افزایش اثرات «طرح الف و ب» با بازگشایی دانشگاهها | طرحی که استادان را پویاتر میکند
گروه استانهای خبرگزاری آنا ـ حسین بوذری؛ نیمه بهمن ۹۹ محمدمهدی فداکار معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه آزاد اسلامی از تصویب افزایش ۵۵ درصدی حق مرتبه اعضای هیئت علمی این دانشگاه مطابق شیوهنامه (مدل الف) در جلسه هیئت امنای مرکزی دانشگاه خبر داد و با تشریح مصوبهای مبنیبر «طرح نظام پرداخت اعضای هیئت علمی نوع الف و ب» اظهار کرد که اعضای هیئت امنای مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی با پیشنهاد دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه مبنی بر افزایش حق مرتبه اعضای هیئت علمی دانشگاه (مدل الف) مبتنی بر شیوهنامه پیشنهادی موافقت کردند.
وی عنوان کرد که این طرح در راستای افزایش انگیزه و استفاده از ظرفیت اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی به تصویب رسیده و مطابق این طرح «عضو هیئت علمی تماموقت الف» موظف به انجام نظاممند ۳۲ ساعت کار علمی در هفته (ثبت شده در سیستم حضور و غیاب) یا معادل آن در زمینه آموزش، پژوهش تحصیلات تکمیلی (راهنمایی پایاننامه و رساله دکتری)، پژوهشهای برونسازمانی، فعالیتهای فناورانه، مشاوره، داوری مقاله، رساله، مشاوره فرهنگی تربیتی دانشجویان، مشارکت در کسب درآمدهای غیرشهریهای دانشگاه و مشارکت در شوراهای علمی و آموزشی، انجام امور اجرایی و نظارتی، آموزشهای کوتاهمدت، مدیریت آزمایشگاهها، کارگاه، کلینیک و انجام امور محوله از سوی دانشگاه است.
بیشتر بخوانید:
«طرح الف و ب» مقدمهای بر حرکت بزرگ علمی
«طرح الف و ب» از تخصصگریزی اعضای هیئت علمی جلوگیری میکند
اهداف «طرح الف و ب» با نگاه آموزشمحوری محقق نمیشود
وضعیت برد - برد برای اعضای هیئت علمی و دانشگاه در «طرح الف و ب»
فداکار بیان کرد که عضو هیئت علمی تمام وقت(مدل ب) موظف به انجام نظاممند ۱۶ ساعت کار علمی در هفته مشتمل بر آموزش و پژوهش تحصیلات تکمیلی (راهنمایی پایاننامه و رساله دکتری) است. در مدل «ب» حق مرتبه نسبت وضعیت فعلی با توجه به کاهش ساعات حضور و موظفی کاهش مییابد؛ اما هیئت علمی تماموقت است.
بعد از ابلاغ شیوهنامه طرح «الف» و «ب» در اسفند ۹۹ به استانها و واحدهای دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی واکنشهایی از سوی برخی اعضای هیئت علمی نشان داده شد و اعتراضاتی را در پی داشت که با این طرح مخالفت میشد و از طرفی این طرح موافقان پروپاقرصی هم داشته و دارد.
طرح الف و ب موجب افزایش حضور استادان در دانشگاه میشود و دانشجویان از ظرفیتهای فوقالعاده اعضای هیئت علمی استفاده خواهند کرد.از طرفی احمد حیدری سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی بهتازگی در گفتوگو با خبرنگار آنا، درباره بخشنامه نحوه همکاری اساتید با دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرده است که براساس این بخشنامه استادان اختیار کامل دارند تا نحوه همکاری خود را با دانشگاه آزاد اسلامی انتخاب کرده و به آنان اجازه فعالیتهای برون دانشگاهی داده شده تا درآمد بیشتری کسب کنند و حتی میتوانند از طریق برگزاری دورههای کوتاهمدت کسب درآمد داشته باشند.
وی بیان کرده است که ۹۰ درصد اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در گروه الف بخشنامه همکاری اعضای هیئت علمی قرار میگیرند.
خبرنگار آنا به همین مناسبت با استادان و اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی به گفتوگو نشسته و مزایا و فواید اجرای طرح الف و ب اعضای هیئت علمی این دانشگاه را جویا شده است.
مهدی حسینی فرهی عضو هیئت علمی و دانشیار پایه ۱۴ گروه علوم باغبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج در گفتوگو با خبرنگار آنا درباره «طرح الف و ب» اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی و فواید و مزایای آن سخن گفته است که از نظر مخاطبان میگذرد.
آنا: ابتدا تعریفی از طرح الف و ب اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی و لزوم اجرای آن برای آشنایی بیشتر دانشگاهیان با این طرح بیان کنید.
حسینی فرهی: در راستای همسانسازی حقوق و مزایایی اعضای هیئت علمی تمام وقت دانشگاه آزاد اسلامی (مشابه طرح همسانسازی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری) و استفاده از ظرفیت علمی، پژوهشی، فناورانه، فرهنگی و مدیریتی اعضای هیئت علمی برای افزایش رضایتمندی استادان و بالابردن کیفیت آموزشی و پژوهشی در بزرگترین دانشگاه حضوری جهان تدوین و اجرای چنین طرحی (شیوهنامه همکاری الف و ب) لازم و ضروری بود.
طرح «الف» و «ب» چه مزایایی دارد؟
در این طرح از همه ظرفیتهای بالقوه اعضای هیئت علمی تمام وقت در راستای بهبود کیفیت و رضایتمندی دانشجویان استفاده شده و مدت حضور اعضای هیئت علمی در دانشگاه بیشتر خواهد بود و این حضور در دانشگاه فرصتی را در اختیار دانشجویان و مدیران قرار خواهد داد تا از ظرفیتهای فوقالعاده اعضای هیئت علمی استفاده کافی را داشته باشند.
اجرای این طرح از سالهای قبل لازم بود؛ اما تاکنون اجرایی نشده است؛ اما در دوره مدیریتی جدید دانشگاه تدوین و اجرا شد. در این طرح میزان افزایش حقوق اعضای واجدالشرایط نوع الف بسته به مرتبه علمی مبلغی از حدود ۳ تا ۵ میلیون تومان به حقوق اعضای هیئت علمی اضافه خواهد شد.
آنا: مزایا و فواید طرح الف و ب اعضای هیئت علمی در دانشگاه آزاد اسلامی را تشریح کنید.
حسینی فرهی: از مزایا و فواید طرح الف و ب افزایش حقوق و مزایایی اعضای هیئت علمی تمام وقت نوع الف، ارتقای شأن و منزلت اعضای هیئت علمی، برقراری عدالت بین استادانی که تماموقت خود را برای دانشگاه هزینه میکنند (استادان مشمول طرح الف) و استادانی که فقط موظفی تدریس خود را در دانشگاه اجرا میکنند (استادان مشمول طرح ب)، حفظ ارتباط استادان چندشغله با دانشگاه (استادان مشمول طرح ب)، کم کردن فاصله حقوق و مزایای اعضای هیئت علمی با همترازان خود در مجموعه وزارت علوم، استفاده بیشتر از ظرفیت و تواناییهای علمی و اجرایی اعضای هیئت علمی نوع الف در راستای مدیریت بهتر واحدهای دانشگاهی، ایجاد انگیزه بیشتر بین اعضای هیئت علمی برای مباحث آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و فناورانه است.
بیشتر بخوانید:
طرحی که نه مچ میگیرد نه دنبال تقسیمبندی خوب و بد است
«طرح الف و ب» مقدمهای بر حرکت بزرگ علمی و اقتصادی دانشگاه
«طرح الف و ب» و درآمدهای غیرشهریه ۲ روی یک سکه
انتقاد از شیوه اجرای «طرح الف و ب»
از سوی دیگر افزایش کیفیت آموزشی و پژوهشی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی، افزایش رضایتمندی دانشجویان از حضور در دانشگاه بهواسطه حضور بیشتر استادان در دانشگاه و ایجاد فرصتی بهتر برای بحث و تبادلات علمی، افزایش فعالیتهای فناورانه اعضای هیئت علمی و کمک به راهاندازی شرکتهای دانشبنیان و ایجاد درآمدهای پایدار غیرشهریهای، افزایش رتبه دانشگاه آزاد اسلامی در سطح ملی و بینالمللی، پویاترشدن محیط دانشگاه، آشنایی بیشتر اعضای هیئت علمی با همکاران خود و تبادل اطلاعات در همه زمینههای موجود و بهتر و با کیفیتتر برگزار شدن طرحهای آموزشی، پژوهشی و فرهنگی در راستای ارتقای وضعیت علمی، فرهنگی و توانمندی استادان از دیگر مزایا و فواید طرح الف و ب به شمار میرود.
آنا: ارزیابی شما از طرح الف و ب در مقایسه با طرحهای موازی در دانشگاههای دولتی و وزارت بهداشت چیست؟
حسینی فرهی: طرح الف و ب مشابه طرح همسانسازی حقوق و مزایای اعضای هیئت علمی وزارت علوم بوده و یکی از عوامل ایجاد تفاوت زیاد بین حقوق و مزایای اعضای هیئت علمی وزارت علوم و دانشگاه آزاد اسلامی مبلغ ریالی پایه سالانه بوده بهطوریکه این مبلغ در دانشگاه به ازای هر پایه ۸۹ هزار تومان و در دانشگاه دولتی ۳۰۰ هزار تومان است.
اثرات طرح الف و ب با حضوری شدن دانشگاهیان بیشتر میشود
طرح الف و ب در مرحله اجراست و تاکنون برخی از واحدهای دانشگاهی موفق به اجرای این طرح نشدهاند؛ اما در واحد یاسوج با موفقیت اجرا شده و نتایج مثبتی داشته و موجب حضور معنادار استادان و ایجاد پویایی در محیط دانشگاه شده است و قطعاً با انجام واکسیناسیون و حضوری شدن کلاسها اثرات این طرح بیشتر نمایان خواهد شد. هر طرحی در شروع با نواقصی همراه است که باید در طول اجرای طرح پایش و اشکالات دیده شده و در ویرایشهای بعدی برطرف شود.
آنا: و سخن آخر....
حسینی فرهی: برای اجرای بهتر و باکیفیتتر طرح الف و ب ابتدا باید زیرساختهای اجرای این طرح توسط واحدهای دانشگاهی ایجاد و سپس اجرا شود. از مهمترین زیرساختهای اجرای این طرح اختصاص اتاق مجهز به کامپیوتر و اینترنت برای هر استاد است که استاد با آرامش خاطر در اتاق خود حضور داشته و به انجام فعالیتهای محوله اقدام کند.
بیشتر بخوانید:
تأثیر «طرح الف و ب» بر ارتباط پژوهشی استادان با خارج از دانشگاه
افزایش تولید علم و ارتقای دانش فنی استادان با اجرای «طرح الف و ب»
برقراری عدالت کاری بین استادان با اجرای «طرح الف و ب»
«طرح الف و ب» باید بهدرستی برای دانشگاهیان تبیین شود
در مرحله دوم باید از هر استاد با توجه به توانایی خود برنامه کاری درخواست شود و ارزیابی استادان براساس برنامههای اعلام شده و برنامههای محوله باشد.
انتهای پیام/۴۰۷۸/۴۰۶۲/
انتهای پیام/