دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 دی 1394 - 10:07

سخنرانی علمی با موضوع «فناوری مدل‌سازی اطلاعات ساختمان و نقش آن در بازسازی پس از زلزله» در واحد تهران مرکزی

سخنرانی علمی با موضوع «فناوری مدل‌سازی اطلاعات ساختمان و نقش آن در بازسازی پس از زلزله» در دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی برگزار شد.
کد خبر : 58209

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، جواد مجروحی سردرود استادیار گروه عمران واحدتهران مرکزی در این نشست تخصصی با بیان اینکه، ساختمان تنها صنعتی است که در آن یک محصول نمی‌تواند قبل از تولید مورد آزمایش قرار گیرد، اظهار کرد: مدل‌سازی اطلاعات ساختمان (Building Information Modeling - BIM) که از آن به عنوان انقلاب در حال وقوع در صنعت ساخت و ساز از آن یاد می‌شود، مدلی غنی شده از داده‌های هوشمند همراه با نمایش دیجیتالی پارامترهای ساختمان است که شیء محور (پارامتری) بوده و موضوعات مورد توجه کاربران مختلف برای تصمیم سازی و توسعه روند تحویل، می‌تواند از آن استخراج و تجزیه و تحلیل شوند.


وی گفت: به عبارت دیگر، BIM نمایش دیجیتال از مشخصات فیزیکی و عملکردی یک بنا است که منبع دانش اشتراکی قابل اعتماد برای تمام اطلاعات مورد نیاز تصمیم‌گیری راجع به یک بنا در همه چرخه عمر آن از مراحل اولیه طراحی مفهومی تا برچیدن آن است. مدل‌سازی اطلاعات ساختمان به عنوان خلق و استفاده از اطلاعات هماهنگ در پروژه‌های ساختمانی، می‌تواند برای تصمیم‌گیری در همه مراحل یک پروژه اعم از طراحی، ساخت، بهره‌برداری، تقویت و تخریب بکار گرفته شود. با استفاده از این فناوری علاوه بر تولید اسناد ساخت و ساز با کیفیت بالا، تخمین هزینه، برنامه‌ریزی و زمان بندی پروژه به‌صورت دقیق انجام می‌گیرد.


مجروحی با تاکید بر اینکه مدل‌سازی اطلاعات ساختمان باعث ترویج همکاری بین تمامی اعضای تیم پروژه می‌شود، گفت: یکی از کاربردهای مهم این فناوری و اطلاعات حاصل از آن، می‌تواند کاربرد آن برای استفاده در مدیریت بازسازی پس از زلزله باشد.


مدرس واحد تهران مرکزی افزود: این مهم با استفاده از این فناوری در ارزیابی خسارت، تخمین هزینه‌ها و بطور کلی شامل همه اقدامات مورد نیاز برای نوسازی بنا محقق می‌شود. با توجه به اینکه فناوری مدل سازی اطلاعات ساختمان از استاندارد. ifc (Industry Foundation Classes) برای تولید و ارائه اطلاعات استفاده می‌کند بنابراین برای موارد مربوط به پیش‌بینی برآوردهای خسارت و همچنین نوسازی بعد از زلزله نیز از این فرمت استفاده خواهد شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته