دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

وزیر نیرو تاکید کرد؛ تغییر جهت سیاست سدسازی در دولت یازدهم / ساخت 4 سد متوقف شد

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه تغییر سیاست‌های سدسازی در کشور از ویژگی‌های دولت یازدهم است، گفت: از ابتدای روی کار آمدن دولت یازدهم تاکنون عملیات احداث چهار سد کاملا متوقف شد و تعدادی از سدها نیز در مرحله بازنگری هستند.
کد خبر : 59271

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، حمید چیت‌چیان در نشست مدیران ستادی وزارت نیرو از احداث یک سد جدید هم در استان هرمزگان خبر داد و افزود: سد سرنی در هم به زودی در هرمزگان احداث خواهد شد که البته این سد به لحاظ ملاحظات محیط زیستی، فنی و اقتصادی بررسی شده است.


وی تصریح کرد: سد سرنی به منظور کمک به مدیریت منابع آبی و تامین بخشی از نیاز استان به آب شرب احداث خواهد شد.


چیت‌چیان با تاکید بر اینکه کاهش سرمایه‌گذاری در بخش آب و برق به حد مخاطره آمیز رسیده و ریسک را بالا برده است، ادامه داد: هیچ یک از وزارتخانه‌ها به اندازه وزارت نیرو به صورت 24 ساعته ارائه خدمات نمی‌کند و آب و برق 2 خدمتی هستند که مردم به صورت لحظه‌ای باید خدمات آن را دریافت کنند.


وزیر نیرو با بیان اینکه عدم تعادل در درآمد و هزینه‌ها از جمله مشکلات این صنعت است، تاکید کرد: قرار بود در قانون هدفمندی یارانه‌ها قیمت آب و برق در سال 94 به قیمت واقعی خود برسد اما این امر اتفاق نیافتاد.


وی بیان کرد: هزینه تبدیل انرژی در نیروگاه‌ها و انتقال و توزیع در سال 94 به ازای هر یک کیلووات ساعت برق 100 تومان است که 60تومان از مصرف‌کننده دریافت و 10 تومان آن در ازای پرداخت یارانه‌ها به سازمان هدفمندی یارانه‌ها پرداخت می‌کنیم. به عبرات دیگر نیمی از هزینه تولید هر کیلووات ساعت برق به وزارت نیرو باز می‌گردد.


چیت‌چیان تاکید کرد: در بخش آب و برق اقدامات خوبی در دولت یازدهم انجام شده است و که رکورد جدیدی به حساب می‌آید. در 12 سال گذشته شورای عالی آب تنها هفت جلسه تشکیل شد اما در این دولت شورای عالی آب 15 جلسه تشکیل داد که این موضوع نقش مهمی در بالا بردن سهم ملی برای مسئله آب داشته است.


وزیر نیرو با بیان اینکه تاکنون در بخش آبفا بیش از 4 هزار و 400 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری از سوی بخش خصوصی صورت گرفته است، عنوان کرد: این آمار نشان می‌دهد که بیش‌از اعتبارات دولتی، بخش خصوصی در بخش آبفا سرمایه‌گذاری کرده است.


وی با اشاره به اینکه در بخش برق نیز تلفات انرژی را از 15 درصد به 11 درصد رسانده‌ایم، گفت: اجرای طرح هوشمندسازی شبکه اکنون در برخی استان‌ها آغاز شده و در دو سال آینده نیز سراسر کشور از این طرح بهره‌مند خواهند شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته