دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 اسفند 1393 - 09:11
مدیر کل نظارت و ارزیابی دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو:

هر ایرانی سالانه 50 دلار برای دارو هزینه می‌کند

مدیر کل نظارت و ارزیابی دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو با بیان اینکه هر ایرانی سالانه 50 دلار برای دارو هزینه می‌کند گفت: مصرف سرانه کشور ما 8 هزار میلیارد تومان است یعنی عدد کلی مصرف دارویی ما بالا نیست.
کد خبر : 5991

به گزارش گروه اجتماعی آنا، دکتر مهدی پیر صالحی، در خصوص علت مصرف زیاد دارو در ایران گفت: واقعا آمارها به این صورت نیست که مصرف خیلی بالایی را نسبت به دنیا داشته باشیم با در نظر گرفتن سرانه دارویی می‌توان گفت که به عنوان مثال هر ایرانی سالانه 50 دلار برای دارو هزینه می‌کند در مقایسه این مبلغ با سرانه مصرف کشور‌های همسایه مشاهده می‌کنیم مصرف سرانه ما بسیار کمتر است.


وی گفت: اگر مصرف سرانه ایران را با کشورهایی مانند آمریکا، انگلیس و برخی کشورهای دیگر که تولید ناخالص داخلی (GDP) بالایی دارند مقایسه کنیم نسبت به آنها هم مصرف خیلی کمتری داریم. به این ترتیب مصرف دارویی ما در کشور مصرف خیلی بالایی نیست و در بسیاری از دارو‌ها کمبود مصرف هم داریم.


مدیر کل نظارت و ارزیابی دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو با ابراز تاسف از مصرف بالای برخی اقلام مانند آنتی بیوتیک‌ها در ایران گفت: این دسته از داروها به صورت بی‌رویه تجویز می‌شوند و از طرفی هم مصرف خودسرانه در این موارد صورت می‌گیرد.


دکتر پیرصالحی در ادامه اظهارکرد: در مجموع دارویی و عدد دارویی کشور می‌توان گفت که 8 هزار میلیارد تومان کل مصرف دارویی کشور بوده است یعنی عدد کلی مصرف دارویی ما بالا نیست.


مدیر کل نظارت و ارزیابی دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو در پایان با بیان اینکه به منظورجلوگیر از مصرف غیر منطقی دارو کمیته‌ای با عنوان «کمیته تجویز و مصرف منطقی دارو» در سازمان غذا و دارو فعال است که نسخ پزشکان را بررسی کرده و اخطارهایی در مورد تجویز‌ها به پزشکان می‌دهد گفت: این کمیته در چند سال اخیر کمرنگ شده بود و کار اجرایی چندان قوی انجام نمی‌داد ولی اکنون با بیمه‌ها و معاونت درمان هماهنگ است و مجددا با قوت کار خود را شروع کرده و بررسی نسخ را انجام می‌دهد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته