چیستی و چگونگی آفند رسانهای
به گزارش خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا، اندیشکده راهبردی رسانهها و فضای مجازی با همکاری انجمن علمی مدیریت رسانه و ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند با برگزاری بیست و ششمین دوره نشستهای تخصصی رسانه و اقتصاد و نخستین همایش ملی آفند رسانهای، چکیدهای از بهترین مقالات واصله را برای آگاهی علاقهمندان منتشر میکند.
بیشتر بخوانید:
برنامه راستیآزمایی شبکه ایراناینترنشنال در جریان انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰
جدول زمانی پانلهای علمی همایش ملی آفند رسانهای
بازخوانی اهداف و روش کنترل افکار عمومی آمریکا در جنگ ۱۲ روزه غزه
سلاحسازی از رسانههای اجتماعی برای تولید خشونت
استراتژی رسانهای داعش و اختلال در نظم بینالملل
این رویداد علمی با هدف حل مسئله از طریق ترویج دانشهای مرجع و تولید محتوای علمی مورد نیاز مدیران حوزه رسانه طی روزهای پنجم و ششم مرداد ماه ۱۴۰۰ برگزار شد.
علاقهمندان برای دریافت اطلاعات تکمیلی میتوانند به وبگاه انجمن علمی مدیریت رسانه و ارتباطات به آدرس: https://b۲n.ir/z۸۸۳۸۶ مراجعه کنند.
چیستی و چگونگی آفند رسانهای
محمد شیربیگی در این مقاله با مقدمهای در باب جنگ نرم بهویژه تهاجم رسانههای دشمن علیه ملت ایران و اقدامات ناکافی برای متوقفکردن این حملات، بهترین دفاع را در حمله میداند و تأکید میکند که برای کاستن از حجم تحرکات دشمن بایستی جبهههای جدیدی برای پشیمانکردن او ایجاد کرد.
در این مقاله بیان شده است: تعریف عملیاتی آفند رسانهای عبارت است از هرگونه حمله رسانهای به فضای فکری و مجازی حریف بهمنظور تحت تأثیر قراردادن جامعه هدف. در این تعریف، اهداف کاربردی آفند رسانهای عبارتند از «منحرفکردن یا درگیرکردن دشمن بهمنظور کاهش حملات رسانهای آن»، «آگاهسازی مردم کشور حریف از اقدامات خصمانه حاکمان آنها علیه مردم خود و سایر کشورها» و «متوقفکردن حمایت مردم کشور حریف از سیاستهای متجاوزانه حاکمیت آنها نسبت به کشور خود و سایر کشورها».
نویسنده معتقد است با وجود مطالعات فراوان در باب حملات رسانهای دشمن، موضوع مقابله بهمثل و حملات پیشدستانه مورد غفلت قرار گرفته است؛ بنابراین این کوتاهی موجب گستردهتر شدن و تقویت حملات رسانههای مهاجم شده است.
بیشتر بخوانید:
آفندهای رسانهای؛ اهداف، ابزارها و روشها
بررسی ساختارها، امکانسنجی و راهکارهای آفند رسانهای
تحقق دولت الکترونیک با استفاده از پلتفرمهای بومی، ایمن و باکیفیت
نقش رسانههای مهاجم در کاهش مشارکت رأیدهندگان افغانستان ۲۰۱۹
جنگ اطلاعات تجاری در رسانههای اجتماعی
شیربیگی در پاسخ به این سؤال که آیا ما میتوانیم در این جنگ نابرابر رسانهای حرفی برای گفتن داشته باشیم؛ میگوید: از نظر توان مالی و سطح پوششدهی نمیتوان بین رسانههای ایرانی و برخی رسانههای مهاجم، یک رابطه متوازن برقرار کرد؛ اما تجربه سالهای دفاع مقدس نشان داد که بسیاری از کارهای غیرممکن با همت و توان ایرانی امکانپذیر شد.
نویسنده با اشاره به برخی تجربیات قبلی در شبکههای ایرانی مانند Press TV، العالم، الکوثر، Husa TV و Hispan TV که موجب شد صاحبان ماهوارههای جهانی، محدودیتهای فراوانی را برای آنها ایجاد کنند، خاطرنشان میکند: در این مسیر، موانع فراوانی وجود دارد که مهمترین آنها عبارتند از «توان غولهای رسانهای و در اختیار داشتن زیرساختهای ارتباطی جهان» و «نداشتن ظرفیتهای غیرمالی در تأثیرگذاری آفندی رسانههای رسمی کشور».
در انتهای مقاله و در بخش نتیجهگیری، پنج عامل «هماهنگی نهادهای حاکمیتی شامل وزارت امور خارجه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و خبرگزاریها»، «استفاده از ظرفیت و حمایت نهادهای اطلاعاتی و امنیتی برونمرزی»، «اختصاص بودجه توسط قوه مجریه»، «تهیه راهبرد و مصوبه نهادهای بالادستی مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی» و «تخصص و تعهد دستاندرکاران شبکههای برونمرزی برای تأثیرگذاری» بهعنوان الزامات آفند رسانهای ارائه شده است.
علاقهمندان برای دریافت اطلاعات تکمیلی میتوانند به وبگاه انجمن علمی مدیریت رسانه و ارتباطات به آدرس https://mmedia.damavandiau.ac.ir/fa مراجعه کنند.
انتهای پیام/۴۱۰۳/
انتهای پیام/