دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 خرداد 1400 - 14:12
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست سیستان و بلوچستان:

در فصل گرما از تردد در زیستگاه گاندوها خودداری کنید

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست سیستان و بلوچستان گفت: از روستاهای میزبان درخواست می‌کنیم در فصل گرما و زادآوری گاندو از نزدیک شدن به اطراف محل زیست این‌گونه نادر خودداری کنند.
کد خبر : 585419
گاندوها



به گزارش گروه جامعه خبرگزاری آنا، وحیدپورمردان گفت: با شروع فصل گرما و فصل زادآوری تمساح پوزه‌کوتاه، هشدارهای لازم به روستاهای میزبان از طریق مجاری بومی منطقه اعلام شد.


وی افزود: با شروع فصل گرما گاندوها فصل زادوولدشان هم شروع می‌شود و این عامل در کنار سایر عوامل ذکرشده موجب تغییر رفتار گونه و بروز رفتارهای پرخاشگرانه و تهاجمی می‌شود، ازاین‌رو این موضوع ضمن انجام مکاتبه و اعلام به دستگاه‌های مرتبط مانند فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها، دهیاری‌ها، امامان جماعت، سمن‌های محیط زیستی و ... از طریق آموزش‌های چهره به چهره به جوامع محلی میزبان گاندوها تحت عنوان برنامه آموزشی یک روز با محیط بان نیز اجرا و اعلام‌شده است.


مدیرکل حفاظت محیط‌زیست سیستان و بلوچستان بیان کرد: با شروع فصل گرما و بالا رفتن دمای هوا و افزایش چشمگیر تبخیر آب در برکه‌های زیستگاه تمساح پوزه‌کوتاه، تغییر رفتارهای این‌گونه به دلیل دمای بالای هوا و جابجایی‌های مکرر و اجباری بین برکه‌ها، یکی از دلایل تغییر رفتار در گاندوها می‌شود.


پورمردان ادامه داد: تغییر رفتارهای گاندو به دلیل جابجایی در برکه‌ها، به دلیل تبخیر آب برکه‌های زیستگاه و فصل زادآوری، برای اهالی روستاهای میزبان گاندو به دلیل استفاده بومیان از آب برکه‌های گاندو دارای مخاطراتی خواهد بود.


مدیرکل حفاظت محیط‌زیست سیستان و بلوچستان اشاره کرد: در سنوات گذشته این اداره کل با همکاری و همیاری سایر دستگاه‌های مرتبط نسبت به نصب مخازن آب و احداث سیستم‌های آب برای روستاهای میزبان اقدام کرده است و بااین‌حال با توجه به نیازمندی به آب برکه‌های زیستگاه‌های تمساح پوزه‌کوتاه، احتمال خطر هنوز در منطقه وجود دارد.


انتهای پیام/ ۴۱۶۱



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته