جزئیات سازوکار همکاری هیات علمی دانشگاه آزاد
به گزارش گروه رسانههای دیگر خبرگزاری آنا، دانشگاه بهعنوان مرکزی آموزشی، نیاز به نیروهایی متخصص، آموزشدیده و دلسوز دارد تا اهداف دانشگاه را بهسرانجام برسانند. در این میان اعضای هیاتعلمی دانشگاهها بهعنوان یکی از اصلیترین نیروهای ذینفع در دانشگاه، نهتنها وظیفه آموزش دانشجویان را برعهده دارند، بلکه میتوانند در فضای تحقیق و توسعه مشکلات جامعه را نیز حل کنند.
بهعبارت بهتر، کارایی و اثربخشی دانشگاه تحتتاثیر مستقیم نحوه فعالیت و کیفیت فعالیت اعضای هیاتعلمی آن است و بدون وجود هیاتعلمی فعال، پیگیر، آگاه و متخصص رسالت دانشگاه بهطور کامل محقق نخواهد شد. از سوی دیگر با افزایش توجه به پژوهش درکنار آموزش بهعنوان اهداف دانشگاهها، نیاز به اساتید علاقهمند به پژوهش و دارای استانداردهای لازم برای یک عضو هیاتعلمی، بیش از پیش ضروری خواهد بود.
در این میان دانشگاه آزاد اسلامی همواره تلاش کرده با جذب نیروی مورد نیاز هیاتعلمی، ضمن بهبود شاخص نسبت استاد به دانشجو، زمینه افزایش کیفیت فعالیتهای آموزشی و پژوهشی را نیز فراهم کند. در همین راستا نحوه همکاری اعضای هیاتعلمی تماموقت دانشگاه آزاد اسلامی به دو نوع «الف» و «ب» تقسیم و علاوهبر تدریس و آموزش برای آنها موظفی پژوهش نیز درنظر گرفته شده است.
حالا اعضای هیاتعلمی میتوانند درصورت داشتن شرایط لازم متناسب نحوه همکاری خود را با دانشگاه آزاد اسلامی انتخاب کنند. بر همین اساس دیروز شیوهنامه نحوه همکاری اعضای هیاتعلمی این دانشگاه ابلاغ و جزئیات هرکدام مشخص شده است.
اعضای هیاتعلمی طرحهای بروندانشگاهی را به درون دانشگاه بیاورند
محمدصادق ضیائی، قائممقام مرکز جذب و امور هیاتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی درخصوص نحوه همکاری اعضای هیاتعلمی گفت: «تمام اعضای هیاتعلمی در دانشگاه آزاد اسلامی تماموقت هستند که به تماموقت نوع الف و نوع ب تقسیم میشوند. اعضای هیاتعلمی تمام وقت نوع الف با توجه به شرایطی که پیشبینی شده از نظر ساعت موظفی در رنکینگ استاد، دانشیار، استادیار و مربی تعیین شدهاند.»
او اضافه کرد: «ما اعتقاد داریم وظیفه اعضای هیاتعلمی فقط آموزش و تدریس نیست، بلکه وظیفه آنها علاوهبر تدریس و آموزش در فضای تحقیق و توسعه نیز تعریف شده، بنابراین برای آنها موظفی پژوهش نیز دیده شده است. اعضای هیاتعلمی نوع الف، 32 ساعت حضور دارند و برای اعضای هیاتعلمی نوع ب با توجه به تقاضای فرد بر مبنای 16 ساعت پیشبینی شده است.»
قائممقام مرکز جذب و امور هیاتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه اظهار کرد: «بنابر این موظفی این عدد در قالب ساعت موظفی آموزش، موظفی پژوهشی، موظفی حضور و حتی پیشبینی مازاد حقالتدریس درنظر گرفته شده تا هیاتعلمی بتواند حقالتحقیق معادلسازیشده را استفاده کند.»
ضیائی در ادامه درخصوص اهداف این شیوهنامه نیز صحبت بهمیان آورد و گفت: «فردی که بهعنوان عضو هیاتعلمی برای دانشگاه وقت گذاشته و هیاتعلمی بهعنوان شغل اول اوست، باید به او بهشکل ویژهای توجه شود و دانشگاه باید برای او فضایی را ایجاد کند که بتواند امر آموزش و تحقیق را توأمان پیش ببرد. درواقع بهدنبال این هستیم که اعضای هیاتعلمی در این زمینهها ارتقا پیدا کنند و بتوانند طرحهای بروندانشگاهی را به درون دانشگاه بیاورند.»
او تاکید کرد: «همچنین دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی در راستای مسترپلنها بتوانند مشکلات را حل کنند، کمااینکه در آموزشیار و پژوهشیار نیز این اتفاق افتاد؛ در پژوهشیار هدف این است پایاننامهها در قالب عناوینی باشند که حلکننده مشکلات دانشگاه است.»
اعضای هیاتعلمی دانشگاه را خانه خود بدانند
قائممقام مرکز جذب و امور هیاتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی یک دانشگاه حل مساله است، اضافه کرد: «دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به دستور ریاست دانشگاه، بهسمتی حرکت کرده که بتواند مشکلات جامعه را در فضای تحقیق و توسعه حل کند. در غیر این صورت اگر چندینهزار پایاننامه هم دفاع شوند و اما بین دیگر پایاننامهها خاک بخورند، هیچمشکلی را در کشور حل نخواهند کرد.»
ضیائی در پایان گفت: «با این هدف میگویم اعضای هیاتعلمی میتوانند شغل اصلی خود را در دانشگاه بدانند و 32 موظفی نیز براساس آییننامهها برای آنها تعریف شده است. بر همین اساس طرح پژوهشی بروندانشگاهی، دروندانشگاهی و... برای آنها تعریف شده و از طرحهای تحقیقاتی و حتی حقالتدریس میتوانند استفاده کنند. درواقع آنها باید دانشگاه را خانه خود بدانند، از سوی دیگر به تمام روسای دانشگاهها توصیه شده است که تمام امکانات حضور را برای اعضای هیاتعلمی آماده کنند.»
نحوه همکاری اعضای هیاتعلمی تماموقت نوع «الف» چگونه است؟
عضو هیاتعلمی تماموقت نوع الف موظف به انجام نظاممند 32 ساعت کار علمی یا معادل آن در هفته متناسب با جدول شماره 1، مشتمل بر تدریس، پژوهش تحصیلات تکمیلی، راهنمایی پایاننامه و رساله دکتری، پژوهشهای درون و برونسازمانی، فعالیتهای فناورانه، مشاوره، داوری مقاله یا رساله، مشاوره آموزشی و فرهنگی- تربیتی دانشجویان، مشارکت در تحصیل درآمدهای غیرشهریهای دانشگاه، مشارکت در شوراهای علمی و آموزشی، انجام امور اجرایی و نظارتی، آموزشهای کوتاهمدت، مدیریت آزمایشگاه و کارگاه یا کلینیک و انجام امور محوله از سوی دانشگاه است. هیاتعلمی تمام وقت نوع الف امکان فعالیت آموزشی، پژوهشی و فناوری خارج از دانشگاه بدون هماهنگی با واحد دانشگاهی را ندارد و سایر فعالیتها در چارچوب مقررات اداری و استخدامی با هماهنگی رئیس واحد امکانپذیر است.
نحوه و زمان حضور موظفی هیاتعلمی باید از قبل مشخص و توسط واحد دانشگاهی قابلکنترل باشد و زمان حضور موظف نباید با زمان تدریس تداخل داشته باشد. براساس آییننامههای ابلاغی در حوزههای پژوهش، فناوری، فرهنگی و آموزشی و براساس موافقت رئیس واحد دانشگاهی محل خدمت در چارچوب آییننامههای ابلاغی، ساعات موظفی و حضور قابل معادلسازی است. نکته دیگر اینکه نحوه محاسبه واحدهای نظری و عملی تابع مقررات اعلامی از سوی سازمان مرکزی و مطابق روال قبل است.
درصورتیکه اخذ پایاننامه براساس ضوابط ابلاغی حوزه پژوهش و فناوری میسر نشود، دوساعت به ساعات موظفی تدریس و 6 ساعت به موظفی حضور اضافه میشود. همچنین درصورتیکه پایاننامه موظفی منجر به دستاورد علمی یا در چارچوب سیاستهای نظام پایش قرار گرفت، به نحوی که مشمول حقالتدریس مازاد یا مبلغ تشویقی شد، پرداخت آن مطابق بخشنامههای ابلاغی بلامانع است.
عضو هیاتعلمی نوع «الف» در ترم تابستان موظفی تدریس ندارد
عضو هیاتعلمی نوع الف در ترم تابستان موظفی تدریس ندارد، ولی فعالیتهای علمی و پژوهشی تداوم پیدا میکند. امکان اخذ مرخصی یا تبدیل ساعات حضور به ماموریتهای ابلاغی در چارچوب ضوابط و مقررات براساس تایید رئیس واحد محل خدمت میسر است و نکته دیگر اینکه میزان ساعات حقالتدریس ترم تابستان برای این دسته از اعضای هیات علمی حداکثر 12 ساعت است. تدریس غیرحضوری یا ساعات موظفی دورکاری در شرایط خاص مانند شرایط شیوع بیماری یا آلودگی هوا تابع دستورات ابلاغی استان است.
در موارد تحصیل درآمدهای غیرشهریهای برای دانشگاه بهواسطه عضو هیاتعلمی، واحد میتواند براساس ضوابطی که سازمان مرکزی تعیین میکند، ضمن منظور کردن درآمد مکمل برای ایشان، متناسب با میزان درآمدزایی، تمام یا بخشی از موظفی غیرتدریس او را به این امر اختصاص دهد. در هرصورت عضو هیاتعلمی موظف به مشاوره و رفع اشکال دانشجویان خود بهصورت منظم و به دو شکل حضوری و مجازی است.
واحد با هماهنگی دبیرخانه جذب استان میتواند برای طرحهای بروندانشگاهی براساس آییننامههای ابلاغی تا 50 درصد موظفی تدریس را کسر کند. درصورت عدم تکمیل ساعات موظفی تدریس هر عضو هیاتعلمی در هر واحد دانشگاهی، ارائه خدمت بهشکل طرح تعاون، پژوهش تحصیلات تکمیلی، دورههای کوتاهمدت، فعالیتهای پژوهش و فناوری، همکاری در سما، ماموریت آموزشی و پژوهشی به دیگر موسسات و پرداخت حقوق معادل به دانشگاه باشد. تا 50 درصد از ساعات تدریس و غیرتدریس اعضای هیاتعلمی را میتوان فراتر از بخشنامهها، ولی در چارچوب سیاستهای ابلاغی معادلسازی کرد و مازاد بر آن منوط به تایید امور هیاتعلمی سازمان مرکزی است.
در صورت وجود کسری ساعت تدریس و عدم انجام تعهدات معادلسازیشده بدونعذر موجه مطابق با بندهای مندرج در این شیوهنامه، واحد موظف به کسر برابر معادل ریالی آن از حق مرتبه علمی در پایان ترم است. در شرایط استمرار در نیمسال دوم، لازم است موضوع قبل از پایان سال از طریق رئیس واحد به دبیرخانه جذب استان گزارش و پس از بررسی توسط دبیرخانه جذب استان و تایید موضوع توسط رئیس استان، نحوه همکاری میتواند تغییر کند.
نکته دیگر اینکه مربیان پایه 10 به بالا که دارای مجوز راهنمایی مقاطع کارشناسیارشد مانند سایر اعضای هیاتعلمی در مرتبههای بالاترند، میتوانند با اخذ دو پایاننامه موظفی 6 واحدی در سال، کاهش دو واحد موظفی تدریس و 6 ساعت موظفی حضور در هفته، موظفی پژوهشی داشته باشند.
مدیران اجرایی که بهدلیل مشغلهکاری امکان انجام موظفی پژوهشی ندارند، ساعت حضور و تدریس ایشان، مطابق شرایط قبل از ابلاغ این شیوهنامه خواهد بود. میزان فوقالعاده خاص جذب بین 50 تا 150 براساس عملکرد عضو هیاتعلمی براساس شاخصهای ارتقای سال قبل که در سامانه «ساجد» درج میشود و پس از محاسبه و ارزیابی توسط دبیرخانه جذب استان و تایید رئیس استان مشخص خواهد شد و همچنین میزان حق مرتبه علمی پایه از نیمسال دوم سال تحصیلی 1400 -1399 مطابق جدول 2 درج شده که تابع افزایش سالانه حقوق و مزایاست.
نحوه همکاری اعضای هیاتعلمی تماموقت نوع «ب»
عضو هیاتعلمی تماموقت ب موظف به انجام نظاممند 16 ساعت کار علمی در هفته مطابق جدول 3 و مشتمل بر تدریس، پژوهش تحصیلات تکمیلی، راهنمایی پایاننامه و رساله دکتری و پژوهشهای برونسازمانی، فعالیتهای فناورانه و مشاوره، داوری مقاله یا رساله، مشاوره فرهنگی-تربیتی دانشجویان، مشارکت در تحصیل درآمدهای غیرشهریهای دانشگاه، مشارکت در شوراهای علمی و آموزشی، انجام امور اجرایی و نظارتی، آموزشهای کوتاهمدت، مدیریت آزمایشگاه و کارگاه یا کلینیک و انجام امور محوله از سوی دانشگاه است.
این نوع هیاتعلمی تماموقت محسوب میشود و امکان فعالیت تماموقت در موسسات آموزشی دیگری را ندارد. فعالیت تماموقت در سایر موسسات غیرآموزشی، نیازمند اخذ مجوز از رئیس استان مربوط، بهشرط عدم مغایرت با قوانین اداری و استخدامی میسر است. نحوه و زمان حضور موظفی هیاتعلمی باید از قبل مشخص و قابل کنترل توسط واحد دانشگاهی باشد و زمان حضور موظف نباید با زمان تدریس تداخل داشته باشد.
براساس آییننامههای ابلاغی درحوزههای پژوهش، فناوری، فرهنگی و آموزشی و براساس موافقت رئیس واحد دانشگاهی محل خدمت در چارچوب آییننامههای ابلاغی، ساعات موظفی و حضور قابل معادلسازی است. درصورتیکه اخذ پایاننامه براساس ضوابط ابلاغی حوزه پژوهش و فناوری میسر نشود، یک ساعت به ساعات موظفی تدریس و سه ساعت به موظفی حضور اضافه میشود. همچنین اگر پایاننامه موظفی منجر به دستاورد علمی یا در چارچوب سیاستهای نظام پایش شد، به نحوی که مشمول حقالتدریس مازاد یا مبلغ تشویقی شد، پرداخت آن مطابق بخشنامههای ابلاغی بلامانع است.
موظفی حضور و فعالیتهای علمی و پژوهشی در تابستان تداوم پیدا میکند
عضو هیاتعلمی ب نیز مانند عضو هیاتعلمی نوع الف در ترم تابستان موظفی تدریس ندارد، ولی موظفی حضور و فعالیتهای علمی و پژوهشی تداوم پیدا میکند. امکان اخذ مرخصی یا تبدیل ساعات حضور به ماموریتهای ابلاغی در چارچوب ضوابط و مقررات براساس تایید رئیس واحد محل خدمت میسر است. میزان ساعات حقالتدریس ترم تابستان حداکثر 12 ساعت است. تدریس غیرحضوری یا ساعات موظفی دورکاری در شرایط خاص مانند شرایط شیوع بیماری یا آلودگی هوا تابع دستورات ابلاغی استان است.
در موارد تحصیل درآمدهای غیرشهریهای برای دانشگاه بهواسطه عضو هیاتعلمی، واحد میتواند براساس ضوابطی که سازمان مرکزی تعیین میکند، ضمن منظور کردن درآمد مکمل برای ایشان، متناسب با میزان درآمدزایی، تمام یا بخشی از موظفی غیرتدریس وی را به این امر اختصاص دهد. در هر صورت عضو هیاتعلمی موظف به مشاوره و رفع اشکال دانشجویان خود بهصورت منظم و به دو شکل حضوری و مجازی است.
واحد میتواند برای طرحهای بروندانشگاهی تا 50 درصد موظفی تدریس را کسر کند
واحد میتواند برای طرحهای بروندانشگاهی براساس آییننامههای ابلاغی تا 50 درصد موظفی تدریس را کسر کند. درصورت عدم تکمیل ساعات موظفی تدریس هر عضو هیاتعلمی در هر واحد دانشگاهی، ارائه خدمت بهشکل طرح تعاون، پژوهش تحصیلات تکمیلی، دورههای کوتاهمدت، فعالیتهای پژوهش و فناوری، همکاری در سما و ماموریت آموزشی و پژوهشی به دیگر موسسات و پرداخت حقوق معادل به دانشگاه باشد.
به پیشنهاد رئیس واحد و تایید رئیس استان، در موارد خاص متناسب با ماموریتهای ویژهای که تعریف میشود میتوان تا 50درصد از ساعات تدریس و غیرتدریس اعضای هیاتعلمی را فراتر از بخشنامهها، ولی در چارچوب سیاستهای ابلاغی معادلسازی کرد و مازاد بر آن منوط به تایید امور هیاتعلمی سازمان مرکزی است.
درصورت وجود کسری ساعت تدریس و حضور و عدم انجام تعهدات معادلسازیشده، بدونعذر موجه بندهای مندرج در این شیوهنامه، واحد موظف به کسر برابر معادل ریالی آن از حق مرتبه در پایان ترم است. در شرایط استمرار تا پایان نیمسال دوم، لازم است موضوع قبل از پایان سال از طریق رئیس واحد به دبیرخانه جذب استان گزارش و پس از بررسی موضوع توسط دبیرخانه جذب استان و تایید موضوع توسط رئیس استان، درمورد نحوه ادامه همکاری متناسب با مقررات موجود تصمیمگیری شود.
مربیان پایه 10 به بالا که دارای مجوز راهنمایی مقاطع کارشناسیارشد مانند سایر اعضای هیاتعلمی در مرتبههای بالاتر هستند، میتوانند با کاهش یک واحد موظفی تدریس و سهساعت موظفی حضور، موظفی پژوهشی (معادل یک راهنمایی پایاننامه 6 واحدی در سال) داشته باشند.
عضو هیاتعلمی میتواند از درآمدهای غیرشهریهای منتفع شود
درصورت کسب درآمدهای غیرشهریهای در حوزههای مختلف که متناسب با آییننامههای مرتبط باشد، عضو هیاتعلمی میتواند از درآمدهای آن منتفع شود. درصورت تداوم رکود علمی، مقررات رکود علمی شامل این دسته از همکاران هیاتعلمی نیز میشود.
میزان فوقالعاده خاص ج.ذب بین صفر تا 75 درصد براساس عملکرد عضو هیاتعلمی براساس شاخصهای ارتقای سال قبل در که سامانه ساجد درج میشود و پس از محاسبه و ارزیابی توسط دبیرخانه جذب استان و تایید رئیس استان مشخص خواهد شد.
میزان حق مرتبه علمی پایه از نیمسال دوم سال تحصیلی 1400 -1399 مطابق جدول 4 درج شده که تابع افزایش سالانه حقوق و مزایاست.
منبع: روزنامه فرهیختگان
انتهای پیام/
انتهای پیام/