اقدام مثبت کمیسیون تلفیق در افزایش هزینه انرژی پرمصرفها/ ایجاد منابع پایدار با گران کردن هزینه انرژی پرمصرفها
به گزارش خبرنگار حوزه نفت و انرژی گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، یکی از مهمترین مسائل حکمرانی در ایران، مسئله هزینهکرد بالای دولت برای پایین نگه داشتن قیمت انرژی است. ایران در بین کشورهای دنیا طی سال اخیر بیشترین یارانه انرژی را پرداخت کرده است و یارانه انرژی در کشور ما هر روز رو به فزونی میرود.
هزینه انرژی برای صنعت طی سالهای اخیر بدون تغییر باقی مانده است و از سال ۸۹ با وجود وقوع دو ابرتورم در اقتصاد کشور، قیمت انرژی صنایع تغییری نکرده است. کمیسیون تلفیق در اقدامی مثبت و مهم در پی حذف و کاهش این رانت عظیم انرژی به صنایع، هزینه گاز و برق مصرفی صنایع را بالا برد تا منابع ایجاد شده در موضوعات اشتغالزایی و بودجه عمرانی تخصیص یابد.
همچنین در کمیسیون تلفیق تصویب شد، برای بخش مصرف خانگی انرژی مصرفی کممصرفها از محل گران کردن قیمت انرژی پرمصرفها رایگان خواهد شد.
در همین رابطه با احمد فیروزی، معاون ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی به گفتوگو پرداختیم.
فیروزی در ابتدای صحبتهایش درمورد عوامل بالا بودن شدت مصرف انرژی در ایران میگوید: مهمترین عامل قیمت پایین انرژی است که سبب میشود به صورت ناخودآگاه صنایع انرژیبر با راندمان پایین در کشور زیاد شوند. از سوی دیگر بحث پرداخت یارانههای انرژی نیز در این اتفاق تاثیرگذار است. در این حوزه به دلیل نبود زیرساخت هدفمند سازی یارانههای انرژی محقق نشد و یارانههای انرژی به صورت عادلانه در بخشهای مختلف برای بهرهوری انرژی هزینه نشد.
به گفته وی دولت در اصلاح قیمت سوخت با مشکلات زیادی روبهرو است. مهمترین مانع دولت در این امر اثرات تورمی اصلاح قیمت سوخت و نیز افزایش مستقیم و غیرمستقیم هزینههای خانوارها است که در چهار سال اخیر با افزایش شدید نرخ ارز و تضعیف بودجه خانوار مشکلتر نیز شده است.
معاون ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی در خصوص افزایش قیمت الگوی مصرف کنندگان پرمصرف میافزاید: مصرفکنندگانی که از الگوی مصرفی که تعیین میشود مصارفشان بیشتر باشد، باید سالانه ۶۱ درصد به قیمتهای مصارف خارج از الگوهایشان افزوده شود اما متاسفانه این قانون اجرایی نمیشود.
فیروزی معتقد است یکی از مهمترین موضوعات در اقتصاد دنیا بهینهسازی انرژی برق، گاز و حتی آب است. یکی از راهکارهای توسعه انرژیهای تجدیدپذیر که قابل اجرا هم است و عوارضی از مصرف کنندگان تحت عنوان عوارض برق اخذ میشود و برای خرید برق تضمینی تجدیدپذیر اختصاص پیدا میکند این مدل را هم میتوان برای بهینه سازی مصرف اجرا کرد همچنین برای اجرای پروژههای بهینه سازی انرژی این شکل اختصاصی تعریف تامین مالی پروژههای بهینه سازی انرژی دو تا کارکرد مثبت دارد با نوع اعمال عوارض به قبض مصرف کنندگان میتوان مصرف را کنترل کرد.
وی با اشاره به اتفاقات مثبت در طرح کمیسیون تلفیق در رابطه با رایگان کردن انرژی مصرفی کممصرفها از محل گران کردن انرژی پرمصرفها میگوید در کمیسیون تلفیق هزینه گاز و برق مصرفی صنایع بالا رفته است که اقدام مثبتی است. اما مهمتر از آن مکلف کردن دولت در رایگان کردن مشترکان کممصرف است که از محل گران کردن انرژی پرمصرفها به وقوع پیوسته است. این اتفاق علاوه بر کاهش شدت مصرف انرژی سبب ایجاد منابع جدید برای دولت در زمینه انجام پروژههای مهم عمرانی و نیروگاهی میشود.
معاون ستاد توسعه فناوری حوزه انرژی با اشاره به وضعیت ساختمانسازی در کشور میافزاید تقریباً بیش از ۵۰ درصد انرژی کشور در بخش ساختمان چه در بخش خانگی، چه در بخش اداری، چه در بخش تجاری و چه در بخش صنعت مصرف میشود. مقررات مبحث ۱۹ که ابتداییترین بحث بهرهوری انرژی در بخش ساختمان است بیش از ۱۵ سال است که ابلاغ شده اما هنوز به صورت کامل اجرایی نشده است و دغدغه اصلی وزارت راه و شهرسازی مبحث ۱۹ نیست. در واقع پارامترهای اقتصادی تا اندازهای در بخش مسکن تاثیرگذار است که حوزه بهرهوری انرژی در آن گُم میشود.
انتهای پیام/۴۱۳۳/پ
انتهای پیام/