اتاقهای فکر رسانههای مهاجم و حمله به مردم ایران
به گزارش خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا، اندیشکده راهبردی رسانهها و فضای مجازی با همکاری انجمن علمی مدیریت رسانه و ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند با برگزاری بیست و ششمین دوره نشستهای تخصصی رسانه و اقتصاد و نخستین همایش ملی آفند رسانهای، چکیدهای از بهترین مقالات واصله را برای آگاهی علاقهمندان منتشر میکند.
به گفته حمیدرضا حسینی دانا دبیر علمی همایش ملی آفند رسانهای و عضو هیئت علمی گروه رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند، هدف از این رویداد علمی حل مسئله از طریق ترویج دانشهای مرجع و تولید محتوای علمی مورد نیاز اندیشمندان حوزه مدیریت رسانه، علوم ارتباطات و پدافند سایبری است و تا زمان برگزاری همایش، بهترین چکیدههای دریافتی از این طریق منتشر خواهد شد.
بیشتر بخوانید:
بررسی ساختارها، امکانسنجی و راهکارهای آفند رسانهای
تحقق دولت الکترونیک با استفاده از پلتفرمهای بومی، ایمن و باکیفیت
نقش رسانههای مهاجم در کاهش مشارکت رأیدهندگان افغانستان ۲۰۱۹
جنگ اطلاعات تجاری در رسانههای اجتماعی
پنلهای تخصصی همایش ملی آفند رسانهای در دو بخش خبرگان رسانه و پژوهشگران جوان روزهای پنجم و ششم مرداد ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد. علاقهمندان برای دریافت اطلاعات تکمیلی میتوانند به وبگاه انجمن علمی مدیریت رسانه و ارتباطات به آدرس: https://mmedia.damavandiau.ac.ir/fa مراجعه کنند.
نقش اتاقهای فکر رسانههای مهاجم برای تهاجمات ترکیبی علیه مردم ایران
سیده مهناز حسینی دانشآموخته علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند در پژوهشی به «نقش اتاقهای فکر رسانههای مهاجم برای تهاجمات ترکیبی علیه مردم ایران» پرداخته است.
در بخشی از این پژوهش به مهمترین مؤلفههای موجود در شکلدهی جنگ رسانهای که اغلب شامل سه شاخص مهم فرهنگی، اجتماعی و سیاسی بوده اشاره شده است. از شاخصهای فرهنگی، «ترویج سبک زندگی غربی و کاهش خودباوری ملی»، از شاخصهای اجتماعی، «بحران هویت و تغییر آداب و رسوم» و از شاخصهای سیاسی، «ترویج نافرمانی مدنی و ترویج بیتفاوتی سیاسی» را میتوان نام برد.
حسینی در ادامه این مقاله یادآور شده است که امروزه وسایل ارتباطجمعی از طریق انتقال اطلاعات و مبادله افکار، نقش عمدهای را در شکلگیری افکار عمومی جهان بر عهده دارند. بهطور مثال از ابزارهای فرهنگیِ دشمن برای ضربه زدن به فرهنگ ما، استفاده از ابزار هنر سینما و تئاتر بوده است. مطبوعات و کتب نیز از ابزار فرهنگی دیگری هستند که همیشه مورد استفاده برای افکار و القای عقاید و آرا بوده است.
این پژوهشگر، شیوههای فراوانی برای اعمال عملیات روانی در رسانهها را نام برده است؛ یکی از راههای جدی تأثیرگذاری بر مخاطبان، وارونه جلوه دادن واقعیات، ارائه اطلاعات غیرواقعی، دروغین، مخدوش و جهتدار یا تصویر وارونه از وقایع است. این شیوه هرچند قدیمی و سنتی است؛ اما هنوز هم استفاده فراوانی در رسانهها دارد و عمدتاً برای مرغوب ساختن و فریب ذهن حریف یا افکار عمومی مورد استفاده قرار میگیرد؛ به این ترتیب معنی که پیامی را بیان میکند بههیچوجه واقعیت ندارد و دشمن از طریق همین ابزار رسانهای و در اتاقهای فکر رسانهای با انواع تکنیکها و روشهای عملیات روانی و شیوههای فریب، مخاطب را در جامعه هدف مورد تهاجم قرار داده است.
در نهایت نگارنده به این نتیجه رسیده است که رسانههای غربی بهصورت کاملاً آنلاین و سازمانیافته در تلاش برای انتقال شیوههای فکری فرهنگی نو هستند، این انتقال فرهنگی سبب به چالش کشیده شدن هویت در عرصههای متفاوت (عینی، ذهنی و معنوی) شده و بحران هویت را در سطوح مختلف و جامعه بین المللی را هم به دنبال داشته است.
علاقهمندان برای دریافت اطلاعات تکمیلی میتوانند به وبگاه انجمن علمی مدیریت رسانه و ارتباطات به آدرس: https://mmedia.damavandiau.ac.ir/fa مراجعه کنند.
انتهای پیام/۴۰۶۲/
انتهای پیام/