دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 تير 1400 - 10:38
دفتر وکالت آنا/۱۲۲

هزینه‌ تعمیرات ملک بر عهده موجر است یا مستاجر؟

یکی از مهمترین مشکلاتی که مالکین و مستاجران با آن روبه‌رو می‏‌شوند اختلاف بر سر تقبل هزینه تعمیرات آپارتمان یا خانه است. با وجود اینکه راه‌حل این مسئله در قانون پیش‌بینی شده اما معمولا طرفین قرارداد از جزئیات قانون مالک و مستاجر بی‌اطلاع هستند.
کد خبر : 593373
تعمیرات

به گزارش خبرنگار قضائی گروه جامعه خبرگزاری آنا، وقتی ملکی اجاره داده‌ می‌شود، ممکن است در طول مدت اجاره دچار نواقصی و معایبی شود. معمولاً در چنین مواردی موجر و مستأجر به وظایف خود عمل می‌کنند و تعمیرات ملک بدون هیچ مشکلی انجام می‌شود. اما در برخی موارد این تعمیرات مشکلاتی را به وجود می‌آورد که ممکن است برای حل کردن آن سر و کار دو طرف به مراجع قضائی کشیده شود.


به عبارت دیگر، یکی از مهمترین مشکلاتی که مالکان و مستأجران با آن روبه‌رو می‏‌شوند اختلاف بر سر تقبل هزینه تعمیرات آپارتمان یا خانه است. در حقیقت با وجود اینکه راه‌حل این مسئله در قانون پیش‌بینی شده و مفاد آن در قولنامه‌ها و قراردادهای املاک ذکر می‎‏شود اما معمولاً طرفین قرارداد از جزئیات قانون مالک و مستأجر بی‌اطلاع هستند یا توجهی به حقوق یکدیگر نمی‌کنند، به همین دلیل اگر چیزی یا جایی از آپارتمان دچار نقص شود، بر سر پرداخت هزینه تعمیر و بازسازی اعم از تعمیرات جزئی یا کلی و تاسیسات ، اختلاف و درگیری به وجود می‌آید.


طبق ماده ۴۸۶ قانون مدنی و آن‌چه در قانون تملک آپارتمان‌ها آمده است موجر موظف است ملک مورد اجاره به همراه همه وسائل و امکاناتی را که در قرارداد ذکر می‌شود، سالم و بدون عیب به مستأجر تحویل دهد. اگر در طول مدت اجاره مشکلی برای ملک یا تأسیسات آن به‌ وجود آید، بسته به کلی یا جزئی بودن تعمیرات، مالک یا مستأجر موظف به پرداخت آن هستند.


لذا مشکل از آن‌جایی شروع می‏‌شود که معمولاً در تفسیر کلی بودن یا جزئی بودن تعمیرات بین موجر و مستأجر اختلاف‌نظر به‌ وجود می‌آید.


انتهای پیام/۴۱۵۸/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته