مروری بر «طرح الف و ب اعضای هیئت علمی»
به گزارش خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا؛ پیام نجفی دبیر هیئت امنا و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان با انتشار یادداشتی نکاتی بهمنظور تبیین و روشنگری اذهان دانشگاهیان درباره «طرح الف و ب اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی» ارائه کرد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان در این یادداشت آورده است:
بهنظر میرسد ذهن برخی همکاران هیئت علمی در مورد اهداف طرح الف و ب بهروشنی تبیین نشده و گاهی اوقات فضای رسانهای اهداف طرح را وارونه در ذهن برخی جلوه دادهاند؛ البته برخی مواقع خود ما هم طرح را پیچیده کردهایم در حالی که طرح خیلی ساده است.
بسیاری از همکاران ما به شکل تماموقت در خدمت دانشگاه هستند و شغل هیئت علمی اولویت نخست است و هر کدام در یکی از محورهای آموزش، پژوهش، فرهنگی و تربیتی نقشآفرینی میکنند و مسئولیت پذیر هستند و دانشگاه هم موظف است بهتدریج در زمینه بهبود معیشت ایشان تلاش کند و برخی را نیز مانند سرآمدان بهصورت ویژه رسیدگی کند که البته با توجه به شرایط اقتصادی برای مدیران کاری سخت است؛ اما به هر حال وظیفه ماست که بر اساس عملکرد همکاران سایر نگرانیهای ایشان را کاهش دهیم و انگیزههای بهبود فعالیت را فراهم کنیم.
البته هستند همکارانی که دانشگاه از اولویت نخست ایشان خارج شده است؛ اما ظرفیت حضور ارزشمندشان برایمان در دانشگاه مغتنم؛ اما حضورشان به دلایل مختلف در دانشگاه حداقلی است. دانشگاه تدبیری اندیشه است که اگر خودشان این مسیر را داوطلبانه انتخاب کردهاند، مدل هیئت علمی ب را انتخاب کنند و ساعات موظفی و حضور خود را کاهش دهند.
در این گروه (ب) نیز حقوقی کم نشده است؛ چراکه در صورت انجام موظفی کامل به شرایط قبلی برمیگردند. مانند طرح فول تایم وزارت بهداشت و یا طرح اخیر وزارت علوم. در هر دو مسیر ظرفیتهای زیادی پیشبینی شده که به درآمد هیئت علمی کمک کند. ظرفیت درآمدزایی هیئت علمی و ریلگذاری آن در بستر درآمدزایی در بستر دانشگاه فراهم است.
این درآمدزایی برای دانشگاه نیست، بله! دانشگاه میخواهد نقشآفرینی خود را افزایش دهد. مثلاً طرح بروندانشگاهی با ۵ درصد بالاسری چه کمکی به درآمد دانشگاه میکند؟ تقریباً هیچ؛ اما دانشگاه و عضو هیئت علمی باید در حل مشکلات صنعت نقشآفرینی کنند و حاصل آن درآمد مکملی برای عضو هیئت علمی و افزایش اثربخشی دانشگاه است؛ البته همین هم اجباری برای هیئت علمی گروه الف نیست، ممکن است هیئت علمی بخواهد در بسترهای دیگری فعالیت کند، مسیر آن هم باز است.
ممکن است بگوید نه، من فقط معلمم و هیچگونه فعالیت دیگری در این چهار محور را نمیپذیرم، آنهم، ممکن است و فقط شرط آن حضور در دفتر راهنمایی کامل دانشجویان و حل مشکلات تحصیلی علمی آنان است. طرح ساده است و فقط ظرفیتهایی اضافه کرده که تاکنون بوده است؛ اما به این شکل تاکنون منظم و دستهبندی ارائه نشده بود.
نقدی به طرح در زمینه بورسیهها (در بخشنامههای مکمل مطرح شد) که ارتباطی به اصل طرح ندارد و آن بنا بر پیشنهادهای برخی رؤسا برای تکمیل فرایند تحصیل همکاران بورسیه در زمان مقرر مطرح شد و در مواردی که همکار دانشگاهی فعالیت خود را در واحد خود و استان دارد، میتواند برای تبدیل ایشان به الف اقدام کنند.
باید از ظرفیتهای طرح الف و ب در راستای افزایش کارایی آنان و دانشگاه آزاد اسلامی بهره گرفته شود و نشاط اعضای هیئت علمی را با تکیه بر نقاط قوت طرح افزایش دهیم و از طریق ظرفیتهای آن برای افزایش اثربخشی دانشگاه تلاش کنیم.
انتهای پیام/۴۰۶۲/
انتهای پیام/