دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
احمد واعظی، مداح اهل بیت(ع):

سنت‌های بومی باید در هیئت‌های مذهبی حفظ شود/ کسانی برای محرم و رمضان تصمیم بگیرند که با دین بیگانه نباشند

حاج احمد واعظی مداح و ذاکر اهل بیت (ع) با تأکید بر حفظ سنت‌های بومی در هیئت‌های مذهبی گفت: نوآوری در آیین‌های دینی نباید سنت‌های حسنه ما را تحت‌الشعاع قرار دهد.
کد خبر : 576647
حاج احمد واعظی

به گزارش خبرنگار حوزه دین و آئین گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، مهمان پنجمین شب هیئت‌آنلاین با اجرای مصطفی صابرخراسانی، احمد واعظی مداح و شاعر اهل بیت(ع) بود. وی در این گفت‌وگو درباره دغدغه‌های این روزهایش اظهار کرد: دغدغه امروز ما مشکلات اقتصادی است که هموطنان ما مخصوصاً اقشار آسیب‌پذیر جامعه با آن درگیر هستند. دغدغه دیگرم فضای مجازی و جوان‌هاست. همین کار ارزشمند شما در هیئت آنلاین به‌لحاظ مهندسی و تولیدمحتوا در این فضا، بخشی از دغدغه من است؛ علاوه براین، به خاطر محدودیت‌های کرونا، سلامت معنوی جامعه در ماه مبارک رمضان به خطر افتاده‌است. درست است که فعالیت‌هایی شبیه هیئت آنلاین در فضای مجازی لازم است، اما این‌ها جای مراسم در فضای حقیقی و هیئت‌ها را نمی‌گیرد.  


وی افزود: راه برون‌رفت از مشکلات تکیه بر «جماعت» است.ما هرچه ستاد ملی مقابله با کرونا بگوید می‌پذیریم اما این‌که چه و چطور می‌گوید خودش می‌داند. این‌که سفر به آنتالیا هست، اما جماعت نیست ‌جای سوال دارد. جماعت، برکات و خیر فراوان دارد.


اگر سنتی از پدر و مادر به شما رسید آن را حفظ کنید


وی در ادامه بیان کرد: مقام معظم رهبری در دیدار با مداحان  فرمودند بگذارید هیئت، هیئت بماند. تحلیل من از این جمله این است که با توجه به تنوع قومی کشورمان و وجود سنت‌های محلی مختلف در برگزاری مناسک، نباید بگذاریم رسانه موجب یکدستی و یک‌شکل شدن این مناسک و از بین‌رفتن سنت‌های قومی و محلی شود.  


واعظی اضافه کرد: همان زمان که این سنت‌های محلی به وجود آمد اهل تفکر و علمای دینی هم حاضر بودند و اگر ایرادی داشت جلوی آن را می‌گرفتند. باید به شأن نزول و اثرات این آیین‌ها نگاه کرد. من حرفم با همه قومیت‌ها و اقلیم‌های متفاوت این است اگر سنتی از پدر و مادر به شما رسید آن را حفظ کنید. این به معنای مخالفت با نوآوی نیست. ولی این نوآوری نباید سنت‌های حسنه ما را تحت‌الشعاع قرار دهد؛ کتل‌ها، پرچم‌ها، علم‌ها، هیئت‌ها و دسته‌جات خیابانی همه جزء شعائر و عظمت حسینی است. 


این مداح اهل‌بیت(ع) خاطرنشان کرد: هر آنچه که بشر به آن نیاز دارد و در مجموعه حوزه علم تعریف می‌شود اول و آخر و تمام و کمالش نزد حضرات معصوم(س) است. آقایانی که در ستاد ملی کرونا هستند متخصصینی هستند که در حوزه سلامت اجتماعی، پزشکی و درمانی کار کردند. در چنین فضایی، کسانی که می‌خواهند برای محرم و رمضان مردم تصمیم بگیرند نباید با دعای توسل و آموزه‌های دینی ما بیگانه باشند. متخصصان پزشکی- درمانی در حوزه سلامت جسم، کارشناس هستند اما باید سلامت معنوی را هم در نظر گرفت. این‌ها لازم و ملزوم یکدیگر هستند. اگر در حوزه روان، آرامش داشتی آرامش جسمی هم خواهی داشت. بنابراین یکی از مصادیق راحتی روح، توکل و توسل است؛ این درهای بسته اگر کلیدی داشته باشد نزد اهل‌بیت است. 


اهل‌بیت(ع) وقتی چیزی را به کسی می‌دهند بهترینش را می‌دهند


 افزود: اگر ما برای تعطیلی مراسم‌های مذهبی، حرفی بزنیم می‌گویند فکر پاکت آخر مراسمش است؛ اما به علی‌بن‌موسی‌الرضا (ع) که این‌گونه نیست! رزق‌وروزی ما از جای دیگری می‌رسد؛ فراوان هم می رسد، اما واقعیت این است که ما هر چه از این فضا دور شدیم بر مشکلاتمان افزوده شد.


او درباره تأثیرگذارترین فرد بر زندگی شخصی خود گفت: برای هر کس پدر جایگاه ویژه‌ای دارد و هرچه این جایگاه پررنگ‌تر باشد اثرش بیشتر خواهد بود. من از زمانی که چشم باز کردم پدری را دیدم که از ابتدا می‌گفت یا حسین(ع). یا مشغول نوشتن بود یا خواندن کتاب یا حفظ کردن شعر. بزرگ‌ترین اثر زندگی من اگر همین نعمت نوکری باشد آن را از پدر دارم. 


واعظی درباره کمک به همسرش در کارهای خانه نیز اظهار کرد: تمام سعی‌ خود را برای کمک کردن می‌کنم. اما این بسته به کدبانویی خانم‌ها هم هست. شکر خدا با التفات امام رضا (ع)، کدبانویی نصیب من شده است. اما من سعی می‌کنم دستوری از همسرم چیزی نخواهم و تا می‌توانم کمک کنم. 


وی در ادامه با قدردانی از همسرش گفت: اهل‌بیت(ع) وقتی چیزی را به کسی می‌دهند بهترینش را می‌دهند. من این بزرگوار را از امام رضا (ع) دارم. زندگی کردن با ما سخت است. این‌که اغلب مواقع تنها هستند یا من اهل خیلی از تفریحات نیستم و نمی‌تواند در خیلی از جاها با من برود، بابت همه این‌ها برای همه صبوری، محبت‌ و خانمی‌اش روبه‌روی همه مردم از او تشکر می‌کنم.


نوکرهای امام حسین(ع) ویلا و باغ لواسان ندارند


او در پاسخ به این سوال که دوستی دارید که همه لواسان را به نامتان کند با خنده عنوان کرد: دوستان من اصلاً در لواسان نیستند. در مشهد در گل‌شهر، شهرآباد و خیابان خواجه ربیع (محلات کم برخوردار مشهد) و در تهران هم حدوداً از انقلاب به پایین هستند. نوکرهای امام حسین(ع) ویلا و باغ لواسان ندارند اما هر آن‌چه دارند را با همه وجود تقدیم آستان اهل بیت(ع)  می‌کنند.


«هیئت‌آنلاین» ویژه‌برنامه ۳۰ قسمتی تهیه شده در پلتفرم هیئت‌آنلاین به نویسندگی حامد عسگری، اجرای صابر خراسانی و کارگردانی امیر تاجیک است. این مجموعه فاخر مذهبی در شب‌های ماه رمضان از وبسایت و اپلیکیشن «هیئت‌آنلاین» و سامانه‌های دیگر در فضای مجازی برای مخاطبان منتشر  می‌شود. قسمت‌های مختلف این مجموعه هر روز ساعت ۱۸:۳۰ پخش می شود.


انتهای پیام /4143/

انتهای پیام/

برچسب ها: ماه رمضان 1400
ارسال نظر
قالیشویی ادیب