دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

زیباکلام: تلاش برای افزایش مناطق آزاد شوی تبلیغاتی مجلس است

یک کارشناس مسایل سیاسی درباره تلاش نمایندگان مجلس برای افزایش مناطق آزاد در ماه‌های پایانی دوره نهم مجلس گفت: ایجاد مناطق آزاد در مناطق نمایندگان می‌تواند شو تبلیغاتی خوبی برای انتخابات دور دهم باشد.
کد خبر : 58530

صادق زیباکلام در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی آنا با بیان اینکه مناطق آزاد نقش اساسی و بنیادی در اقتصاد ایران ندارند، افزود: صرف اینکه گفته شود یک سری از مناطق آزاد هستند دردی را دوا نمی‌کند.


وی ادامه داد: اصرار نمایندگان مجلس برای افزایش تعداد مناطق آزاد در کشور از روی مصالح و منافع محلی است.


این استاد دانشگاه اظهار کرد: اگر نمایندگان مجلس بتوانند بخشی از مناطق خود را آزاد اعلام کنند یقینا از نظر تبلیغاتی برای ورودشان به دور بعد مجلس موثر خواهد بود اما کمکی به اقتصاد کلان کشور نمی‌کند.


وی با بیان اینکه یک ربع قرن از زمان به وجود آمدن مناطق آزاد می‌گذرد، عنوان کرد: در این مدت مناطق آزاد زیادی به وجود آمده‌اند؛ اما مشکل اینجاست که نقشی در پیشرفت و ترقی اقتصاد ایران نداشته‌اند.


زیباکلام تصریح کرد: تاسیس مناطق آزاد تنها توانسته است رونق کوچکی در شهر هدف ایجاد کند.


وی اقتصاد آزاد را راه‌حلی برای پیشرفت اقتصاد ایران دانست و گفت: کشورهایی مانند ترکیه، مالزی، هند، برزیل، آرژانتین، سنگاپور و تایوان با رویکرد اقتصاد آزاد موفق شده‌اند و ما هم چه بخواهیم و چه نخواهیم باید اقتصاد ورشکسته و ناکارآمد امروز را تعطیل کرده و به سمت اقتصاد آزاد و باز حرکت کنیم.


این کارشناس مسایل سیاسی در مقایسه مناطق آزاد ایران و چین نیز گفت: دلایل موفقیت چین در مناطق آزاد این است که حکومت مرکزی چین هیچ دخالتی در مناطق آزاد آن ندارد.


وی ادامه داد: در مناطق آزاد چین شرکت‌های بزرگ می‌توانند سرمایه‌گذاری کرده و تکنولوژی وارد کنند و همچنین می‌توانند منابع اولیه را وارد و صادراتشان را از آنجا انجام دهند و تنها ارتباطشان با دولت مرکزی پرداخت مالیات است.


زیباکلام خاطر نشان کرد: متاسفانه در مناطق آزاد ایران استانداری، فرمانداری، دولت مرکزی و بسیاری از ارگان‌های دیگر اعمال نظر می‌کنند و در این شرایط کارآمدی لازم را ندارد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته