واگذاری ۶۰ هزار معدن متروک بزرگترین چالش زیستمحیطی کشور است/ عدهای محیط زیست را بهعنوان مانع تولید نشان میدهند
مسعود تجریشی در گفتوگو با خبرنگار محیط زیست خبرگزاری آنا در ارتباط با تأثیر تداوم وضعیت کرونایی بر حوزه محیط زیست انسانی، اظهار کرد: بخشی از این آثار مستقیم و بخشی دیگر غیرمستقیم است؛ برخی از آلایندهها همچون پسماندها وارد طبیعت میشود و در چنین شرایطی نظارتها باید بیشتر باشد اما برخی ممکن است نظارت چندانی در این زمینه انجام ندهند، مثلاً از پایش حوزه پسماندهای پزشکی ترس داشته باشند که در چنین مواردی میبایست این افراد را برای واکسن زدن در اولویت قرار دهیم.
وی ادامه داد: یکی از اثرات دیگری که بهمرور خود را نشان میدهد و بروز آن و تبدیل آن به الگو، بسیار بد خواهد بود این است که برای اینکه مشکلات اقتصادی کم شود یکسری الزامات زیست محیطی را نادیده بگیریم و از آن بهعنوان رفع موانع تولید و اقتصاد مقاومتی نام ببریم و در این شرایط این موارد زیاد مشاهده میشود که محیط زیست را مانع تلقی میکنند در حالیکه اینگونه نیست.
واگذاری معادن متروک به مردم بزرگترین خطر زیستمحیطی در ایام کرونا است
معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست تصریح کرد: آنچه که در این راستا نگرانکننده است موضوع معادن کوچک بوده؛ معادنی که متروکه بوده و در حال حاضر بحث واگذاری آنها مطرح شده است. این معادن تخریبهای زیادی دارند و قانون برای بهرهبرداران الزامی برای دریافت مجوزهای زیستمحیطی نداده است.
تجریشی افزود: در حال حاضر ۶۰ هزار معدن وجود دارد که قوانین جدید اعلام کرده که چون متروکه است به مردم واگذار شود و وزارت صمت از آن بهعنوان یک دستاورد نام میبرد. مواردی از این دست میتواند آثار کرونا بر اقتصاد باشد که ما بسیاری از نگرانیهای زیستمحیطیمان را کنار بگذاریم و در کوتاهمدت تنها به منفعت فردیمان نگاه کنیم.
وی موضوع معادن کوچک را بزرگترین خطر زیستمحیطی است که در ایام کرونا عنوان و بیان کرد: میبینیم که این موضوع آسیب خود را وارد خواهد کرد.
متأسفانه خودروسازها لابی قوی دارند
معاون سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه در سالی که بخشی از شعار آن با عنوان رفع موانع تولید است برخی شرکتها همچون خودروسازان با سوء استفاده از این وضعیت بدون دریافت مجوزهای زیست محیطی و با پرداخت جریمههایی محصولات خود را وارد بازار میکنند، گفت: اگر مقام معظم رهبری این موضوع را مطرح کردند خودشان هم در ۱۴ اسفند اشاره کردند که اگر تخریب سرزمین صورت گیرد ما مقصر هستیم. عدهای این موضوع محیط زیست بهعنوان مانع تولید را به هم ربط میدهند وگرنه این موضوع حقالناس است و موضوع آلودگی هوا، خودرو معیوب و عدم رعایت قانون حق عامه است.
تجریشی بیان کرد: ما این موارد را به دادستانی هم منعکس کردهایم که این مواردی که از سوی خودروسازها انجام نمیپذیرد غیرقانونی است و نباید انجام شود. تنها کاری که از دست محیط زیست برمیآید این است که مثلاً پارسال عنوان کردیم که به سال قبل شمارهگذاری کنید و امسال بهطورکلی عنوان کردند که اصلاً ما خط تولید را حذف میکنیم
وی افزود: ظرفیت خودروسازها به گونهای است که میتوانند هم به مردم (که خودرو به مردم بفروشند و تحویل ندهند) و هم بدنه کشور فشار بیاورند و ما هم قانوناً کار خاصی نمیتوانیم انجام دهیم.
تا کنون با تمام طرحهای ساخت جزیره در دریای خزر مخالفت شده است
تجریشی در ارتباط با موضوع ساخت جزیره در دریای خزر نیز عنوان کرد: در چهار سال اخیر چند پروژه ارزیابی برای ساخت جزیره (مانند آنچه در دبی انجام شد) در دریای خزر ارائه شده بود که ما هیچکدام از اینها را قبول نکردیم و برای آنها مجوز ندادیم؛ یکی از آنها مربوط به منطقه محمود آباد، مورد دیگر ساخت برج عظیمزاده بود و همچنین در دو سال گذشته یک سرمایهگذار خارجی که عنوان کرده بود قصد ایجاد جزیره ندارد و قصد دارد در آب ستون بزند.
وی تصریح کرد: مشکلی که پروژههای گردشگری دارند این است که تنها موارد کلان و بزرگ به تهران میآید و در پروژههای کوچک در استان مربوطه تصمیمگیریهای لازم انجام میگیرد اما من به این موضوع واقف هستم که استانهای ما نسبت به این موضوع بسیار حساستر هستند.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست علت مخالفت سازمان محیط زیست با ساخت جزیره در دریای خزر را اثرات زیست محیطی عنوان کرد و گفت: ساخت جزیره در دریا برای جریان آب مشکل بهوجود میآورد، آبزیان آسیب میبینند و در مجموع اکوسیستم بههم میخورد. بهطور کلی ما دریا را انفال نگاه میکنیم یعنی وقتی میگوییم انفال است دیگر کسی نمیتواند برای خود منفعت ببرد.
وی در ارتباط با موضوع مجوزهای زیستمحیطی برای ساخت جزیره در دبی هم بیان کرد: من نسبت به این موضوع اطلاعی ندارم اما من این موضوع را از یک کارشناس خارجی سؤال کردم در پاسخ عنوان کرد که ما ارزیابیهایمان را میدهیم ولی عربها کار خودشان را انجام میدهند. من نشنیدهام که کشورهای عربی ارزیابیهای زیستمحیطی را آنگونه که ما آن مورد توجه قرار میدهیم مدنظر قرار دهند.
ارائه تسهیلات به صنایع آلاینده برای اولین بار در کشور در حال انجام است
تجریشی همچنین در پاسخ به این سؤال که وضعیت فعالیت معاونت محیط زیست انسانی با توجه به اینکه ماههای پایانی دولت را پشت سر میگذاریم چگونه است و اینکه آیا فعالیت شما در این بازه زمانی کاسته خواهد شد، گفت: در حوزههای تحت مدیریت خود تمام جلساتمان را برگزاری میکنیم، بهعنوان نمونه تنها در اسفند ماه سال گذشته حدود ۱۱ جلسه کارگروه ارزیابی برگزار کرده که بیش از ۳۰ پروژه را مورد ارزیابی قرار دادیم که این عملکرد یکماهه ما معادل عملکرد ۲ سال دولت قبلی بوده است.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: اکنون ما بر روی موضوع سیاهه مسائل در حال کار هستیم که در حوزه محیط زیست انسانی چه چالشهای اصلی داریم و میخواهیم در دولت بعد موارد را اعلام کنیم که در عملکردها پیوستگی ایجاد شود. فعالیتهای حوزه محیط زیست انسانی در اینماهها نه تنها کم نشده بلکه بسیار از اقداماتمان را گسترش دادهایم.
وی در پایان عنوان کرد: ما امسال موضوع ارائه تسهیلات به صنایع آلاینده را داریم و بهطور جدی این مورد را هم دنبال میکنیم و این نخستین بار است که این موضوع در کشور در دست اقدام است زیرا ما معتقدیم در حال حاضر چالشهایی را داریم که اگر آنها را حل نکنیم ممکن است رفع آنها در آینده غیرممکن باشد.
انتهای پیام/۴۱۰۵
انتهای پیام/