دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 تير 1399 - 22:17
کبگانیان در جمع خبرنگاران مطرح کرد؛

تغییر در نظام رتبه‌بندی دانشگاه‌ها/ جزئیات اصلاح آئین‌نامه ارتقای دانشگاه جامع امام حسین(ع)

قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور گفت: دانشگاه جامع امام حسین(ع) دارای مأموریت‌ بوده و از سوی فرمانده کل قوا مأموریت‌های بسیار ویژه‌ای به این دانشگاه ابلاغ شده است.
کد خبر : 497553
_MID1618.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه و سیاست گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، منصور کبگانیان در حاشیه جلسه ۱۳۳ ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در این جلسه دو موضوع مهم و اساسی مطرح شد، در بند یک و اولین دستور جلسه، گزارشی را وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارائه دادند؛ در واقع از آنان خواسته بودیم که در ارتباط با موضوع مأموریت‌گرایی دانشگاه‌ها توضیحاتی در این جلسه مطرح کنند.
وی افزود: در یکی از بندهای سند آمایش به مأموریت‌گرایی دانشگاه‌ها اشاره شده است و طبق مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و سند آمایش، دانشگاه‌ها باید به سمت مأموریت‌های ویژه بروند و موضوع حل مسئله در آن‌ها تقویت شود.
قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با بیان اینکه در جلسه امروز علی‌اکبر حقدوست، معاون آموزشی وزارت بهداشت گزارش مناسبی ارائه دادند، گفت: در این گزارش به نحوه توزیع مأموریت‌های دانشگاه‌ها در حوزه بهداشت و سلامت در استان‌های مختلف اشاره شد. همچنین با درخواست اعضای ستاد نقشه جامع علمی کشور، درباره ویروس کرونا و مسائلی که در ایام اخیر با آن‌ها مواجه بودیم گزارش مفصلی ارائه شد.
کبگانیان ادامه داد: اعضای جلسه از زحمات ستاد ملی مبارزه با کرونا در این چند ماه تشکر کردند. مسئولان و کادر پزشکی و درمانی شبانه‌روزی تلاش می‌کند و اگر به دلیل برخی از سهل‌انگاری‌ها آمارهای نگران‌کننده‌ای وجود دارد، مقصر دستگاه خاصی نیست. این عزیزان تلاش شبانه‌روزی دارند می‌کنند؛ از همه مردم عزیز می‌خواهیم که رعایت مسائل بهداشتی را در ایام کرونایی داشته باشند.
وی خاطرنشان کرد: در ارتباط با آئین‌نامه ارتقای دانشگاه‌ها مشکلاتی وجود دارد که باید برطرف شود. وقتی با مسئولان دانشگاه‌ها مواجه می‌شویم، حرفشان این است که اساتید دانشگاه مأموریت‌گرایی را قبول دارند ولی می‌گویند باید از طریق دستگاه‌های اجرایی، صنعتی و دستگاه‌هایی که بودجه‌های کامل دارند و قراردادهای زیادی نیز متأسفانه با کشورهای صنعتی منعقد می‌کنند، به ما مأموریت علمی و فناوری ارجاع شود.
قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور گفت: موضوع دوم و اصلی جلسه امروز ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور به مأموریت‌گرایی دانشگاه‌ جامع امام حسین(ع) مربوط بود. مسئولان این دانشگاه برای اجرای آئین‌نامه ارتقای خود خواستار اصلاحات و اختیاراتی بودند که در جلسه مطرح شد؛ دانشگاه جامع امام حسین(ع) دارای مأموریت‌ بوده و از سوی فرمانده کل قوا، مقام معظم رهبری مأموریت‌های بسیار ویژه‌ای به این دانشگاه ابلاغ شده است؛ همچنین از طرف فرماندهی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مأموریت‌های فنی، صنعتی، مدیریتی و علوم انسانی به این دانشگاه ابلاغ شده است.
کبگانیان تصریح کرد: دانشگاه جامع امام حسین(ع) با داشتن مأموریت‌های ویژه به دنبال این است که ارتقای اعضای هیئت علمی خود را بر اساس این مأموریت‌ها بسنجد و مجوزهای خاصی را درخواست داشتند که در چهار ماده تقسیم‌بندی می‌شود؛ در ماده یک که مربوط به بخش فرهنگی آئین‌نامه ارتقا است، مسئولان این دانشگاه می‌خواستند که موضوع امیدآفرینی و تدوین دستاوردهای انقلاب اسلامی است را به مأموریت‌های اساتید دانشگاه اضافه کنند. همچنین در ماده دو که مروبط به بخش آموزشی است، می‌خواستند موضوع شاگردپروری و تربیت شاگردان قوی را به‌عنوان آینده‌های علمی کشور اضافه کنند.
وی افزود: در حقیقت دانشگاه امام حسین(ع) می‌خواهد در برخی از بندها سختگیری ویژه‌ای انجام دهد که سطح علمی اساتید خود و وظایف را بالاتر ببرد؛ در ماده سه که مربوط به بخش پژوهشی است، متولیان این دانشگاه تکیه ویژه‌ای به حل مسئله داشتند و قرار شد با شاخص‌هایی مانند ثبت اختراع، مقالات و کتاب این رویکرد مسئله‌محور بودن اندازه‌گیری شود و در نهایت ماده چهار مربوط به مسئله‌یابی است. در بند اجرایی دانشگاه‌ها برای اساتید، مسئولیت‌هایی قرار داده شده است اما مسئولان دانشگاه جامع امام حسین(ع) می‌خواهند علاوه‌بر آن مسئولیت‌ها، اعضای هیئت علمی این دانشگاه بتوانند مسئله‌یابی کنند و با دستگاه‌های طرف قراردادشان ارتباط داشته باشند تا به‌صورت پروژه وارد آن شوند.
قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور خاطرنشان کرد: پس از بحث‌های مفصل، با توجه به اقدام ملی 21 از راهبرد کلان 6 نقشه جامع علمی کشور، اعضای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور وظیفه دارند که آئین‌نامه ارتقا را حتماً بازنگری کنند؛ برای دانشگاه جامع امام حسین(ع) در زمان محدود چهار سال، اختیاراتی در نظر گرفته و تغییرات مشخصی اعلام شد، به هر حال این دانشگاه جزو مراکز آموزشی زیر نظر ارگان‌های نظامی است و در حوزه دفاعی کشور به علم و پژوهش می‌پردازند؛ مسئولان این دانشگاه موظف شدند که گزارش‌ها را به شورای عالی انقلاب فرهنگی و ستاد نقشه جامع علمی کشور ارائه کنند تا بعد از چهار سال جمع‌بندی شود و گام‌های بعدی برداشته شود.
کبگانیان ادامه داد: امیدواریم که دانشگاه‌های دیگر کشور نیز مأموریت‌های خاصی را انجام دهند، البته وزیر محترم علوم تأکید داشتند که این موضوع را تسریع خواهند کرد. درخواست ما هم این است که برای دانشگاه‌های مختلف موضوع آئین‌نامه ارتقا و مأموریت‌های دانشگاه‌ها به‌خوبی مورد بحث قرار بگیرد. دانشگاه‌ها در کل کشور مأموریت‌های خاصی باید داشته باشند که در حال حاضد مقداری ممکن است رعایت نشود.
وی عنوان کرد: در جلسه ستاد نقشه جامع علمی کشور گفتیم که نظام رتبه‌بندی دانشگاه‌ها طبق سند آمایش صرفاً بر اساس مقاله ISI نباشد. نظام رتبه‌بندی دانشگاه‌ها باید بر اساس شاخص‌های خاصی باشد که مسئولان وزارت علوم قصد دارند به‌صورت کتبی به ستاد اجرای نقشه جامع علمی کشور اعلام کنند که برای تصویب در دستور کار قرار بگیرد.
قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور خاطرنشان کرد: مقاله‌ای که خروجی یک پژوهش باشد، چه در ISI، چه در اسکوپوس (Scopus)، چه در ISC و مجلات معتبر، همه مورد قبول هستند ولی مشکل این است که به مقاله فقط نباید به‌عنوان یک مطلب علمی نگاه کرد، بلکه مقاله باید محصول جانبی یک حل مسئله باشد و موضوعی را حل کند و ثبت شود. همچنین رهبر انقلاب هم خواسته‌اند که صرفاً به یک مورد خاص در ارجاعات مقالات بسنده نشود‌. برای نظام رتبه‌بندی با مسئولان وزارت علوم چندبار مکاتبه کرده‌ایم و وزیر علوم قول داده‌ است که این مسائل را ارائه کند و وظیفه داریم که حتماً در ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور آن را بررسی و تصویب کنیم.
انتهای پیام/۴۱۱۸/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته