دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 اسفند 1399 - 21:46
در ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور مطرح شد؛

ورود جهاد دانشگاهی به طرح‌های منتخب برای انتقال دانش فنی

ورود جهاد دانشگاهی به طرح‌های منتخب به‌منظور انتقال دانش فنی در یک‌صد و چهل و ششمین جلسه از سلسه جلسات شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد.
کد خبر : 568369
2.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست گروه دانشگاه خبرگزاری آنا،  جلسه 146 ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور به ریاست سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی روز سه‌شنبه 12 اسفندماه 1399 در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.


منصور کبگانیان، دبیر شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در حاشیه این جلسه در جمع خبرنگاران گفت: دو دستور برای بررسی در این جلسه مطرح شد که به علت طولانی شدن بررسی دستور اول، تنها فرصت بررسی یک دستور فراهم شد.گزارش اجرای مصوبه ماموریت‌های جهاد دانشگاهی در اجرای نقشه جامع علمی کشور و گزارش ارزیابی و نظارت ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور امروز در دستور کار جلسه بود.


کبگانیان در ادامه گفت: در ماموریت‌هایی که جهاد دانشگاهی از ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور اخذ کرده بود اولین ماموریت، مدیریت انتقال و توسعه فناوری در طرح‌های کلان توسعه‌ای و عمرانی بود. از جهاد دانشگاهی به علت تخصص‌ها و تجربه‌هایی که در بعضی فناوری‌ها دارد درخواست کردیم در برخی طرح‌های منتخب به‌عنوان مدیر و ناظر فرآیند انتقال دانش فنی وارد عمل شوند.


وی افزود: دوستان ما در جهاد دانشگاهی گزارش کارهایی را که در این مرحله انجام داده‌اند و ارتباطات و تعاملاتی که با دستگاه‌هایی مثل سازمان برنامه و بودجه، سازمان مدیریت و وزارت صنایع داشته‌اند را ارائه دادند که در این رابطه ارزیابی معاونت نظارت بر ارزیابی ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور هم ارائه شد.


کبگانیان گفت: بررسی‌ها حکایت از چالش‌هایی دارد که بخشی از آنها مربوط به تحریم است اما در جمع‌بندی‌ مشخص شد چالش‌های ساختاری موجب شده کار تا مراحلی پیش برود و از آن به بعد متوقف شود به نحوی که نیاز به ورود مجدد شورای عالی انقلاب فرهنگی و ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور پیدا کرده است.


دبیر شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور  افزود: به‌طور قطع ستاد به مسئله ورود می‌کند چرا که مسئولان سازمان برنامه و بودجه عنوان کردند که این انتقال باید به تصویب شورای اقتصاد یا شورای اقتصاد مقاومتی برسد که چنانچه لازم باشد با این دستگاه‌ها مکاتبه خواهیم کرد. البته در این رابطه مقرر شد هماهنگی‌هایی هم با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بکنیم که هم  عضو فعال شورای ستاد نقشه راهبری نقشه جامع علمی کشور و هم عضو شورای اقتصاد است بنابراین می‌توان با اقداماتی از این چالش هم عبور کرد.


وی گفت: ماموریت بعدی سازماندهی و هدایت شغلی و توانمندی دانش آموختگان است. بخشی از دانش آموختگان در کشور در یافتن شغل مناسب با رشته تحصیلی خودشان دچار مشکل هستند.


کبگانیان گفت: مصوبات ما در روزنامه جمهوری اسلامی ایران مورخ 30 آبان 1394 ثبت شد که به دستگاه‌های مختلفی مثل جهاد دانشگاهی، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، معاونت علمی و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت و کمیسیون علمی تحقیقاتی و فناوری دولت ابلاغ شد.


دبیر شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور  افزود: ماموریت شماره دو از این ماموریت‌ها ایجاد یک نهاد پژوهش فناوری ملی است که طبق گزارشی که ریاست محترم جهاد دانشگاهی باید اساسنامه این سازمان به تصویب ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور برسد که پیشنهاداتی در حال تهیه است.


کبگانیان گفت: در نهایت با بررسی گزارش‌ها مقرر شد نواقص و چالش‌ها بررسی دقیق شود و زمانی که تکمیل شد به‌عنوان گزارش نهایی در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی به‌عنوان گزارش ملی تلقی شود.


وی در پایان گفت: در انتهای جلسه از دکتر باقری‌مقدم، قائم مقام سابق دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور  تقدیر شد که موفقیت و تلاش‌های زیادی در این ستاد داشتند و هنوز هم به‌عنوان مشاور ستاد از وجود ایشان استفاده می‌شود. همچنین در ادامه جلسه معارفه  دکتر سید فرهنگ سیفی به‌عنوان جایگزین ایشان انجام شد.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته