پیوند زدن اقتصاد به سیاست خارجی نباید در دولت آینده تکرار شود
گروه جهان خبرگزاری آنا- محمد جعفری، ثمانه اکوان فارغالتحصیل کارشناسی ارشد مطالعات آمریکای شمالی از دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران که در خصوص قراردادهای بینالملل ازجمله برجام صاحبنظر است به ضرورتهایی که یک نامزد انتخاباتی برای تبیین سیاست خارجه دولتش باید متعهد باشد اشاره میکند و تصریح میکند که احیای برجام به معنی قراردادی در حد توافق هستهای سال ۲۰۱۵ بار دیگر دست طرفهای خارجی مخصوصاً آمریکا را برای نقض این قرارداد باز خواهد گذاشت لذا تعبیه سازوکار قانونی جدید برای متعهد کردن کشورهای طرف در راستای انجام کامل تعهداتشان یک ضرورت است که نباید نادیده گرفته شود.
اکوان ادامه داد که بههرحال نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ وقتی در مناظرههای بعدی درصدد تبیین سیاست خارجه دولت خود باشند مجبور خواهند بود که در خصوص تعاملشان با توافق هستهای سال ۲۰۱۵ هم سخن بگویند. باید در نظر داشت که هرگونه تعامل برای به سرانجام رساندن برجام دو اصل را باید دربر داشته باشد.
مناظره کنندگان باید سیاست برجامی خود را مشخص کنند
اصل اول این است که ایران اگر بخواهد آمریکا را به میز مذاکره برگرداند و دوباره توافق هستهای با قدرتهای جهانی را احیا کند و مستقیم یا غیرمستقیم بر سر میز مذاکره با آمریکا بنشیند باید در خصوص جزئیات نیز طرح و برنامه داشته باشد.
هرکدام از نامزدهای انتخاباتی در مناظره تلویزیونی لزوماً باید نظرش را راجع به طرح مجلس شورای اسلامی برای برداشته شدن تمامی تحریمهای ظالمانه آمریکا علیه ایران بیان کند
این کارشناس روابط بینالملل تصریح کرد نامزدهای انتخابات وقتی به ارائه سیاست خارجه شامل برجام برسند، مجبور خواهند بود بهصورت دقیق بگویند در جزئیات به چه هدفی میخواهند برسند.
اکوان تصریح کرد این نامزدها باید از خود بپرسند آیا فقط احیای برجام سال ۲۰۱۵ به نفع منافع ایران است؟ آیا برگرداندن آمریکا فقط بهصرف اینکه بگویند آمریکا به برجام برگشته، به نفع منافع ایران است؟ یا اینکه باید دقت عمل بیشتری در جزئیات عقد قرارداد جدید به خرج دهند تا بر اساس همان قرارداد، واشنگتن مجبور شود علاوه بر بازگشت به برجام به تمام تعهداتش ذیل قرارداد عمل و تمامی تحریمهای ظالمانه علیه تهران را بهصورت کامل لغو کند.
بیشتر بخوانید:
استاد روابط بینالملل دانشگاه تهران: «مذاکرات وین» تعیین تکلیفی برای دولت و دولتهای آینده ایران است
عباسی: موضوع هستهای را نباید ملعبه سیاسی خود کنیم/ پروژه برق هستهای در دولت روحانی متوقف شد
وی افزود: برای اینکه رویکرد هر یک از نامزدها نسبت به توافق هستهای روشن شود به نظر من هرکدام از نامزدهای انتخاباتی در کمپین انتخاباتی خود ازجمله در مناظره تلویزیونی لزوماً باید نظرش را راجع به طرح مجلس شورای اسلامی برای برداشته شدن تمامی تحریمهای ظالمانه آمریکا علیه ایران بیان کند.
اکوان تأکید کرد که از این مرحله به بعد است که نمایندگان مجلس و عموم مردم میتوانند متوجه شوند که اگر بخواهند نتیجه قطعی و عینی از هر نوع توافق در عرصه سیاست خارجه با غرب را عملی کنند یعنی خواهان عملی شدن یک قرارداد با خارجی باشند آیا دولت به آن عمل میکند یا نه.
نامزدهای انتخابات مشخص کنند تا چه حد میخواهند مانند دولت روحانی به اشتباه، سیاست خارجی را به اقتصاد و سیاست داخلی پیوند بزنند
به گفته این کارشناس مسائل بینالملل، مشکلی که ما تابهحال با دولت حسن روحانی داشتیم این بود که زیاد به خواست مردم و مجلس تن نمیداد و اگر مصوبهای هم در مجلس تصویب میشد در اجرای آن سنگاندازی میشد و وقتی به اجرای جزئیات میرسیدند سعی میکردند مصوبه را بهکل تغییر دهند یعنی اینکه از جزئیات آن طفره میرفتند.
وی گفت: بنابراین اولاً، نامزدهای انتخابات در مناظره تلویزیونی خود باید اعلام کنند که آیا به دنبال احیای برجام سال ۲۰۱۵ به همان شکل و بهصورت لفظی هستند یا اینکه میخواهند در جزئیات کار را پیش ببرند و تحریمها را بردارند.
نیاز کشور به عدم تداخل سیاست خاریه با امور اقتصادی و سیاست داخلی
در مرحله دوم که خیلی هم مهم است نامزدهای انتخابات باید مشخص کنند که تا چه حد و اندازهای میخواهند مسائل سیاست خارجی را با مسائل اقتصادی و داخلی ایران پیوند بزنند. به نظر من هیچکدام از رؤسای جمهور بعد از آقای روحانی نباید به این سمت بروند زیرا این یک تجربه شکستخورده است که بخواهیم سیاست خارجی را به مسائل داخلی پیوند بزنیم.
اکوان سپس در خصوص اینکه آیا پروندههای مهم سیاست خارجی بهتر است در شورای عالی امنیت ملی بررسی شوند یا در وزارت خارجه گفت: در ابتدا شورای عالی امنیت ملی مسئولیت حل بحران هستهای را بر عهده داشت و به این دلیل به وزارت امور خارجه سپرده شد که هم دولت و کلیت نظام بر این عقیده بودند کسی که الآن دارد وزیر امور خارجه میشود، باید قدرت اجرایی بعد از امضاِی توافق را هم در دستش داشته باشد، یعنی دولت بهعنوان قوه مجریه وقتیکه میرود مذاکره میکند، طرف مذاکرهکننده هم به این نتیجه برسد که بله، قوهای که توانایی اجرای این وعدههای ایران را دارد، پشت قضیه است و آن را اجرایی میکند.
وی ادامه داد ممکن بود کسی از شورای عالی امنیت ملی ایران میرفت صحبت میکرد، یکسری توافقاتی انجام میدادند و بعد دولت یا توان اجرایی کردن آنها را نداشت یا از اراده سیاسی لازم برخوردار نبود.
اکوان افزود: به نظر من همینکه در پروندههای کلان سیاست خارجی ازجمله برجام در دست دولت بماند خوب است اما یک شرط باید رعایت شود و آنهم این است که وزارت خارجه در هماهنگی کامل با شورای عالی امنیت ملی باشد و خواست اعضای شورا در رأیگیریها را به رسمیت بشناسند و مصوبات شورا که عیناً به دولت ابلاغ میشود کاملاً بهوسیله دولت انجام شود.
وی اینگونه نتیجهگیری کرد که وقتی مراحل کار به این صورت پیگیری شود طرف مذاکرهکننده هم متوجه میشود که ایران توان اجرایی کردن بندهای قرارداد منعقده را دارد یعنی اینکه وزارت خارجه از طرف قوه مجریه قرارداد را با هماهنگی شورای عالی امنیت ملی امضا و خودش هم آنها را اجرا میکند.
انتهای پیام/۴۱۵۵/
انتهای پیام/