دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
با برگزیدگان فرهیختگان ۱۰/ رحیمی در گفت‌وگو با آنا مطرح کرد؛

۵ راهکار برای تشویق دانشجویان به سمت شرکت در جشنواره‌های علمی

مؤلفه‌هایی که باعث برتری مجله ریاضی واحد تهران مرکزی شدبرگزیده هشتمین جشنواره فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی به تبیین مؤلفه‌های برتری مجله ریاضی واحد تهران مرکزی در این جشنواره پرداخت.
کد خبر : 584429
تولید علم انجمن علمی

گروه دانشگاه خبرگزاری آنا- علیرضا محمدی؛ دانشگاه‌ها با داشتن اساتید و دانشجویان نخبه و با انگیزه می‌توانند اقدامات مؤثری در حوزه علم و فناوری انجام دهند و همیشه در مسیر اعتلای علم و پژوهش ایران اسلامی گام بردارند.


اگر دانشگاه‌ها مسئله‌محور باشند، به تربیت دانشجویانی ایده‌پرداز، کارآفرین و با انگیزه می‌پردازد تا با دانش خود بتوانند علم را با تکنولوژی روز ارتقا دهند و در مسیر رشد پرشتاب علمی کشور مؤثر واقع شوند. حضور اساتید و دانشجویان نخبه و با تجربه‌ که دارای کارهای علمی و پژوهشی مختلف هستند، هر کدام گنجینه‌ای برای دانشگاه‌ها محسوب می‌شوند.


به‌تازگی هشتمین جشنواره علمی، پژوهشی و فناوری فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی برگزار و هزار و ۸۵۶ اثر بدون احتساب آثار اعضای باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه در ۲۷ محور به دبیرخانه جشنواره فرهیختگان ارسال شد و از این تعداد ۷۰ اثر برگزیده و ۹ اثر مورد تقدیر قرار گرفت.


این ۷۰ اثر برگزیده از ۲۱ استان و ۳۷ واحد دانشگاه آزاد اسلامی بود که استان تهران با ۱۴ اثر برگزیده رتبه اول، استان اصفهان با ۱۳ اثر برگزیده رتبه دوم، استان آذربایجان شرقی با ۷ اثر برگزیده رتبه سوم، استان یزد با ۵ اثر برگزیده رتبه چهارم و استان قزوین با ۴ اثر برگزیده رتبه پنجم را به خود اختصاص دادند.


در همین راستا خبرگزاری آنا با حمیدرضا رحیمی، برگزیده هشتمین جشنواره فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی در محور مجله برتر و استاد تمام پایه ۲۷ گروه ریاضی و آمار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی به گفت‌وگو نشسته‌ است که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.




بیشتر بخوانید:


شاخص‌هایی که مجله معماری را سرآمد جشنواره فرهیختگان کرد




تبیین مؤلفه‌های برتری مجله ریاضی واحد تهران مرکزی در جشنواره فرهیختگان


آنا: انتخاب شما به‌عنوان برگزیده جشنواره فرهیختگان در محور مجله برتر بر اساس چه شاخص‌ها و مؤلفه‌هایی بوده است؟


رحیمی: مجله جبر خطی و توپولوژیک «  Journal of Linear and Topological Algebra » از سال ۱۳۹۱ (۲۰۱۲) با مدیرمسئولی و سردبیری اینجانب مجوز انتشار دریافت کرد. این مجله به‌صورت فصلنامه در قالب چهار شماره در هرسال به‌طور منظم و پیوسته به زبان انگلیسی در زمینه آنالیز ریاضی و جبرهای توپولوژی انتشار یافته است.


۵ راهکار برای تشویق دانشجویان به سمت شرکت در جشنواره‌های علمی


تاکنون بیش از ۴۵۰ مقاله از نویسندگان بین‌المللی با فرآیند داوری دقیق (Peer review) مورد بررسی قرار گرفته که قریب ۳۸ درصد آن‌ها مورد پذیرش قرار گرفته‌اند. مقالات این مجله تاکنون ۱۲۰ هزار بار توسط علاقه‌مندان خوانده شده، بیش از ۷۵ هزار نسخه از آن‌ها دانلود شده و میانگین زمان برسی مقالات پذیرش شده در این مجله ۱۸۰ روز است.


مجله جبرخطی و توپولوژیک تاکنون نسبت به انتشار دو شماره تخصصی ویژه (Special Issue) در زمینه آنالیز غیرخطی و همچنین یک شماره شامل مقالات برگزیده یکی از کنفرانس‌های بین‌المللی در زمینه جبرهای باناخ اقدام کرده است. این مجله در پایگاه‌های تخصصی بین‌المللی معتبر از جمله MathSciNet  (مرورگر انجمن ریاضی آمریکا)، Zentralblatt Math و چندین پایگاه دیگر نمایه شده است و در سال ۱۳۹۸ (۲۰۱۹) در پایگاه علوم جهان اسلام  ISC نمایه شد.


انتشار بیش از ۶۰ مقاله در مجلات معتبر بین‌المللی و چاپ ۴ کتاب


آنا: جزئیاتی از فعالیت پژوهشی و مجله خود را که باعث برتری در جشنواره شد، تشریح بفرمایید.


رحیمی: در طول حدود ۲۷ سال فعالیت آموزشی و پژوهشی خود در دانشگاه آزاد اسلامی مفتخرم که تاکنون موفق به انتشار بیش از ۶۰ مقاله در مجلات معتبر بین‌المللی، چاپ دو کتاب تخصصی به زبان فارسی و دو کتاب تخصصی به زبان انگلیسی و ارائه ۸ مقاله در کنفرانس‌های بین‌المللی شده‌ام. همچنین هدایت ۱۲ دانشجوی دکتری و ۶۰ دانشجوی کارشناسی ارشد و عضویت در هیئت تحریریه دو مجله تخصصی بین‌المللی را برعهده داشته‌ام.


آنچه باید به آن اشاره کنم جایگاه همکاری صمیمانه و دلسوزانه شماری از اساتید دانشگاه آزاد اسلامی و سایر دانشگاه‌هاست که بی‌شک بدون مشاوره‌های آنان هرگز موفقیتی اینچنین برای مجله حاصل نمی‌شد. در اینجا باید مراتب سپاس و تقدیر خود را از همه اعضای هیئت تحریریه مجله به‌ویژه همکاران دانشگاهی غیرایرانی خود و همچنین قاسم سلیمانی، مدیر داخلی مجله نیز بیان دارم. چرا که دقت در فرآیند داوری مقالات و صبوری آن‌ها در انجام این فرآیند، زمینه رشد سریع و ارتقای جایگاه مجله را نه تنها در داخل کشور بلکه در عرصه بین‌المللی فراهم کرد.


۵ راهکار برای تشویق دانشجویان به سمت شرکت در جشنواره‌های علمی


عدم تخصیص هزینه‌های کافی برای پژوهش


آنا: موانع پیش روی پژوهشگران و در مجموع فعالیت پژوهشی در ایران را چه می‌دانید؟


رحیمی: موانع پیش روی پژوهشگران در ایران را می‌توان به دو دسته کلی تقسیم کرد. بخش اول عدم تخصیص هزینه‌های کافی برای پژوهش است. در رشته‌های بنیادی تولید علم و پیشبرد آن، نیازمند صرف زمان طولانی و انرژی بسیار زیاد است و عشق به کار و احساس مسئولیت بدون تأمین هزینه‌های حداقلی یک محقق، تضمینی برای ادامه فعالیت یک محقق نیست. بخش دوم موانع، وجود موانع مختلف در جهت ارتباط محققان داخلی با خارج از کشور، دشواری سفرهای علمی، هزینه‌های بالا و... است.


جایگاه علمی و پژوهشی ایران در موقیعت بسیار مناسبی است


آنا: آیا کشور در حوزه پژوهش و فناوری در سطح ملی، بین‌المللی و منطقه‌ای جایگاه مناسبی دارد؟ بایدها و نبایدهای این حوزه چیست؟


رحیمی: در حال حاضر جایگاه علمی و پژوهشی ایران در موقیعت بسیار مناسبی است و از نظر علمی در شرایطی هستیم که می‌توانیم پرچمدار و هدایت‌کننده سمت و سوی پژوهش در منطقه و حتی بسیار فراتر از آن باشیم.


عدم توجه به علوم پایه و تأمین نشدن هزینه‌های اولیه تحقیق


همچنین عدم توجه به علوم پایه و تأمین نشدن هزینه‌های اولیه تحقیق می‌تواند زمینه بی‌رغبتی و رخوت را سبب شود که طبعات آن کمی با تأخیر ظاهر می‌شود، بسیار خطرناک است و می‌تواند موجب سقوط رتبه علمی کشور در اغلب زمینه‌ها شود.


۵ راهکار برای تشویق دانشجویان به سمت شرکت در جشنواره‌های علمی


مشوق‌های لازم برای موفقیت دانشجویان در پژوهش‌ باید از سنین کودکی ایجاد شود


آنا: توصیه‌های شما برای موفقیت جوانان، دانشجویان و پژوهشگران چیست؟


رحیمی: ایجاد انگیزه در جوانان دارای رویکردهای اجتماعی بسیار است و مشوق‌های لازم برای موفقیت دانشجویان در راستای تولید علم و رویکرد پژوهش‌محور باید از سنین کودکی ایجاد شود.


۵ راهکار برای تشویق دانشجویان به سمت شرکت در جشنواره‌های علمی


آنا: برای تشویق دانشجویان به سمت شرکت در جشنواره‌های علمی و پژوهشی در سطح ملی و بین‌المللی چه راهکارهایی وجود دارد؟


رحیمی: «تأمین هزینه‌های شرکت دانشجویان در مجامع علمی»، «تغییر رویکرد در ارائه دروس تخصصی و هدایت آن‌ها به سمت تأمین نیازهای جامعه بشری و به‌ویژه کشور»، «هدایت و جهت‌دهی واقعی و نه شعاری نسبت به پروژه‌های پژوهشی « «تغییر کلی در فرآیند بخشنامه‌های دست‌وپاگیر و بی‌نتیجه و آسان‌سازی و کوتاه کردن فرآیند پاسخ به درخواست‌های اداری دانشجویان در این راستا» و «پرهیز از صدور بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های موازی در حوزه‌های مختلف پژوهشی که گاهی با یکدیگر نیز در تناقض است» از جمله راهکارهای تشویق دانشجویان به سمت شرکت در جشنواره‌های علمی است.


۵ راهکار برای تشویق دانشجویان به سمت شرکت در جشنواره‌های علمی


لزوم دگرگونی در نحوه گزینش دانشجویان نمونه توسط وزارت علوم


آنا: رویکرد وزارت علوم را در خصوص حمایت کردن از دانشجویان نمونه کشوری چگونه ارزیابی می‌کنید؟


رحیمی: وزارت علوم در فرآیند انتخاب دانشجویان کشوری و نحوه گزینش آن‌ها باید دگرگونی کلی حاصل کند، چرا که با ادامه این روش موجب دلسردی و قهر بیشتر نخبگان می‌شود.


آنا: آیا بستر لازم برای شرکت دانشجویان در مسابقات و همایش‌های علمی و پژوهشی و انگیزه دادن به آنان از سوی مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد؟


رحیمی: بله انگیزه لازم وجود دارد. اما برخی از روش‌های اجرا و دستورالعمل‌های فعلی مورد انتقاد دانشجویان و اساتید است و انجام امور پژوهشی به‌صورت دستوری و ابلاغ بخشنامه میسر نمی‌شود.


انتهای پیام/۴۱۱۸/

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب