بازخوانی اهداف و روش کنترل افکار عمومی آمریکا در جنگ 12 روزه غزه
به گزارش خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا، اندیشکده راهبردی رسانهها و فضای مجازی با همکاری انجمن علمی مدیریت رسانه و ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند با برگزاری بیست و ششمین دوره نشستهای تخصصی رسانه و اقتصاد و نخستین همایش ملی آفند رسانهای، چکیدهای از بهترین مقالات واصله را برای آگاهی علاقهمندان منتشر میکند.
بیشتر بخوانید:
سلاحسازی از رسانههای اجتماعی برای تولید خشونت
استراتژی رسانهای داعش و اختلال در نظم بینالملل
آفندهای رسانهای؛ اهداف، ابزارها و روشها
بررسی ساختارها، امکانسنجی و راهکارهای آفند رسانهای
این همایش با هدف حل مسئله ازطریق ترویج دانشهای مرجع و تولید محتوای علمی موردنیاز مدیران و کارشناسان رسانهها روزهای پنجم و ششم مرداد و در قالب پانلهای نخبگان رسانه و پژوهشگران جوان برگزار میشود.
علاقهمندان برای دریافت اطلاعات تکمیلی میتوانند به وبگاه انجمن علمی مدیریت رسانه و ارتباطات به آدرس: https://mmedia.damavandiau.ac.ir/fa مراجعه کنند.
بازخوانی اهداف و روش کنترل افکار عمومی آمریکا در ماجرای جنگ ۱۲ روزه غزه
محمد دلپسند، پژوهشگر دورۀ دکتری مدیریت رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند در مقالهای با عنوان بازخوانی اهداف و روش کنترل افکارعمومی آمریکا در ماجرای جنگ ۱۲ روزه غزه،به بازخوانی تغییر رویکرد رسانههای آمریکایی در برابر سیاستهای رژیم صهیونیستی در خلال تهاجم ۱۲ روزۀ نتانیاهو به نوار غزه پرداخته است.
وی میگوید: رویکرد رسانههای آمریکایی همواره بر محور حمایت و همسویی مطلق بـا منافع اسرائیل تنظیم شده است، اگرچه این رویکرد در تعارض دائمی با افکارعمومی ایالات متحده است؛ اما به عقیدۀ بسیاری از کارشناسان، بازنمایی جنگ غزه و تحولات سیاست خارجه امریکا، نتیجۀ فرارسیدن دوران افول حمایت مطلق ایالاتمتحده از رژیم صهیونیستی و ورود به دوران پساترامپ است.
دلپسند اشاره میکند که در بحبوحۀ تهاجم ۱۲ روزه علیه غزه و در جایی صدای حامیان حقوق بشر از گوشه و کنار عالم به آسمان برخاسته بود، روزنامۀ هاآرتص -چاپ تلآویو- برای کم کردن فشارهای جهانی به انتقاد شدید از نتانیاهو پرداخت.
بیشتر بخوانید:
تحقق دولت الکترونیک با استفاده از پلتفرمهای بومی، ایمن و باکیفیت
نقش رسانههای مهاجم در کاهش مشارکت رأیدهندگان افغانستان ۲۰۱۹
جنگ اطلاعات تجاری در رسانههای اجتماعی
از سوی دیگر رژیم صهیونیستی همچنان اصرار داشت که با روایت شدن از شبکه فاکس نیوز که یک شبکه راست تندرو است، میتواند جامعه آمریکایی را قانع کند؛ اما هر دو این اقدامات بینتیجه بودند.
نویسنده میافزاید: پس از روی کار آمدن دموکراتها در آمریکا و آبروریزیهای نتانیاهو که باعث افت شدید اعتبار جهانی آن رژیم شد، دو روزنامه نیویورک تامیز و هاآرتص در یک حرکت هماهنگ و نادر ضمن چاپ تصاویر دهها کودک شهید فلسطینی تلاش کردند که بخشی از اعتبار از دست رفتۀ اسرائیل را احیا کنند؛ اما این خودزنی سیاسی فقط باعث تنها ماندن نتانیاهو و کنار رفتن او از قدرت شد.
دلپسند در بخش دیگری از مقالۀ خود به شیوههای سهگانۀ رسانهها برای مهندسی افکارعمومی یا کنترل روانی جامعه اشاره میکند و میافزاید: رسانههای آمریکایی و رسانههای مستقر در سرزمینهای اشتغالی با روشهای انگارهسـازی، کنترل ذهنها و فرافکنی، بینتیجه به مردم خود تاختند.
او ابراز امیدواری میکند که نسل نوین رسانههای امریکایی با استفاده از جوانان و رنگینپوستان بتواند رویکرد شفافیت و حقیقتگویی را به جریان اطلاعرسانی امریکا بازگرداند.
علاقهمندان برای دریافت اطلاعات تکمیلی میتوانند به وبگاه انجمن علمی مدیریت رسانه و ارتباطات به آدرس: https://mmedia.damavandiau.ac.ir/fa مراجعه کنند.
انتهای پیام/۴۱۱۷/4062/
انتهای پیام/