دانشگاهها منشأ شکلگیری محصولات نوین هستند/ لزوم آگاهیبخشی به سرمایهگذاران در بخش تولید
علی باقرزاده در گفتوگو با خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا با اشاره به نامگذاری سال ۱۴۰۰ توسط مقام معظم رهبری با نام تولید، پشتیبانیها، مانعزداییها، درباره اهمیت این نامگذاری و اینکه چه عواملی بهعنوان موانع تولید مطرح هستند و نقش دانشگاهها در این حوزه چیست؟ اظهار کرد: نخستین و اساسیترین مسئله در راستای حمایت از تولید، تقویت بهرهوری است که از طریق عوامل مهمی مانند تحقیق و توسعه، کیفیت نیروی انسانی، آموزش و ارتقای فناوری دستیافتنی خواهد بود.
وی افزود: اگر تحقیق و توسعه که کارخانه سازنده فناوری است، دچار وقفه شود و سرعت آن کاهش پیدا کند، اقتصاد دچار کاهش میزان بهرهوری خواهد شد و کاهش بهرهوری بهدنبال خود کاهش جریان تولید را در پی خواهد داشت. در دنیای صنعتی امروز رشد تولید باید از طریق انباشت دانش و بهکارگیری روشهای علمی و استفاده مناسب از فناوریها صورت بگیرد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوی ادامه داد: غفلت از مسئله تحقیق و توسعه در دانشگاهها و نیز تلاشنکردن در تبدیل دانش به فناوری و تجاریسازی آن، کشور را به سمت اقتصاد نفتی با ارزش افزوده پایین سوق میدهد.
باقرزاده اضافه کرد: به هر حال دانشگاهها میتوانند یکی از مهمترین مراکز تحقیق و توسعه در کشور باشند تا از این منظر به تقویت زیربناهای تولیدات کشاورزی و محصولات صنعتی کمک کنند. دانشگاهها با ایجاد مراکز آزمایشگاهی متنوع میتوانند منشأ شکلگیری محصولات نوین و نیز اصلاح محصولات سنتی باشند.
وی خاطرنشان کرد: مسئله بعدی که در راستای مباحث مربوط تولید و الزامات آن باید ذکر کرد، تقویت سرمایهگذاری است. این مهم از آن جهت دارای اهمیت است که اقتصاددانان، سرمایهگذاری را یکی از ارکان تقاضای کل در اقتصاد میدانند. ازطرفی سرمایهگذاری عمده عامل تشکیل محصول در هر اقتصادی است؛ بنابراین اگر نرخ تشکیل سرمایه در اقتصادی روند صعودی به خود نگیرد، امکان ارتقای تولید وجود نخواهد داشت.
آگاهیبخشی به سرمایهگذاران
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوی توضیح داد: در این راستا یکی از مهمترین اقدامات دانشگاهها بهمنظور تقویت تولید و پشتیبانی از آن میتواند بهصورت آگاهیبخشی به سرمایهگذاران و تشویق آنان به ورود در بخشهای مهم اقتصاد اتفاق بیفتد. دانشگاهها میتوانند با معرفی توانمندیها و ظرفیتهای بالقوه استانها و شهرستانها در شکلگیری جریان سرمایهگذاری به معنای واقعی مؤثر واقع شوند.
باقرزاده بیان کرد: یکی دیگر از اتفاقات مهم در حوزه اقتصاد، شناسایی مزیتهای تولیدی است. اگر بهدنبال تجارت، صادرات و پیادهسازی استراتژی توسعه صادرات هستیم، ناگزیر ابتدا باید یک نگاه درونگرایانه به منابع و امکانات موجود در اقتصاد ملی داشته باشیم.
وی عنوان کرد: طبیعی است اقتصاد ملی در هر کشوری دارای مزیتهایی است. در کشور ما بسیاری از بخشهای اقتصاد کلان ازجمله اقتصاد آموزش، اقتصاد کشاورزی، اقتصاد گردشگری و اقتصاد سلامت دارای مزیتهای خاص هستند. در اینجا از تحقیقات دانشگاهها در شناسایی و تبیین این مزیتها به شکل مستند و علمی نباید غافل شد.
دانشگاهها میتوانند از شکلگیری فضای رانتجویی، منفعتطلبی و سوداگری جلوگیری کنند
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوی یادآور شد: مسئله آخر که در مورد تولید و موانع آن مطرح است، فضای ذهنی و فرهنگی تولید است. اساساً اگر فرهنگ تولید و تلاش بر جامعه حاکم باشد، مسائلی مانند مخاطرات اخلاقی و انتخابهای نامساعد صد البته محدودتر خواهد شد. بدیهی است که نقش نهادهای مستقر در جامعه مانند دانشگاهها و برنامهریزی دولتها در گسترش این فضای ذهنی بسیار برجسته و مهم است.
باقرزاده تأکید کرد: دانشگاهها میتوانند با تغییر اخلاق اجتماعی از شکلگیری فضای رانتجویی، منفعتطلبی و سوداگری در اجتماع جلوگیری کرده و فضای کشور را به سمت فعالیتهای مولد و سازگار با ایجاد اشتغال پایدار هدایت کنند.
انتهای پیام/۴۱۰۳/۴۰۶۲/
انتهای پیام/