دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
سیف در گفت‌وگو با آنا:

دانشگاه‌های کشور تا سال ۱۴۰۴ نسل سومی‌ می‌شوند

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم اعلام کرد: تمامی دانشگاه‌های کشور تا سال ۱۴۰۴ به دانشگاه نسل سوم تبدیل می‌شوند.
کد خبر : 595119
سیف



محمدسعید سیف در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه آموزش و کنکور گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، درباره ویژگی دانشگاه کارآفرین اظهار کرد: در این زمینه عناوین متعددی نظیر دانشگاه کارآفرین، دانشگاه نسل سوم و غیره استفاده می‌شود اما باید ابتدا منظورمان را از دانشگاه کارآفرین مشخص کنیم که اگر منظور ایجاد شغل برای دانشجویان است باید بگوییم اصلاً دانشگاه‌ها نمی‌توانند چنین مسئولیتی را برعهده گیرند. مفهوم اصلی از دانشگاه کارآفرین نقش بیشتر در بهبود شرایط اقتصادی اجتماعی کشور است.


وی افزود: در مسیر تبدیل دانشگاه ها به نسل سوم امکانات علمی و پژوهشی موجود باید بتواند مشارکتی اثربخش در بهبود شرایط داشته باشد و برای رسیدن به آن‌ها باید برنامه دقیق گذاشته شود.


مدیرکل ارتباط صنعت و جامعه وزارت علوم بیان کرد: ۲ سال پیش طرح تحول همکاری با جامعه و صنعت طراحی شد، اعتقادمان این بود که در دهه‌های اخیر امکانات خوبی در دانشگاه‌ها ایجاد شده است و باید بتوانیم از این سرمایه‌ها بهره‌برداری کنیم چراکه باید از آن علم و دانشی که در اختیار داریم برای بهبود شرایط کشور استفاده کنیم.


سیف با بیان اینکه نیازها در کشور گسترده است ، ادامه داد: امروز چالش‌های کشور از محیط‌زیست تا کشاورزی و مدیریت مصرف روبه رو است که باید دانشگاه ها در اصلاح وضعیت موجود نقش خود را به عنوان ایجاد نقشه راه در قالب طرح های مختلف راهبردی ارائه کنند.


وی افزود: دانشگاه‌ها درواقع باید به شریک راهبردی نهادهای مختلف تبدیل شوند و مثمر ثمر باشند. چشم‌انداز این است که اعضای هیئت‌علمی فعال و مؤثر باشند و دغدغه‌ها را شناسایی و با کمک مسئولان مشکلات را استخراج کنند. البته دانشگاه‌ها در این زمینه نباید منتظر باشند و باید خود پیش‌قدم شوند.


مدیرکل ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم بیان کرد: در طرح تحول همکاری با جامعه و صنعت ۴۴ اقدام در نظر گرفته شده که شامل حوزه‌های مختلف دانشجویان، آموزشی، قوانین حقوقی دانشگاه‌ها، سیاست‌ها در وزارت علوم، نظام ارتقای اساتید و غیره می‌شود.


سیف در پاسخ به اینکه چشم‌انداز شما برای رسیدن به دانشگاه نسل سوم چیست؟ اظهار کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قرار است تا سال ۱۴۰۴ به هدف دانشگاه نسل سوم دست پیدا کنیم. البته همه دانشگاه‌ها یک نوع نیستند چراکه نیاز است برخی از دانشگاه به امور آموزشی رسیدگی کنند برخی نیز باید در زمینه ارتباط با جامعه و صنعت فعالیت داشته باشند.


انتهای پیام/۴۰۴۰/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته