بررسی ساختارها، امکانسنجی و راهکارهای آفند رسانهای
به گزارش خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا، اندیشکده راهبردی رسانهها و فضای مجازی با همکاری انجمن علمی مدیریت رسانه و ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند با برگزاری بیست و ششمین دوره نشستهای تخصصی رسانه و اقتصاد و نخستین همایش ملی آفند رسانهای، چکیدهای از بهترین مقالات واصله را برای آگاهی علاقهمندان منتشر میکند.
بیشتر بخوانید:
تحقق دولت الکترونیک با استفاده از پلتفرمهای بومی، ایمن و باکیفیت
نقش رسانههای مهاجم در کاهش مشارکت رأیدهندگان افغانستان ۲۰۱۹
جنگ اطلاعات تجاری در رسانههای اجتماعی
به گفته حمیدرضا حسینی دانا دبیر علمی همایش ملی آفند رسانهای و عضو هیئت علمی گروه رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند، هدف از این رویداد علمی حل مسئله از طریق ترویج دانشهای مرجع و تولید محتوای علمی مورد نیاز اندیشمندان حوزه مدیریت رسانه، علوم ارتباطات و پدافند سایبری است و تا زمان برگزاری همایش، بهترین چکیدههای دریافتی از این طریق منتشر خواهد شد.
پنلهای تخصصی همایش ملی آفند رسانهای در دو بخش خبرگان رسانه و پژوهشگران جوان روزهای پنجم و ششم مرداد ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد. علاقهمندان برای دریافت اطلاعات تکمیلی میتوانند به وبگاه انجمن علمی مدیریت رسانه و ارتباطات به آدرس: https://mmedia.damavandiau.ac.ir/fa مراجعه کنند.
بررسی ساختارها، امکانسنجی و راهکارهای آفند رسانهای
«بررسی ساختارها، امکانسنجی و راهکارهای آفند رسانهای» عنوان پژوهشی است از حسن ضیائی جباری دانشجوی دکتری مدیریت رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند که در آن با کنکاش در کارکرد ابزارهای آفند رسانهای رایج در دنیا مانند سینما، تئاتر، انیمیشن، خبرگزاریها، صنعت اسباببازی، بازیهای رایانهای، نشریات، خبرگزاریها، تلویزیون، رسانههای اجتماعی و فناوریهای نوین رسانهای، نیازهای آفند رسانهای کشور را بررسی کرده است.
نویسنده با مطالعه محتوای هالیوود در سینما، والت دیزنی در انیمیشن، باربی در صنعت اسباببازی، صنعت بازیهای رایانهای، مطبوعات و شبکههای تلویزیون جهانی، شبکههای اجتماعی و فناوریهای نوین چندرسانهای مانند نت فیلیکس، اذعان میدارد در قرن معاصر دیگر صرفاً مطبوعات و تلویزیون، رسانههایی نیستند که بهعنوان ابزار آفند رسانهای مورد استفاده قرار میگیرند؛ بلکه سایر رسانههای نوین با روشهای پنهان و غیرمستقیم شاید کارکرد آفندی بالاتری هم داشته باشند و شاید دیگر، تکنیکهای آفندی تلویزیون و نشریات نخنما شده باشند. این دانشجوی دکتری مدیریت رسانه پس از بررسیهای موردی به مقایسه آنها با رسانههای مشابه داخلی پرداخته و جایگاه کشور در آفند رسانهای را تبیین کرده است.
نگارنده در جمعبندی مطالب پژوهش میافزاید با توجه به اینکه ایران با توسل به نیروی داخلی به ادوات جنگ سخت مسلح است، جای خالی عرضاندام متخصصان ایرانی در تأمین ادوات آفند رسانهای با بومیسازی تجربیات خارجی، کاملاً احساس میشود. همانگونه که پهپاد و جنگنده ایرانی حاصل تلاش متخصص داخلی، مایه مباهات قدرت سخت ایران است، نیازمند رسانههای آفندی متمرکز قوی نیز در عرصه جنگ نرم و آفند رسانهای نیز هستیم.
نویسنده در انتها با توجه به اینکه در عرصه جهانی ابزارهای جنگ سخت بیشتر کارکرد بازدارندگی دارند و تهاجمات، اغلب از طریق قدرت نرم انجام میشود، پیشنهاد میدهد در راستای تمرکز قوا و جلوگیری از اتلاف نیرو، هلدینگهای رسانهای تأسیسشده و یا شرکتهای رسانهای در هم ادغام شوند. نهایتاً پیشنهاد شده که از ظرفیتهای بخش خصوصی در این راستا بیشتر استفاده شود.
نویسنده با این جمله که «قدرت نرم رسانهای در گرو تأمین ادوات آفند رسانهای بروز شده، است» پژوهش را به پایان برده است.
انتهای پیام/۴۱۲۱/۴۰۶۲/
انتهای پیام/