توسعه مهارتآموزی با پیوند دانشگاه و بازار کار | وقتی کاهش نرخ بیکاری دانشآموختگان دغدغه دانشگاهیان است
گروه استانهای خبرگزاری آنا- احسان عربی مفرد؛ دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی دوازدهم بهمن ۹۹ با صدور بخشنامهای، نظامنامه «نظام آموزش فنی، حرفهای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی» را -که به تصویب شورای گسترش این دانشگاه رسیده بود - ابلاغ کرد که براساس آن، آموزشهای فنی، حرفهای و مهارتی در دانشگاه آزاد اسلامی براساس رویکردهای «تدوین استانداردهای آموزشی مبتنی بر شایستگیهای حرفهای»، «برنامهریزی گسترش انواع آموزشهای فنی و حرفهای و مهارتی بر اساس تقاضای بازار کار»، «توسعه رشتهها در قالب خوشههای حرفهای، متناسب با آمایش ملی و استانی»، «گنجاندن پرورش روحیه کارآفرینی در تمامی شئون برنامههای آموزش» و «آموزش توأمان نظری و عملی برای افزایش توانایی سرمایه انسانی» برنامهریزی و اجرا خواهد شد.
بیشتر بخوانید:
جزئیات نظامنامه «نظام آموزش فنی، حرفهای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی» اعلام شد
جزئیات نحوه تأسیس و اداره امور دانشکدههای مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی اعلام شد
خیز دانشگاه آزاد اسلامی کرمان در راهاندازی دانشکدههای مهارت و کارآفرینی
روزهای نخست خرداد ۱۴۰۰ با ابلاغ بخشنامه ای دیگر از سوی دکتر طهرانچی، «آییننامه نحوه تأسیس و اداره امور دانشکدههای مهارت و کارآفرینی» به رؤسای استانی و واحدهای ویژه دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ و تأکید شد که آییننامه نحوه تأسیس و اداره امور دانشکدههای مهارت و کارآفرینی که به تفصیل دراختیار واحدهای دانشگاهی قرار گرفته است، شامل مواردی از جمله مقدمه و تعاریف، تأسیس دانشکدههای مهارت و کارآفرینی، اداره امور دانشکدههای مهارت و کارآفرینی، آموزشهای کوتاه مدت و... است.
دانشکدههای مهارت و کارآفرینی به عنوان یکی از دانشکدههای دانشگاه آزاد اسلامی، مأموریت جذب و تربیت دانشجو در مقاطع مختلف از کاردانی تا دکتری را دارندبراساس بندهای این آییننامه؛ واحدهای دانشگاهی بنا به مقتضیات سند مأموریت و آمایش، برنامهریزی و کارآفرینی دانشگاه و شرایط ناحیهای با تأمین امکانات می توانند دانشکده مهارت و کارآفرینی تأسیس کنند. در این راستا طبق مصوبه شورای دانشگاه آزاد اسلامی دانشکدههای مهارت و کارآفرینی در واحدهای دانشگاهی راهاندازی شدند و آموزشکدههای فنی حرفهای سما در این دانشکده ادغام و وظایف جدیدی برعهده گرفتند.
سیدمحمد بطحایی معاون آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی هم عنوان کرده است که برای اجراییکردن مصوبه شورای دانشگاه علاوهبر ظرفیتهای سایر بخشهای دانشگاه، آموزشکدههای سما به دانشکده مهارت و کارآفرینی تبدیل میشوند و متولی اصلی اجرای آموزشهای فنیوحرفهای و مهارتی در واحدهای دانشگاهی خواهند بود و مدارس عالی مهارت هم به زیرمجموعه دانشکدههای مهارت و کارآفرینی منتقل میشوند.
دانشکده مهارت و کارآفرینی با مأموریت گسترش آموزشهای مهارتمحور آماده بهرهبرداری
خبرنگار آنا با توجه به همزمانی هفته مهارت و نقش مهم مهارت در اشتغال فارغالتحصیلان و اقدام دانشگاه آزاد اسلامی در ایجاد دانشکدههای مهارت و کارآفرینی با مسئولان دانشگاه و معاونان آموزشهای عمومی و مهارتی واحدهای دانشگاهی گفتوگو کرده است که در این شماره گفتوگو با حسین جعفرزاده معاون آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز و رئیس دانشکده مهارت و کارآفرینی این دانشگاه را میخوانیم.
آنا: ایده بازنگری در ساختارهای قبلی نظام مهارتآموزی دانشگاه آزاد اسلامی و تولد دانشکدههای مهارت و کارآفرینی چگونه شکل گرفت؟
جعفرزاده: دانشگاه آزاد اسلامی از چند سال قبل با راهاندازی آموزشکدههایی با عنوان «سما» و پذیرش دانشجویان علاقهمند به تحصیل در مقطع کاردانی پیوستۀ رشتههای فنی و حرفهای، نظام «آموزشِ عالی مهارتآموزی» را بنیان گذاشت؛ اما در سالهای اخیر و به دنبال بالارفتن فزاینده نرخ بیکاری دانشآموختگان دانشگاهی که بیانگر نداشتن مهارتهای مورد نیاز برای ورود به بازار کار در این قشر است، مأموریت توسعۀ شتابان آموزشهای مهارتمحور در دستور کار این دانشگاه قرار گرفت تا جایی که دو سال قبل، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی شعار «هر دانشجو؛ یک تخصص، یک مهارت» را تعیین و از برنامهای مدون برای تحقق این شعار رونمایی کرد.
حالا یکی از هدفگذاری های راهبردی دانشگاه آزاد اسلامی در مسیر توسعۀ مهارتآموزی در تبریز به ثمر نشسته و آموزشکدۀ سما به دانشکده مهارت و کارآفرینی ارتقا یافته است. همزمان با این ارتقا، ساختمان جدیدی برای استقرار این دانشکده در منظریه، کوی سلیمان خاطر، جنب باشگاه ورزشی کوثر، محل سابق دانشکده حقوق و الهیات دانشگاه آزاد اسلامی آماده سازی شده که در جریان سفر دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به تبریز مورد بهرهبرداری قرار خواهد گرفت.
تحقق شعار «هر دانشجو؛ یک تخصص، یک مهارت»
ریشۀ اصلی تغییر و تحولاتی که امروز شاهد نتیجه دادن بخشی از آن هستیم، تکلیفی بود که رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تعیین شعار «هر دانشجو؛ یک تخصص، یک مهارت» بر دوش مسئولان دانشگاه گذاشت تا جاییکه خود مقامات مسئول میگویند؛ ۴۲ درصد بیکاران دانشگاهی، فارغالتحصیلان فاقد تخصص و مهارت هستند. با ایجاد ساختارهای جدید که به واقع توسعۀ نظام آموزشهای مهارتمحور دانشگاه آزاد اسلامی است به دنبال پیوند دانشگاه و بازار کار هستیم تا در پرتو این پیوند، شعار ابلاغی از سوی رئیس دانشگاه در مسیر تحقق قرار گیرد و بر این اساس، همۀ مسئولان دانشگاه کمک به کاهش نرخ فزاینده بیکاری دانشآموختگان دانشگاهی را مسئولیتی خطیر برای خود میدانند.
بیشتر بخوانید:
تربیت نیروهای متخصص برای ورود به صنعت و بازار کار
توجه ویژه به اشتغال دانشآموختگان در مدارس عالی مهارت
توسعه کارآفرینی مستلزم طراحی نظامی جامع
مأموریتی برای آموزش مهارت به جوانان
از طرف دیگر در سالهای گذشته شاهد تغییر نظام آموزش عمومی کشور و استقرار ساختار ۳-۳-۶ در آموزش و پرورش بودیم که این نظام آموزشی، رغبتها برای تحصیل در رشتههای فنی و حرفهای و کاردانش را بهطور قابل ملاحظهای کاهش داد؛ چراکه بر اساس این نظام آموزشی، همۀ دانشآموزان باید ۱۲ سال به تحصیل در مدارس اشتغال داشته باشند و در این بین تفاوتی بین تحصیل در رشتههای نظری و تحصیل در رشتههای فنی و حرفهای یا کاردانش وجود ندارد و این در حالیست که پیشتر، دانشآموزان شاغل به تحصیل در رشتههای فنی و حرفهای و کاردانش یک سال زودتر از دانشآموزان شاغل به تحصیل در رشتههای نظری فارغالتحصیل میشدند و بدون نیاز به داشتن مدرک پیش دانشگاهی، امکان ورود به دانشگاه را داشتند و در نتیجه یک سال زودتر جذب بازار کار میشدند.
همه این عوامل دست به دست هم داد تا دانشگاه آزاد اسلامی در فرایند آموزشی خود بهخصوص در نظام آموزشهای مهارتمحور، دست به دگرگونی گستردهای بزند که شکلگیری دانشکدههای مهارت و کارآفرینی، یکی از مظاهر این دگرگونی است.
آنا: با این حساب محدودیتهای قبلی در پذیرش دانشجویان علاقهمند به تحصیل در رشتههای مهارتی از بین میرود. درست است؟
جعفرزاده: بله. سابق بر این فقط امکان پذیرش داوطلبان تحصیل در مقطع کاردانی پیوستۀ برخی از رشتههای فنی و حرفهای یا کاردانش مانند حسابداری، معماری و عمران را در قالب آموزشکده «سما» داشتیم؛ اما با ارتقای آموزشکده به دانشکده، علاوه بر حذف محدودیت مقاطع تحصیلی، محدودیت در شمار رشتههای تحصیلی هم از بین میرود.
آنا: نتیجه توسعه فعالیتهای آموزشی مهارتمحور باید خود را در اشتغال فارغالتحصیلان دانشگاهی نشان دهد. برای وصل کردن دانشآموختگان به بازار کار هم تدبیری کردهاید؟
جعفرزاده: یکی از سیاستهای اصولی دانشگاه آزاد اسلامی، توانمندسازی مهارتی دانشجویان و کمک به اشتغال دانشآموختگان این دانشگاه است و دقیقاً بر همین مبنا مرکزی با عنوان «مرکز مدیریت مهارتآموزی و مشاوره شغلی» در دانشکده مهارت و کارآفرینی واحدهای دانشگاهی ایجاد شده که بر پایه سیاستگذاری شورایی راهبردی که متشکّل از رئیس دانشکده مهارت، نماینده آموزش فنی و حرفهای، نماینده مراکز کاریابی و نماینده صنف دانشجویان است و مبتنی بر سه فرایند اصلی نیازسنجی مهارتی، ارائه خدمات مشاوره شغلی و آموزشی و ارائه خدمات مهارت آموزی مورد نیاز بازار کار به دانشجویان فعالیت خواهد داشت.
هدف از راهاندازی مدرسه عالی مهارتی «اقتصاد دیجیتال» مهارتاندوزی، استفاده از ظرفیت بالای اقتصاد دیجیتال در کارآفرینی و کسب و کار بر اساس تحول در فرایندهای اقتصادی و صنعتی است.امیدوار هستیم که با فعالیت مرکز مدیریت مهارتآموزی و مشاوره شغل، دانشجویان به تناسب رشته تحصیلی، علاقه و توانمندی به یادگیری بپردازند و هنگام ورود به بازار کار دانشآموختهای توانمند باشند و نه دانشجویی تئوریمحور و بر همین مبنا اطمینان داریم دانشآموختگان توانمند بهراحتی و در کمترین زمان ممکن جذب بازار کار خواهند شد.
در مرکز مدیریت مهارتآموزی و مشاوره شغلی، دورههای کوتاهمدت مهارتیِ مورد نیاز دانشجویان و فارغالتحصیلان دانشگاهی با رویکرد اشتغال با نظارت آموزش فنی و حرفهای استان آذربایجان شرقی برگزار خواهد شد و دانشجویان میتوانند با استفاده از این دورهها، سطح مهارت و توانمندی خود را ارتقا داده و گواهینامه مهارتی صادرشده از طرف دانشگاه آزاد اسلامی و سازمان آموزش فنی و حرفهای را اخذ کنند.
آنا: دانشگاه آزاد اسلامی مدتی است به راهاندازی مدارس عالی مهارت هم اقدام کرده است. مأموریت این مدارس با مأموریت دانشکدههای مهارت و کارآفرینی تداخلی ندارد؟
جعفرزاده: در ساختار تعریف شده، مدارس عالی مهارتی در ذیل دانشکدههای مهارت و کارآفرینی قرار میگیرند. به عنوان مثال مدرسه عالی مهارتی روباتیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز که از سالهای گذشته فعالیت داشت، امروز به اتفاق دو مدرسۀ عالی مهارتی نوبنیاد «چرم و کفش» و «اقتصاد دیجیتال» به عنوان زیرمجموعههای دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه شناخته میشوند.
آنا: یعنی مدرسه عالی مهارتی فعالیتی مشابه با فعالیت دانشکده مهارت و کارآفرینی ندارد؟
جعفرزاده: مدارس عالی مهارتی عمدتاً مجری برگزاری دورههای کوتاه مدتی هستند که به تناسب استعدادها و قابلیتهای هر منطقه و به عبارت دیگر بر پایۀ آمایش سرزمین، ایجاد شدهاند و جامعه مخاطب آنان نیز همه شهروندان دارای مدرک دیپلم بوده ضمن اینکه دانشآموختگان دورههای برگزارشده توسط این مدارس فقط صاحب گواهینامه شرکت در دوره میشوند؛ اما دانشکده مهارت و کارآفرینی به عنوان یکی از دانشکدههای دانشگاه آزاد اسلامی، مأموریت جذب و تربیت دانشجو در مقاطع مختلف از کاردانی تا دکتری را دارد و تحصیل در آن تابع مقررات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است و فارغالتحصیلان آن حائز دریافت مدارک رسمیِ تحصیلی و دانشنامه میشوند.
آنا: پس با این توضحیات مدارس عالی مهارتی بازوی تعامل دانشگاه با صنایع و اصناف هستند؟
جعفرزاده: بله، دقیقاً. نبود نیروی کار ماهر یکی از موانع تولید و افزایش نرخ فارغالتحصیلان دانشگاهی بدون درنظرگرفتن نیاز جامعه و عدم تخصص و مهارت کافی چالشی حیاتی برای کشور محسوب میشوند. برای حل این چالش، همان طور که توضیح دادم راهاندازی مدارس عالی مهارتی در ذیل دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی در دستور کار قرار گرفته است.
بنابراین هدف اصلی از ایجاد و فعالیت مدارس عالی مهارت، ارائه آموزشهای تخصصی و کاربردی و رفع نیازهای صنایع و اصناف به نیروی کار ماهر و آچار بهدست از یک طرف و ایجاد بستر مناسب برای دستیابی به شغل مطلوب از طرف دیگر است. مدارس عالی مهارتی مبتنی بر آمایش منطقهای و با توجه به امکانات و اقتضائات مجموعه دانشگاه و شهر ایجاد شده و متولی آموزشهای کوتاه مدت کاربردی با صدور مدارک غیر رسمی دانشگاهی است.
آنا: درباره ۳ مدرسه عالی مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز و اهداف آنها بیشتر توضیح میدهید؟
جعفرزاده: از اهداف راهاندازی مدرسه عالی مهارتی «چرم و کفش» میتوان علاوه بر ایجاد بستر اشتغال، رفع نیازهای صاحبان این صنعت به آموزشهای مدون و آکادمی را ذکر کرد. از دورههای در حال برگزاری این مدرسه هم میتوان دورههای تخصصی الگوسازی و دوخت انواع کیف چرمی، طراحی کیف و کفش و اکسسوری، خلاقیت و هنر با دورریزهای چرمی، الگو و مدلسازی کفش و مهندسی کفش را نام برد.
افزایش قدرت خلاقیت و ساخت ابزار در ردههای سنی مختلف
هدف از راهاندازی مدرسه عالی مهارتی «اقتصاد دیجیتال» هم مهارتاندوزی، استفاده از ظرفیت بالای اقتصاد دیجیتال در کارآفرینی و ایجاد کسب و کارهای جدید و برگزاری دورههای آموزشی بر اساس تحول در فرایندهای اقتصادی و صنعتی است. از جمله دورههای در حال برگزاری در این مدرسه هم میتوان به دورههای آشنایی با ارزهای دیجیتال، آشنایی با بازاریابی الکترونیک، تجارت الکترونیک، فین تک، فناوری اطلاعات مکانی و هوش مصنوعی را ذکر کرد.
مدرسه عالی مهارتی «روباتیک» هم با هدف افزایش قدرت خلاقیت و ساخت ابزار در ردههای سنی مختلف ایجاد شده است. از جمله دورههای برگزار شده در این مدرسه نیز میتوان دوره خلاقیت دانشآموزی و آمادگی برای مسابقات علمی مهارتی، آموزش روباتیک برای تمام دورههای دانشآموزی، برنامهسازی و بازیسازی با اسکرچ، برنامهنویسی بردهای آردوینو، آموزشهای عملی مبانی الکترونیک با محور روباتیک و آموزش نجوم را نام برد.
انتهای پیام/۴۰۶۲/
انتهای پیام/