دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
اکرامی در گفت‌وگوی تفصیلی با آنا تشریح کرد؛

ماجرای پردیس «سرآبتاوه» دانشگاه آزاد اسلامی یاسوج به کجا رسید؟

اکنون ۱۵ هسته فناور در دانشگاه آزاد یاسوج فعالیت می‌کنندرئیس دانشگاه آزاد اسلامی کهگیلویه‌ و بویراحمد گفت: در گام نخست رفع مشکلات پروژه پردیس دانشگاهی سرآبتاوه در یاسوج، پیمانکاران پروژه با همکاری سازمان مرکزی با رضایت و توافق کامل تعیین تکلیف شدند.
کد خبر : 587203
گ



گروه استان‌های خبرگزاری آنا؛ دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خرداد ۱۴۰۰ با صدور حکمی رحیم اکرامی را به‌عنوان سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان کهگیلویه‌ و بویراحمد و واحد یاسوج منصوب کرد.


رحیم اکرامی دارای مدرک دکتری تخصصی حقوق عمومی از واحد علوم و تحقیقات تهران و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهدشت بوده که دارای سوابقی از جمله معاون فرهنگی دانشجویی و مدیر گروه آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهدشت، عضو شورای شهر دهدشت و مدیر دفتر بازرسی ویژه هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد است.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بعد از صدور حکم اکرامی در هشت بند ابلاغی از وی خواست تا برای «استقرار مبانی دینی و فرهنگی و توجه به امر تربیت در کنار آموزش به عنوان رکن اساسی سیاست‌های فرهنگی دانشگاه»، «ارتقای کیفیت آموزشی متناسب با نیازهای جامعه در طرح آمایش سرزمین»، «ارتقای سطح پژوهش‌های کاربردی و توسعه‌ای و استفاده بهینه از پژوهش‌های تحصیلات تکمیلی در حل مشکلات کشور در چارچوب طرح پایش آزاد»، «ارتقای فرهنگ سازمانی و پیاده‌سازی نظام چابک اداری و ایجاد فرهنگ پاسخگویی و حفظ کرامت انسانی خانواده بزرگ دانشگاه و ذی‌نفعان آن» و «افزایش بهره‌وری همه عوامل در چارچوب رسالت دانشگاه با تأکید بر رعایت قوانین و مقررات از طریق اجرای طرح‌های سرمایه‌گذاری با هدف بسترسازی برای نوآوری فناورانه و اشتغال دانش‌بنیان اعضای خانواده بزرگ دانشگاه» اقدام کند.




بیشتر بخوانید:


راه‌اندازی دبیرستان «معارف و علوم اسلامی» در دستور کار


اقدام حداکثری برای شناساندن دانشگاه و جذب دانشجوی خارجی


ساخت مرکز فرهنگی اربعین و زائرسرای مهران به کجا رسید؟




ماجرای پردیس «سرآبتاوه» دانشگاه آزاد اسلامی یاسوج به کجا رسید؟


طهرانچی، سرپرست جدید دانشگاه آزاد اسلامی استان کهگیلویه‌ و بویراحمد و واحد یاسوج را مأمور کرد که «صیانت از دارایی‌ها و سرمایه‌های دانشگاه با رعایت انضباط مالی و مدیریت و کاهش هزینه‌های غیرضرور با تأکید بر استفاده از کالاهای ایرانی به‌منظور تقویت و حمایت از تولیدات داخلی»، «هدایت و هماهنگی یکپارچه بین واحدهای زیرمجموعه استان در چارچوب رسالت‌ها، اهداف و مأموریت‌های دانشگاه در سطح ملی و استان و نظارت بر حسن اجرای امور در این واحدها» و «تعامل مؤثر و الهام‌بخش با هیئت امنا و مسئولان استانی و کمک در جهت توسعه هوشمند منطقه‌ای در استان مبتنی بر طرح آمایش دانشگاه را در استان کهگیلویه‌ و بویراحمد به انجام رساند.


در حوزه برنامه‌های بلندمدت برای نخستین‌بار هسته‌های فناور در دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج مستقر شدند و در ۶ ماهی که در دانشگاه مستقر بودند و فعالیت کردند، محصول سه‌ هسته فناور به مرحله تولید رسید و اکنون به دنبال صدور مجوز تجاری‌سازی‌شان هستند.خبرنگار خبرگزاری آنا به همین مناسبت و به‌منظور بررسی طرح و برنامه‌ها و دستور کارها، اهداف و مأموریت‌های دانشگاه آزاد اسلامی استان کهگیلویه‌ و بویراحمد به‌ویژه در بخش پژوهش و فناوری با رحیم اکرامی سرپرست جدید این دانشگاه گفت‌وگو کرده است که مشروح آن از نظر مخاطبان می‌گذرد.


وضعیت آموزش ساماندهی شد و کلاس‌ها را به‌صورت منظم و مرتب برقرار کردیم


آنا: از چه زمانی این مسئولیت را پذیرفتید و در این مدت ارزیابی‌تان از دانشگاه چگونه بوده است؟


اکرامی: از ۲۰ خرداد ۱۴۰۰، قریب هفت‌ماه است که مسئولیت دانشگاه آزاد اسلامی در استان کهگیلویه‌ و بویراحمد به بنده واگذارشده است، برای پذیرش این مسئولیت برنامه‌های کوتاه‌مدت و برنامه‌های بلندمدت داشتم که کوتاه‌مدت آن، جذب دانشجو بود و توانستیم در سطح استان موفق باشیم، چنانکه در واحد دانشگاهی مرکز استان ۳۰ درصد و در کل استان ۲۲ درصد جذب دانشجو داشتیم و با این اقدام توانستیم بخشی از هزینه‌هایمان را تأمین کنیم.


در حوزه آموزش هم سعی شد تا انضباط در این حوزه برقرار شود. وضعیت آموزش را در استان ساماندهی و کلاس‌ها را به‌صورت منظم و مرتب برقرار کردیم، در این راستا اعضای هیئت‌ علمی در سراسر استان نوعی نگرانی نسبت به مدیریت واحدهای دانشگاه آزاد داشتند که با رایزنی‌های انجام شده این شکاف برطرف شد؛ چراکه معتقدیم هیئت‌علمی واقعاً موتور محرکه اصلی دانشگاه هستند؛ بنابراین با جلسات متعدد اعتماد آنان را به مجموعه مدیریت دانشگاه ایجاد کردیم و اکنون با اعتماد ایجادشده توانسته‌ایم از ظرفیت آنان به‌خوبی استفاده کنیم.


آنا: درباره برنامه‌های بلندمدت به‌ویژه برنامه‌های دانشگاه در حوزه فناوری توضیح دهید.


اکرامی: در حوزه برنامه‌های بلندمدت برای نخستین‌بار هسته‌های فناور در دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج مستقر شدند و در ۶ ماهی که در دانشگاه مستقر بودند و فعالیت کردند، محصول سه‌ هسته فناور به مرحله تولید رسید و اکنون به دنبال صدور مجوز تجاری‌سازی‌شان هستند. یکی از هسته‌ها نیز در حال تولید محصول است.


در بخش فناوری به دنبال توسعه و درگیرکردن دانشجویان و اعضای هیئت‌علمی با کسب و کار و درآمد برای دانشگاه هستیم، قراردادهایی با هسته‌های فناور داریم و سهم دانشگاه‌ را مشخص کرده‌ایم که از محل فروش محصولاتشان درصدی هم به‌حساب دانشگاه واریز شود، علاوه بر هسته‌هایی که از ابتدا مستقر شدند، اکنون ۱۵ هسته فناور را تشکیل داده‌ایم و در دانشگاه فعالیت می‌کنند.


از سه سال قبل متأسفانه پارک علم و فناوری استان ساختمان‌های واحدهای دانشگاهی استان را برای هسته‌های فناور به مبلغ ناچیز اجاره کرده و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اصلاً مشارکتی نکردند؛ اما در دوره‌ای که مسئولیت پذیرفتم، مراکز رشد را در این ساختامن‌ها فعال کردیم و در حال شکل‌دهی هسته‌های فناور در واحدهای استان هستیم که هم توسعه فناوری است و درآمدی نیز برای دانشگاه به دست می‌آوریم.


مشخص شدن تکلیف پردیس دانشگاهی در سرآبتاوه


آنا: گویا یکی از مسائلی که برای آن وقت و برنامه گذاشتید پردیس دانشگاه آزاد در یاسوج بوده است در این رابطه توضیح دهید.


ماجرای پردیس «سرآبتاوه» دانشگاه آزاد اسلامی یاسوج به کجا رسید؟


اکرامی: حدود ۱۲ سال موضوع تعیین تکلیف پردیس دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج(مجتمع سرآبتاوه) بلاتکلیف مانده بود و به معضل منطقه‌ای و حتی ملی تبدیل شده بود. این پردیس مجموعه‌ای ۴۰ هکتاری است که بیش از ۱۰ باب ساختمان در آن ساخته؛ اما خیلی از آنها نیمه‌تمام رها شده‌اند، تعدادی هم تحویل قطعی شده است؛ اما بلااستفاده مانده‌اند. در گام نخست رفع مشکل با همکاری سازمان مرکزی به‌ویژه مدیرکل مرکز عمران و مستغلات دانشگاه در چند جلسه مشترک، پیمانکاران با اعمال ماده ۴۸ و با رضایت و توافق خودشان تعیین تکلیف شدند.


گام دوم تلاش برای احیای مجموعه پردیس دانشگاهی سرآبتاوه است که در این راستا جلسه‌ای در معاونت علمی ریاست جمهوری با حضور دکتر طهرانچی، مدیر مرکز عمران و رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه برگزار و قرار شد معاونت علمی تأمین اعتبار کند تا بخشی از کارهای نیمه‌تمام پردیس به پایان برسد و فعالیت‌های مورد نظر را آغاز کنیم، اگر این مجموعه راه‌اندازی شود، می‌تواند محل درآمدی برای مجموعه دانشگاه باشد و معضل منطقه‌ای و کشوری نیز به‌صورت کامل رفع شود.


پردیس دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج در سفر دکتر طهرانچی از حالت دانشگاهی خارج و به مرکز ملی آموزش‌های فرهنگی، مهارتی و فناوری تبدیل‌شده و سه حوزه فعال خواهد بود. حوزه آموزش‌های فرهنگی مانند اردوها و ...، برگزاری دوره‌های مهارتی بر اساس تفاهم‌نامه با واحد علوم تحقیقات تهران که قرار است دوره‌های مهارتی آموزش نیروی شاغل در صنایع استان و حتی استان‌های هم‌جوار در پردیس سرآبتاوه برگزار شود.


در بخش مشکلات اجتماعی بیشترین مطالبه‌گری را از مجموعه استان داشته‌ایم. گاهی صدایمان را بلند هم کرده‌ و مقابل امام‌جمعه فریاد زده‌ایم مبنی بر اینکه دانشگاه آزاد اسلامی در استان کهگیلویه و بویراحمد غریب است. وقتی به فرزندان این مملکت و استان کمک می‌کند، چرا نگاه بیگانه به دانشگاه دارید؟در حوزه فناوری هم معاونت علمی تقبل کرده است که در پردیس هزینه و بعضی از ساختمان‌های نیمه‌تمام را تمام و سیستم آب و گاز را ساماندهی کند و از نظر اداری و آزمایشگاهی تجهیز شود تا دانشگاه بتواند شرکت‌های دانش‌بنیان و هسته‌های فناور را به‌طور کامل در پردیس مستقر و از ظرفیت‌ها استفاده کند.


کاهش استادان حق‌التدریس


آنا: گویا برنامه‌هایی برای کاهش استادان هم در برنامه خود داشته‌اید.


اکرامی: به دنبال این هستیم تا استادان حق‌التدریس را در دانشگاه کاهش داده(که الان عملی هم شده) و در راستای بالابردن کیفیت آموزشی و بهره‌وری بیشتر از ظرفیت هیئت‌ علمی در قالب طرح تعاون در استان استفاده کنیم؛ بعضی از واحدهای دانشگاه آزاد در استان کهگیلویه و بویراحمد استادان بسیار توانمندی با مرتبه علمی غالباً دانشیار و استادیار دارند؛ اما رشته‌های مربوط دیگر نیست یا دانشجو ندارند و در واحدهای دیگر رشته‌ها فعال بوده که بنا داریم از ظرفیت آنان به‌جای استادان حق‌التدریسی استفاده کنیم که تعهدی به دانشگاه ندارند یا کیفیت کار آموزشی‌شان مطلوب نیست. این برنامه را در عمل آغاز کرده‌ایم و خوشبختانه توانسته‌ایم گام‌های خوبی را در حوزه کیفیت‌بخشی به آموزش نیز دنبال کنیم.


به‌کارگیری استادان در دانشگاه و صنعت


آنا: برنامه و وضعیت ارتباط با صنعت در دانشگاه متبوع شما و اجرای طرح الف و ب چگونه بوده است؟


اکرامی: جلسات متعددی با سازمان‌ها و ادارات مرتبط مانند شهرک‌های صنعتی، صنعت معدن و تجارت، کار و رفاه اجتماعی در راستای طرح ملی پویش اشتغال برگزار و به‌تازگی در بخش شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تفاهم‌نامه‌ای را منعقد کرده‌ایم و از ترم دوم برنامه داریم، یعنی از سال ۱۴۰۰ قول داده‌اند و به دنبال این هستیم از ۱۴۰۰ این تصمیم را اجرایی کنیم. اقدامات اولیه دانشگاه انعقاد تفاهم‌نامه با دستگاه‌های مربوط بوده و عملیات اجرایی‌ قرار است با انتخاب واحد دانشجویان صورت گرفته و با آغاز رسمی ترم تحصیلی عملیاتی کنیم. در قالب طرح پویش هم با صنعت، معدن و تجارت و صندوق کارآفرینی امید در استان تشکیل جلسه دادیم و تفاهم‌نامه‌ای منعقد کردیم که در قالب تسهیلات از دانشگاه حمایت مالی کنند.


نگاهمان در اجرایی کردن بخشنامه طرح الف و ب و همسان‌سازی حقوق استادان نیز این نیست که استاد فقط در دانشگاه بیکار بنشیند و برایش حاضری بزنیم، هدف طرح این است که استاد بیاید درگیر کار شود، مثلاً برای دو نفر از استادان در امور حقوقی، ابلاغ زدیم تا کارهای حقوقی دانشگاه را دنبال کنند، این اقدام برای نخستین بار است که انجام می‌گیرد و بعضی استان‌ها تعجب کردند. استاد به‌عنوان نماینده حقوقی دانشگاه به دادگاه می‌رود و از منافع دانشگاه در پرونده‌هایی که علیه دانشگاه طرح‌شده دفاع می‌کند که خوشبختانه در این طرح موفق هم بوده‌اند.




بیشتر بخوانید:


اقدام حداکثری برای شناساندن دانشگاه و جذب دانشجوی خارجی


ورود دانشگاه آزاد به پروژه‌های تحقیقاتی ایلام


خیز دانشگاه آزاد اسلامی البرز برای سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری




به صنایع و شهرک‌های صنعتی هم اعلام کرده‌ایم اگر برای نظارت بر تولید مواد غذایی به کارشناس نیاز دارید، امکانات در اختیار استاد صنایع غذایی با مرتبه علمی دانشیار قرار گیرد تا هفته‌ای دو روز نظارت کند، یعنی هم از ظرفیت دانشی‌ استاد استفاده می‌شود و هم در قالب بخشنامه طرح الف و ب، برنامه حضوری خود را تکمیل می‌کند. از طرفی می‌تواند برای دانشگاه هم درآمد ایجاد کند.


۲۰ نفر از استادان دانشگاه را در آزمایشگاه‌ها مستقر کرده‌ایم که در قالب دو روز حضورشان در آزمایشگاه‌ها کار می‌کنند، اکنون ۳۰ نفر از استادان را در حوزه مشاوره ساماندهی کرده‌ایم؛ زیرا بخشنامه‌ای وجود دارد که از ظرفیت آنان برای مشاوره در همه رشته‌ها، مشاوره حقوقی، پزشکی و مشاوره در حوزه مدیریت استفاده می‌کنیم.


دانشگاه نباید در چهاردیواری محصور باشد


آنا: برنامه شما برای تبدیل دانشگاه به دانشگاه حل مسئله در استان کهگیلویه و بویراحمد چیست؟


اکرامی: استان کهگیلویه و بویراحمد ظرفیت‌های زیادی در کنار مشکلات متعدد حل‌نشده دارد. مثلاً دانشگاه آزاد در استان زمین، آب، ساختمان و تجهیزات دارد، زیرساخت‌ها فراهم است. از آن‌طرف بیکاری هم وجود دارد؛ اکنون قراردادهای دانشگاه در حال تنظیم با شرکت‌های مختلف است که با مشارکت دانشگاه فعالیت کنند، این موضوع باعث می‌شود دانشگاه اشتغال‌زایی کرده و از ظرفیت‌های موجود استفاده بهینه و کسب درآمد کند و شرکت مربوط هم نفع خود را ببرد. دانشگاه نباید محصور به چهاردیواری خودش باشد؛ چراکه در قبال جامعه به‌خصوص در حوزه اشتغال مسئولیت داریم.


یکی از مسائلی که اکنون در استان درگیر آن هستیم و به‌تازگی هم اتفاق افتاده یک‌سری ناهنجاری‌های اجتماعی به‌ویژه رفتارهای خشن در معابر و خیابان‌ها یا روستاهاست. لازمه یافتن راهکار برای حل این مشکلات حضور رؤسای دانشگاه‌ها در شورای عالی استان است که باید استانداران تدبیر کنند. در راستای رفع معضلات اجتماعی طرحی ارائه دادیم که در مراحل نهایی است. درواقع این اقدامات گامی برای اجتماعی شدن دانشگاه بوده است. بیشترین مطالبه‌گری را در این چند ماه از مجموعه استانی داشته‌ایم. گاهی صدایمان را بلند هم کرده‌ و مقابل امام‌جمعه فریاد زده‌ایم مبنی بر اینکه دانشگاه آزاد اسلامی در استان کهگیلویه و بویراحمد غریب است. به فرزندان این مملکت و استان کمک می‌کند، چرا نگاه بیگانه به دانشگاه دارید؟


انتهای پیام/۴۱۱۷/۴۰۶۲/



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب