دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

وضعیت قرمز، جشنواره فجر روی لبه تیغ

با قرمزشدن وضعیت شهر تهران و احتمال تداوم آن در هفته‌های آینده، چگونگی برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر در ابتدای خردادماه نیز در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت.
کد خبر : 573620
جشنواره جهانی فیلم فجر

به گزارش خبرنگار حوزه سینمایی گروه فرهنگ خبرگزاری آنا جمعه هفته گذشته و در آخرین روز تعطیلات نوروز(13 فروردین 1400) دبیر سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر در گفتگویی مجازی توضیحاتی را درباره برگزاری این جشنواره سینمایی در خردادماه سال 1400 بیان کرد


.سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر قرار است در بخش‌های اصلی و جانبی برگزار شود و فیلم‌هایی که مراحل تولید را در سال های ۲۱-۲۰۲۰ میلادی به پایان برده باشند، امکان حضور در بخش‌های رقابتی اصلی شامل سینمای سعادت (مسابقه بین‌الملل) و جلوه‌گاه شرق (سینمای کشورهای آسیایی و اسلامی) را خواهند داشت.


این جشنواره قرار بود از ۲۸ فروردین تا پنجم اردیبهشت سال 1399 و قبل از آغاز ماه مبارک رمضان برگزار شود، اما شیوع ویروس کرونا باعث شد تا زمان برگزاری آن به نیمه دوم خرداد ماه ۱۳۹۹ موکول شود. با این حال به خاطر تداوم شیوع ویروس کرونا، اردیبهشت‌ماه سال 99  ستاد خبری جشنواره فیلم فجر رسماً از لغو برگزاری این جشنواره خبر داد.


 سناریوهای آقای کارگردان برای برگزاری جشنواره سی و هشتم


محمد مهدی عسگرپور با اشاره به این که فرآیند انتخاب فیلم های این رویداد هنری از خرداد و تیر سال 1399 آغاز شده است افزود: طرح اول ما این است که بخش بازار را به‌ صورت مجازی و با استفاده از یک پلتفرم معتبر جهانی برگزار کنیم و بخش اکران فیلم‌ها به‌صورت فیزیکی و با تعدادی مهمان که هنوز آمارش قطعی نیست، برگزار ‌شود. اینکه چه تعداد مهمان می‌توانیم داشته باشیم هنوز مشخص نیست و با پیگیری و هماهنگی با ستاد کرونا این آمار مشخص می‌شود. آن هم بسته به شرایطی  که زمان زیادی هم برای تعیین آن نداریم، مثلا اگر به‌صورت قطعی مشخص شود پایان اردیبهشت فضا برای آمدن مهمان بین‌المللی مساعد است، شاید ما دیگر امکان دعوت از مهمانان را به دلیل زمان کم، نداشته باشیم.


وضعیت قرمز شد، جشنواره جهانی فجر روی لبه تیغ رفت/ سایه شوم کرونا روی سر یک جشنواره پر ماجرا


 این کارگردان و مدیر سینمایی درباره وضعیتی که جشنواره در سال گذشته داشت،‌ گفت: وقتی برگزاری جشنواره جهانی فجر در سال گذشته منتفی شد، همان زمان، بنده و سایر دوستان مصاحبه‌هایی داشتیم و مختصات احتمالی برگزاری را اعلام کردیم و گفتیم مثلاً اگر جشنواره به نیمه دوم سال موکول شود چه تمهیداتی در نظر خواهیم گرفت. آن زمان هنوز جشنواره‌های جهانی برگزار نشده بودند و تجربه‌ای وجود نداشت که بخواهیم به آن استناد کنیم. وقتی کرونا آمد جشنواره برلین برگزار شده بود. جشنواره کن هم که نتوانست برگزار شود و تنها بخش بازار آن به‌شکل مجازی برگزار شد.


او ادامه داد: تقریبا تمام رویدادهای سینمایی که از شروع کرونا تا امروز برگزار شده‌اند، نشده‌اند یا نیمه برگزار شده‌اند را رصد کرده‌ایم. تعدادی برگزاری دوگانه داشتند آخرین نمونه جشنواره برلین بود که به‌صورت مجازی روی سایت خودشان برگزار شد. استفاده از پلتفرم‌های خارجی و بحث کپی‌رایت دو چالش اصلی ما برای برگزاری مجازی جشنواره هستند.


 وضعیت قرمز و جشنواره‌ای که شاید باز هم لغو شود


در روزهای اخیر شاهد افزایش قابل توجه آمار ابتلا به کرونا و درگذشتگان ناشی از آن  در تهران و همه مراکز استان ها هستمی. احتمال تعطیلی 10 روزه و یا دو هفته ای و بر قراری محدوذدیتهای بیشتر در بخش های مختلف نیز قوت گرفته ضمن این که فعالیت های فرهنگی و هنری نظیر اکران فیلم اجرای تئاتر و برگزاری نمایشگاه های هنری هم تعطیل شده است. از سوی دیگر با توجه به پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته، این وضعیت احتمالاً با شدت و ضعف تا حدود یک ماه دیگر نیز ادامه خواهد داشت؛  در چنین شرایطی، منتفی‌شدن جشنواره جهانی فیلم فجر نیز دور از انتظار نخواهد بود.


وضعیت قرمز شد، جشنواره جهانی فجر روی لبه تیغ رفت/ سایه شوم کرونا روی سر یک جشنواره پر ماجرا


یک جداسازی عجیب در جشنواره فیلم فجر


تفکیک بخش بین‌الملل جشنواره  فیلم فجر و برگزاری آن به صورت مجزا در قالب جشنواره جهانی فیلم فجر، از سال ۱۳۹۳ عملیاتی شد. به این ترتیب آثار خارجی جشنواره با فاصله‌ای دو ماهه در فروردین سال بعد در قالب بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر به نمایش در آمده و وارد عرصه رقابت شدند.


این روند از همان ابتدا مورد نقد بسیاری از سینماگران و منتقدان قرار  گرفت. علاوه بر هزینه‌های مضاعف، افت کیفی فیلم‌ها و کیفیت فیلمسازان  خارجی حاضر در جشنواره نیز از مهم‌ترین انتقاداتی است که به این روند جدید وارد شد. یکی دیگر از این انتقادات به روند اجرای جشنواره و محدودکردن برگزارکنندگان آن به  طیف خاصی از اهالی سینما بود که شائبه  مدیریت و اجرای محفلی جشنواره را تقویت می کرد.


یکی از تندترین این اظهارات، مجید مجیدی در گفتگو با  شماره نوروز 99 ماهنامه «اندیشه پویا» یکی از دلایل  ایجاد  فضای ناسالم سینمای امروز را  جداکردن بخش بین‌الملل از جشنواره فجر دانست که اصل فلسفه جشنواره فجر را زیر سوال برده است.


وضعیت قرمز شد، جشنواره فجر روی لبه تیغ رفت/ سایه شوم کرونا روی سر یک جشنواره پر ماجرا


این کارگردان سینمای ایران گفته بود:«آن سال‌هایی که این جدایی صورت نگرفته بود، روسای جشنواره‌های مطرح خارجی موقع برگزاری جشنواره به ایران می‌آمدند و در کنار مخاطبان ایرانی، فیلم‌های ایرانی را می‌دیدند و برای جشنواره‌های خود گزینش می‌کردند. فیلم «بچه‌های آسمان» در جشنواره فجر بود که توسط نماینده جشنواره مونترال انتخاب شد و کم‌کم به سمت دیگر جشنواره‌ها رفت و بزرگ شد. آن زمان مدیر جشنواره ونیز خودش هر سال مهمان فجر بود و بادقت فیلمها را می‌دید و فیلم انتخاب می‌کرد».


کارگردان فیلم‌های «رنگ خدا» و « بچه های آسمان» اظهار کرد: این چهره‌های درجه سه و چهاری که از توی کافه‌های اروپا پیدا می‌کنند و به بین‌الملل جداشده از فجر می‌آورند خیلی توفیر دارند با آن آدمهای درجه یکی که قبل از جدایی بین‌الملل، به جشنواره فجر می‌آمدند و فیلمهای ایرانی را می‌دیدند.


بدعتی که امسال هم ادامه دارد


این تنها  یک نمونه از انتقادات فراوانی بود که در طول سال‌های گذشته از  تفکیک بخش بین‌الملل جشنواره فجر مطرح شده است. از سوی دیگر  به نظر می‌رسد برگزاری سی  و نهمین  جشنواره فیلم فجر به صورت فیزیکی با  وجود نگرانی‌ها و  برخی حواشی کرونایی، از نگاه مدیران سازمان سینمایی موفقیت‌آمیز بوده است. به این ترتیب، متولیان جشنواره جهانی دلگرم از این موضوع در اواخ ربهمن ماه سال 99  چند روز پس از برگزاری سی و نهیمن  جشنواره فیلم فجر،  برگزاری بخش بین‌الملل این جشنواره به صورت ترکیب فیزیکی و مجازی در بهار سال آینده را قطعی اعلام کردند.


 مدیران فرهنگی دولت دوازدهم در رویکردی محافظه‌کارانه ترجیح دادند تا این روند را در سال آخر دولت هم ادامه دهند و به ترکیب این بدعت سینمایی دست نزنند. حال باید تا نیمه خردادماه منتظر ماند و دید که کیفیت برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر به چه صورت خواهد بود.


 انتهای پیام/4104/


انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب