که به تصویب برسد اجرا خواهد شد.» ؟


اما تمام کارشناسان حوزه درمان با اظهارات قاضی‌زاده هاشمی موافق نیستند. آن‌ها معتقدند که مسئله تصمیم‌گیری نیست، بلکه همین جدیت و همیت در دولت قبل هم وجود داشت اما مسائلی وجود دارد که اگر به آن‌ها توجه نشود، سخنان قاضی‌زاده هاشمی نیز مانند سخنان وزیر بهداشت راه بجایی نمی‌برند. مسئولان پیشین هم تلاش می‌کردند که واکسن با آمار بالایی تزریق شود، آن‌ها هم تمایل داشتند که ترددها کاملا قطع شود، آن‌ها نیز درک می‌کردند که باید به مشاغلی که آسیب‌دیده‌اند کمک کرد، اما با کدام واکسن، پول یا امکانات؟


بنابر اظهار این کارشناسان، هیچ دولتی در شرایط کنونی نمی‌تواند کار شایسته‌ای در خصوص بنگاه‌های اقتصادی آسیب‌دیده انجام دهد. دولت قبلی نه به خاطر اینکه تعهد نداشت، بلکه به خاطر اینکه امکان اجرای طرح‌های مذکور وجود نداشت، نتوانست آن را محقق کند. دولت چگونه می‌تواند بنگاه‌های اقتصادی را بدون صرف بودجه هنگفتی که در اختیار ندارد حمایت کند، و هیچ کدام از این بنگاه‌ها نمی‌توانند بدون حمایت مستقیم دولت برای مدت طولانی تعطیل کند، به فرض یک مرغ‌داری نمی‌تواند تشکیلات کارخانه را ببندد و بعد از مدتی بازگشایی کند و هیچ لطمه‌ای نخورد، مسلما طیور از بین می‌روند.


حمایت از این بنگاه اقتصادی یعنی اینکه هزینه خسارت به خاطر تعطیلات پرداخت شود که با توجه تعدد بنگاه‌های اقتصادی و خسارت‌های گرانی که متحمل می‌شوند حمایت مالی غیرممکن است. حال باید ببینیم که دولت جدید با توجه به این محدودیت‌ها اقدامات دولت قبل را به چالش می‌کشد و راهکار نو ارائه می‌دهد و می‌داند که این امکان برای مدیریت بیشتر وجود داشته و تیم قبلی مدیریتی غافل بوده‌اند، یا اینکه تنها برای جلب رضایت افکارعمومی اظهاراتی ارائه می‌کنند که مانند اظهارات تیم سعید نمکی ارمانی اما غیرقابل اجرا است.


پیشنهاد راه‌کارهای سطحی راه به جایی نمی‌برد


در این زمینه، احمد همتی، سیاستمدار و از نمایندگان پیشین مجلس شورای اسلامی در دوره دهم با خبرنگار اجتماعی آنا گفت‌وگو کرد، وی معتقد است که مدیران  در مدیریت کرونا و دیگر وجوه مدیریتی نمی‌خواهند بی‌ثباتی کشور را بپذیرند و می‌گوید « ایران دائم با تنش‌های سیاسی داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی روبرو است که حاصل آن تزلزل اقتصادی و سیاسی و اجتماعی است، بنابراین دولت‌ها سخت می توانند در تحقق برنامه های مدیریتی سلامت یا غیر سلامت گام بردارند.»


همتی ضمن بیان اینکه نپرداختن به موضوعات اساسی و پیشنهاد راه‌کارهای سطحی راه به جایی نمی‌برد، بیان می‌کند « افرادی که به موضوعات اساسی نمی‌پردازند یا نمی‌دانند یا دروغ می‌گویند؛ و این در همه زمینه‌ها صادق است. باید تمرکز ما در همه رده‌ها رفع موانعی باشد که کشور را به بی‌ثباتی می‌کشاند. »


این نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی معتقد است که کشور نمی‌تواند با این رویه ادامه دهد و می‌گوید « امروز بحث واکسیناسیون پررنگ است و ما می‌بینیم که واکسن سیاسی می‌شود و دستخوش اظهارنظرهای سیاسی گشت، مهم نیست که واکسن به چه علتی سیاسی شد، بلکه مسئله این است که آن کاری که باید انجام می‌گرفت انجام نشد. شش ماه پیش در یک مصاحبه گفتم با این روندی که پیش می رویم از تمام کشورهایی که آن‌ها را مذمت می‌کنیم عقب خواهیم افتاد. آیا این اتفاق نیافتاده است؟ ایا آن‌ها به کنترل نرسیدند و ما از یک پیک عبور نکرده وارد پیک بعدی نشدیم؟ الان دقیقا این اتفاق افتاده است»


چرا دستورات اجرایی نمی شدند؟


بنابر آنچه که تاکنون گفته شد؛ سخت است که مسئولان را متهم به بی‌تعهدی کنیم، اما ظاهر امر می‌گوید که تلاش‌ها به نتیجه دلخواه نمی‌رسد. مسلما هر دولتی در مقابله با کرونا نیازمند بسیج نیروهای کشوری، لشکری، درمانی و داوطلب و ... و استفاده از این نیروها در نبرد با کرونا است که امری محال نیست. اما چرا دولت دستور می‌دهد که جاده‌ها بسته شوند اما نمی شوند، این سوالی است که باید پرسید و مشکلی است که باید حل شود. اگر به دستور دادن باشد که تیم قبلی هم دستورات عدیده‌ای صادر کرد اما کسی تمکین نکرد یا بنا به دلایلی امکان اجرای آن وجود نداشت؛ بنابراین امروز که تیم دولت تغییر می‌کند ولی همان مردم، همان شرایط و همان نیروهای درمانی، انتظامی وجود دارند، پس بهتر نبود که شخصی مثل قاضی زاده هاشمی درباره علل آن که چرا دستورات به اجرا نمی‌رسیدند صحبت کند تا آن‌که همان دستورات را با رنگ لعابی تازه  بیان کند؟


انتهای پیام/ ۴۱۶۱


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته