مصادیق جنگ رسانهای بیبیسی فارسی علیه واکسن کوو ایرانبرکت
به گزارش خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا، اندیشکده راهبردی رسانهها و فضای مجازی با همکاری انجمن علمی مدیریت رسانه و ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند با برگزاری بیست و ششمین دوره نشستهای تخصصی رسانه و اقتصاد و نخستین همایش ملی آفند رسانهای، چکیدهای از بهترین مقالات واصله را برای آگاهی علاقهمندان منتشر میکند.
بیشتر بخوانید:
برنامه راستیآزمایی شبکه ایراناینترنشنال در جریان انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰
جدول زمانی پانلهای علمی همایش ملی آفند رسانهای
بازخوانی اهداف و روش کنترل افکار عمومی آمریکا در جنگ ۱۲ روزه غزه
سلاحسازی از رسانههای اجتماعی برای تولید خشونت
استراتژی رسانهای داعش و اختلال در نظم بینالملل
این همایش با هدف حل مسئله از طریق ترویج دانشهای مرجع و تولید محتوای علمی مورد نیاز مدیران حوزه رسانه در روزهای ۵ و ۶ مرداد در قالب پانلهای نخبگان رسانه و پژوهشگران جوان برگزار میشود.
علاقهمندان برای دریافت اطلاعات تکمیلی میتوانند به وبگاه انجمن علمی مدیریت رسانه و ارتباطات به آدرس: https://b۲n.ir/z۸۸۳۸۶ مراجعه کنند.
مصادیق جنگ رسانهای بیبیسی فارسی علیه کوو ایرانبرکت
پژوهشگر دوره دکتری مدیریت رسانهای در مقاله «نگاهی به برخی مصادیق جنگ رسانهای بیبیسی فارسی علیه واکسن کوو ایران برکت (براساس ۸ تکنیک جنگ رسانهای مایکل پارنتی)» با بررسی آن دسته از اخبار تلویزیون BBC فارسی که مستقیماً واکسن کوو ایرانبرکت را هدف قرار داده، تاکتیکهای تخریبی این رسانه را نقد و بررسی کرده است.
مجید خدام با استناد به آرای مایکل پارنتی، کارشناس علوم سیاسی، ادعای آزادی و واقعگرایی نظامهای رسانهای غرب را مورد انتقاد قرار میدهد و مینویسد: تجربه پارنتی بهعنوان قاضی ناظر بر عملکرد رسانههای غیرانتفاعی آمریکا و سیاستگذاری در حوزههای آموزش عمومی سبب شد که هشت تاکتیک تقابل رسانهها را شناسایی و معرفی کند.
او براساس این تاکتیکها، اخبار تخریبی تلویزیون BBCفارسی علیه واکسن کوو ایرانبرکت را به شرح پنهانکاری از طریق حذف، حمله و انهدام هدف، برچسب زدن (انگ زدن)، فرض پیشگیرانه، پخش برنامههایی باارزش اسمی و بهصورت ظاهری، کوچک شمردن محتوا، توازن نادرست، خودداری از پیگیری دستهبندی کرده است.
نویسنده مقاله «نگاهی به برخی مصادیق جنگ رسانهای بیبیسی فارسی علیه واکسن کوو ایران برکت (براساس ۸ تکنیک جنگ رسانهای مایکل پارنتی)» مطرح کرده است: در این بررسیها، پوشش ویژه اخبار منفی کرونا در ایران، نادیده گرفتن اولویتبندی سالمندان در تزریق واکسن، تحریف سخنان مقام معظم رهبری درباره عدم خرید واکسنهای آمریکایی و انگلیسی، اتهامزنی درباره توانایی نداشتن ایران در تولید واکسن، رعایت نکردن استانداردهای تست واکسن در مراحل انسانی و پوشش ندادن مشکلات ایجاد شده توسط آمریکا برای خرید واکسن برای ایرانیان، مطرح شده است.
خدام تبیین کرده است: علاوه بر آن مواردی مانند مافیایی بودن تولید واکسن کوو ایرانبرکت، وابسته نشان دادن مالکیت واکسن ایرانی به رهبری انقلاب، ندادن هرگونه آمار مربوط به تلفات کرونا در انگلستان، ایجاد هیاهو پس از فوت مهرداد میناوند و سکوت در برابر مرگ ناشی از کرونای لری کینگ، مجری مشهور تلویزیون، ایجاد ابهام در کپیبرداری واکسن ایرانی از همتای چینی خود و بیاعتماد نشان دادن مردم به واکسن ایرانی مورد تأکید قرار گرفته است.
وی توضیح داده است: همچنین تأکید مصرانه به مخاطبان برای هجوم به بیمارستانها و نگهداری نکردن از بیماران در خانه بهدلیل دچار شدن به افسردگی شدید در زمانهای پیک بیماری، روایت هجمه سفر ایرانیان به ارمنستان بهعنوان یک رخدادی بیهمتا، برجستهسازی ابتلای مسئولان ایرانی به کرونا و پوشش ندادن اتفاقات مشابه در بریتانیا، اشاره نکردن به تحریمهای ظالمانه و امکان نداشتن تأمین داور برای ایرانیان از دیگر مصادیق حملات BBC فارسی به این واکسن ایرانی بوده است.
خدام در پایان، دو رویکرد ترویج سواد رسانهای و مدیریت تحریکهای ذهنی، ادراکی و شناختی را برای مقابله با تاکتیکهای BBC فارسی و مصونسازی مخاطبان در برابر آنها پیشنهاد کرده است.
بیشتر بخوانید:
آفندهای رسانهای؛ اهداف، ابزارها و روشها
بررسی ساختارها، امکانسنجی و راهکارهای آفند رسانهای
تحقق دولت الکترونیک با استفاده از پلتفرمهای بومی، ایمن و باکیفیت
نقش رسانههای مهاجم در کاهش مشارکت رأیدهندگان افغانستان ۲۰۱۹
جنگ اطلاعات تجاری در رسانههای اجتماعی
.
انتهای پیام/۴۰۷۸/۴۰۶۲/
انتهای پیام/